FinansWatch

Finanstilsynet politianmelder Topdanmark

Sagen om Reuters, der fik fingrene i Topdanmark og Daniscos regnskaber før markedet, har nu fået Finanstilsynet til at melde begge selskaber til politiet.

Foto: Ehrbahn Jacob Jyllands-Posten

Dansico og Topdanmark er netop blevet anmeldt til politiet for at videregive intern viden i strid med værdipapirloven. Det meddeler Finanstilsynet i en pressemeddelelse.

Nyhedsbureauet Reuters har fået fingre i både Topdanmark og Daniscos regnskaber før tid, fordi begge virksomheder har lagt dem klar til offentliggørelse på en server, hvorefter Reuters har gættet "stien" til meddelserne for herefter at offentliggøre dem, inden de blev tilgængelige for markedet.

Bærer ansvaret

Selvom Danisco og Topdanmark ikke decideret har offentliggjort regnskaberne, har de to selskaber ifølge Finanstilsynet ansvaret for, at Reuters har haft mulighed for at komme i besiddelse af dem.

”Politianmeldelserne understreger, at børsnoterede virksomheder bærer ansvaret for, at intern viden bliver offentliggjort korrekt. Virksomheder skal sikre sig, at foreløbige selskabsmeddelelser bliver holdt fortrolige, indtil dokumenterne er endelige og kan kommunikeres til markedet, så alle handler på samme vilkår,” siger Hanne Råe Larsen fra Finanstilsynets Børskontor i en pressemeddelelse.

Fandt stien

Topdanmark havde ved en fejl lagt regnskabet for første kvartal op på en server forud for offentliggørelsen. Det betød, at Reuters ved at gå ind på en tidligere regnskabsmeddelelse og ændre de sidste tegn i stien fra Q4 til Q1, kunne få direkte adgang til regnskabet, selvom det endnu ikke var offentliggjort.

Arbejder Lisbeth Salander for Reuters?

Finanstilsynet har anmeldt Topdanmark for "uberettiget at have videregivet intern viden og for at de interne regler ikke effektivt har sikret, at andre ikke får adgang til intern viden."

Topdanmark uenig

Topdanmark gjorde i en selskabsmeddelelse i går klart, at man er dybt uenige med Finanstilsynets syn på sagen og understreger i stedet, at man er blevet URL-hacket.

"Topdanmark er uenig i Finanstilsynets vurdering. Topdanmark har ikke videregivet intern viden. Topdanmark har derimod været udsat for URL-hacking fra en udenforstående, der med forsæt og uden tilladelse har søgt efter og fundet ikke offentliggjort fortroligt regnskabsmateriale og derefter offentliggjort det," skrev Topdanmark. Men det har altså ikke været nok til at holde en politianmeldelse fra døren.

Heller ikke Danisco er enig i Finanstilsynets afgørelse. Til RB-Børsen siger kommunikations- og investor relations-chef Michael von Bülow:

"Vi tager Finanstilsynets afgørelse til efterretning. Men vi er ikke enige i afgørelsen."

Han ser frem til at få mere klarhed over fænomentet URL-hacking og undrer sig desuden over, at Reuters rolle i sagen ikke får mere opmærksomhed.

Nyhedsbureau af få ord

FinansWatch har været i kontakt med Reuters, hvor man indtil videre kun har følgende statement fra en talsmand:

“Reuters er opmærksom på selskabsmeddelelsen offentliggjort 7. december 2010 af Topdanmark. Reuters tilbageviser på det kraftigste beskyldninger om, at Reuters har hacket sig ind på Topdanmarks hjemmeside, og hævder, at bureauets journalister handlede lovligt og passende. Vi afventer afgørelsen fra Fondsrådet og har ingen yderligere kommentarer før denne er offentliggjort”.

Du kan læse meddelelsen fra Finanstilsynet her.

Juraprofessor: Mere interessant end alvorlig sag

Topdanmark: Vi har været udsat for hacking

Arbejder Lisbeth Salander for Reuters?

Mere fra FinansWatch

Relaterede

Seneste nyt

Finansjob

Se flere jobs

Se flere jobs