FinansWatch

Topdanmark: Nåede kun hver tredje opkald

Der blev ringet ca. 3000 gange til Topdanmark i weekenden, der kun nåede at besvare ca. 1000 okald.

Telefonerne har kimet hos Topdanmark i weekenden efter det voldsomme skybrud, der ramte København lørdag, og det vil de blive ved med nogle dage endnu, i takt med at folk vender hjem fra ferie. Det siger kommunikationschef Jens Langergaard, som endnu ikke er klar til at give et bud på skadernes omfang.

"Om det bliver samme pris eller lidt mindre end sidste år er for svært at sige nu, men vi har haft mange henvendelser fra private, og der vil komme nogle de kommende dage fra folk, som har været væk," siger Jens Langergaard til Ritzau Finans.

Hvor meget, der vil være dækket af genforsikring, er også for tidligt at spå om. Sidste år talte branchen om udgifter på ca. 1 mia. kr., hvor Topdanmarks andel var på 150 mio. kr.

Henvendelserne fra erhvervsdrivende har der været færre af, om end der ifølge Jens Langergaard har været "en hel del" - ofte erhvervsdrivende med vandskader i større kældre, som typisk vil udgøre en relativt større skadesudbedring.

"Men at sætte beløb på vil være gætværk," siger Jens Langergaard, der fortæller, at Topdanmark lørdag og søndag havde 3000 opkald, hvoraf selskabet nåede at tage de 1000.

Det betyder dog ikke et lignende antal skader, da der vil være gengangere blandt de mange opkald, forklarer han.

For Topdanmark handler det ifølge kommunikationschefen om organisering, så man får behandlet sagerne i en jævn strøm efter hvor presserende de er. Dem, der har mest behov for en taksator, skal behandles først, mens andre godt kan vente.

Han forklarer, at der allerede nu godt kan være 2-3 dages ventetid på at få en mand ud for at udbedre skaden.

"Der ligger et stort arbejde foran os. Vi kan hurtigt få 50-60 mennesker ekstra ind, som kan skadebehandle, men hvis man mærker kø på telefonen, er der på hjemmesiden hjælp til, hvad man selv kan gøre for at udbedre skaden. Man kan desuden anmelde skaden elektronisk og undgå ventetider på telefonen. Er det en akut skade, er det dog vigtigt, at man får fat i os, så vi kan lave en prioriteret skadesliste," slutter Jens Langergaard.

Konkurrenterne hos Tryg satte 28 ekstra medarbejdere er sat til telefonerne søndag for at klare presset fra kunder med skader efter skybruddet, og melder om endnu flere ekstra hænder til at løfte røret mandag.

Ritzau Finans

Forsikringsaktier skyllet ned

Ny rekord lurer i forsikringsbranchen efter skybrud

Mere fra FinansWatch

Relaterede

Seneste nyt

Finansjob

Se flere jobs

Se flere jobs