FinansWatch

Mange forsikringsansatte føler sig mobbet: Forbund kalder det "helt uacceptabelt"

Overraskende mange bliver mobbet i forsikringsbranchen, lyder det fra næstformand i Forsikringsforbundet, Lone Clausen, på baggrund af en ny undersøgelse. Det er en ledelsesopgave at komme mobningen til livs, lyder det fra næstformanden.

Lone Clausen, næstformand i Forsikringsforbundet, er overrasket over antallet af medlemmer, der bliver mobbet på arbejdspladsen. Foto: PR/Forsikringsforbundet

Flere af Forsikringsforbundets medlemmer har det seneste år oplevet at blive mobbet, mens de har været på arbejde. Det viser en ny trivselsundersøgelse, der er den første af sin slags, fra Forsikringsforbundet.

Her fremgår det, at knap en ud af 10 medlemmer har været udsat for mobning inden for de seneste 12 måneder. 2792 respondenter har deltaget i undersøgelsen.

"Det kommer faktisk bag på mig, at det tal er så højt, fordi vi er en del af den finansielle sektor, hvor man har en idé om, at man taler pænt til hinanden og behandler hinanden ordentligt," siger Lone Clausen, næstformand i Forsikringsforbundet, til FinansWatch og kalder tallet for "uacceptabelt".

Pres kan have betydning

Det er første gang, at Forsikringsforbundet selv laver en så omfattende undersøgelse, men forbundet har tidligere været med i en fælles undersøgelse hos FTF, Forsikringsforbundets tidligere hovedorganisation, hvor tendensen pegede i samme retning.

Næstformanden peger på, at hele digitaliseringsbølgen og et øget arbejdspres kan have en afsmittende effekt på medarbejderne, der måske har en kortere lunte eller et mindre overskud i hverdagen.

"Man er presset derude både på grund af forandringer og effektiviseringer og krav, der bliver stillet af lovgiverne. I det hele taget er det et meget komplekst og et presset arbejdsmarked," siger hun.

Lone Clausen tilføjer, at mobning også kan være et symptom på, at der i virksomheden er uklare værdier og normer, dårlig håndtering af konflikter og forandringer i arbejdet i form af for eksempel indførelse af ny teknologi.

"Hvis det halter, kan der hurtigt opstå situationer, hvor man ikke behandler hinanden ordentligt," siger hun.

Flere oplever daglig mobning

I undersøgelsen er mobning defineret som "når en person gentagne gange og over en længere periode bliver udsat for ubehagelige eller negative handlinger på sit arbejde." Derudover skal den, der bliver mobbet, føle, at det er svært at forsvare sig.

Af den gruppe, der har sagt ja til, at de er blevet mobbet inden for de seneste 12 måneder, svarer 71 pct. at mobningen kom fra kollegaerne, mens 33 pct. oplevede at blive mobbet af en eller flere ledere. En lille gruppe oplever, at det både er ledere og kollegaer, der mobber.

"Det er svært at tale om, og det er specielt svært, når det er mobning fra lederen, for så er der et magtforhold, som kan have betydning for, hvor åben man tør være om det. Nogle gange vil det være nemmere at fortælle om mobning, når det er en kollega," siger Lone Clausen.

I undersøgelsen er der også spurgt ind til, hvor ofte medlemmerne bliver mobbet. Her svarer 2 pct., at det sker hyppigt på daglig eller ugentlig basis.

"Det er helt uacceptabelt. Der skal stå nul. Hvis man bliver mobbet hver dag, er der ikke noget at sige til, at man ikke magter det, og at det måske ender i en sygemelding," siger hun.

Det er svært at tale om, og det er specielt svært, når det er mobning fra lederen, for så er der et magtforhold, som kan have betydning for, hvor åben man tør være om det.

Lone Clausen, næstformand i Forsikringsforbundet

Branchen forebygger

Hos Alm. Brand, der har cirka 1700 medarbejdere, kan man ikke genkende billedet fra Forsikringsforbundets undersøgelse, fortæller HR-direktør Henrik Gundorph.

