Tryg har branchens bedste image

Mens nøgletallene skranter, er Trygs førerposition som dansk forsikringsbrand urørlig, viser ny brandmåling foretaget for FinansWatch. Stine Bosses exit har skabt ekstra opmærksomhed om varemærket.

2010 var et vanskeligt år for forsikringskoncernen Tryg, der i flere omgange måtte skuffe investorerne med dårlige økonomiske resultater. Mens den nye topchef Morten Hübbe arbejder på at forbedre nøgletallene, kan han glæde sig over, at han overtager et brand i topform.

En frisk måling af seks dominerende forsikringsselskabers brand efterlader ingen tvivl om, at Trygs brand i den brede offentlighed stadig ligger et godt stykke over konkurrenterne. Nærmeste konkurrenter er TopDanmark og Alka. Det er analysefirmaet YougovZapera, der løbende måler mere end 220 brands, som for FinansWatch har lavet et udtræk på forsikringsbranchen.

Topdanmark nummer to

YougovZapera måler på seks forskellige parametre; kvalitet, indtryk, value for money, lysten til at anbefale varemærket, omdømme og tilfredshed som kunde. De sammenvejes i et i en enkelt værdi, der udtrykker brandets samlede styrke.

Her lægger Tryg med 15,4 langt foran konkurrenterne Topdanmark (6,9) og Alka (5,5). Længere nede kommer Codan (-0,8), Alm. Brand (-1,0), mens If (-6,4) lægger nederst af de seks målte brand.

Mere opmærksomhed

Dermed er der intet, der tyder på, at Trygs navneskift fra TrygVesta er gået ud over de danske forbrygeres opfattelse af Tryg, der da også har gennemført massiv markedsføring i forbindelse med navneskiftet. Brandmålingen viser til gengæld, at opmærksomheden om brandet er steget kraftig efter nytår, hvor Stine Bosse meddelte, at hun forlader posten som topchef.

”Når vi måler den opmærksomhed, som brandet får, ligger Tryg historisk set meget lig resten af branchen, men siden midten af januar er Trygs opmærksomhed strøget i vejret uden resten af branchen er fuldt med. Det ligner en klar Stine Bosse-effekt,” siger Lars Gylling nordisk marketingdirektør i Yougov Zapera.

(Trygs samlede opmærksomhed (blå) sammenlignet med forsikringsbranchen (brun). Kilde: YougovZapera.)

Tryg har i 2010 brugt 80 millioner kroner mere end normalt på markedsføring i forbindelse med navneskiftet i Norge, Finland og Danmark. Læs topchef Morten Hübbes vurdering af effekten her:

Tryg fokuserer på norsk varemærke

Tryg spiller på hele klaveret

Fakta om målingen:

Brandindekset bygger på 4.500 interviews indsamlet i måneden op til 8. Juli 2009 sammenlignet med et tilsvarende antal interviews foretaget et halvt år før.

YouGov Brandindex udarbejdes af analysevirksomheden YouGovZapera og måler forbrugernes opfattelse af mere end 220 brands på seks forskellige parametre: kvalitet, indtryk, value for money, lysten til at anbefale varemærket, omdømme og tilfredshed som kunde. Den samlede score udtrykker en sammenvejning af de seks parametre.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også