"Mobning fylder meget lidt. Vi har satset på forebyggelse, og vi har lavet et unikt onlinesystem, hvor vores medarbejdere kan komme af med deres kommentarer til arbejdsmiljøet 24/7 365 dage om året, så vores medarbejdere er ikke i tvivl om, hvor de kan rapportere anonymt," siger han.

Dog har der aldrig været nogle henvendelser om mobning, tilføjer han.

"Mobning er en del af vores personalepolitik, og det er ikke noget, vi accepterer," fastslår Henrik Gundorph.

Samme melding kommer fra GF Forsikring, der også i en politik har beskrevet, hvordan virksomheden forebygger mobning og håndterer det, hvis det sker.

HR-direktør Keld Gryholm oplyser i et skriftligt svar til FinansWatch, at GF Forsikring kun i yderst sjældne tilfælde oplever, at der finder mobning sted.

"Vi har meget stor fokus på medarbejdertrivsel, og vi betragter enhver form for mobning som aldeles uacceptabel. En væsentlig del af vores værdigrundlag, der sætter standarden for vores adfærd over for hinanden, handler faktisk om at ville hinanden som mennesker," lyder det fra Keld Gryholm, der tilføjer, at der derfor allerede ved ansættelsen af nye medarbejdere bliver lagt stor vægt på de personlige kompetencer.

Ikke altid sort og hvidt

Netop personalepolitikker og et klart signal fra ledelsen om, at mobning er uacceptabelt, er vigtige redskaber i forhold til at komme mobning til livs, lyder det fra Forsikringsforbundets Lone Clausen.

"Mobning opleves individuelt, men det skal løses i fællesskab. Arbejdsgiver har et rigtig stort ansvar for, at mobning ikke finder sted. Det er et arbejdspladsproblem og ikke noget, der skal løses hos den enkelte medarbejder," siger hun.

Hun medgiver, at det kan være et komplekst område at navigere i, og at det ikke altid er sort og hvidt.

"Det kan være meget individuelt, hvor ens grænse går for, hvornår noget er sjovt, og hvornår det er mobning. Den, der mobber, kan sige, at det bare var en joke, men problemet er, hvis det ikke bliver modtaget sådan," siger hun.

Mobning opleves individuelt, men det skal løses i fællesskab. Arbejdsgiver har et rigtig stort ansvar for at mobning ikke finder sted.

Lone Clausen, næstformand i Forsikringsforbundet

Så man kan godt have mobbet nogen uden selv at vide det?

"Ja, det kan man godt. Hvis det føles anderledes for den, der bliver mobbet, så skal man tage det alvorligt. Så må man prøve at kigge lidt indad og sige, at det kan godt være, at man skal ændre adfærd," siger hun.

Ledere på skolebænken

Lone Clausen påpeger dog, at det er vigtigt også at finde en balance, så det er muligt at kunne agere i en hverdag og have det sjovt sammen.

Det ændrer dog ikke på, at hvis en medarbejder føler sig mobbet, er det vigtigt at tage udgangspunkt i den enkeltes opfattelse, pointerer næstformanden:

"Hvis der er en ansat, der føler sig dårligt behandlet og vælger at fortælle om det, skal man tage det alvorligt."

Stod det til Lone Clausen, skulle alle ledere gennemføre en obligatorisk uddannelse i psykisk arbejdsmiljø.

"Som en af mine kollegaer sagde for nylig: "For at køre en truck skal man have truckkørekort, for at lede mennesker bør man også have en uddannelse i psykisk arbejdsmiljø."

Forsikringsforbundet holder i næste uge sammen med Finansforbundet og Finanssektorens Arbejdsgiverforening et gå-hjem-møde om krænkende handlinger på arbejdspladsen herunder mobning.

Drop skræmmebillederne

Forsker: Moderne ledelse giver danskerne stress

Når krise rammer arbejdsglæden

Relaterede

FinansWatch trial banner 14 dage.jpg

Seneste nyt

Finansjob

Se flere

Se flere