FinansWatch

ATP overvejer at skrue op for rollen som kritisk aktionær

Pensionskassen presser selskaberne mest bag lukkede døre. Vi bruger vores ejerskab til både at få vores synspunkter igennem og til at opnå en større indsigt i selskaberne, forklarer ATP's chefporteføljeforvalter.

Foto: Jyllands-Posten/Stine Bidstrup

Med store aktieposter i en række af de største dansk børsnoterede selskaber har ATP en vægtig stemme i dansk erhervsliv. Den bør ifølge Claus Wiinblad, chefporteføljeforvalter af børsnoterede aktier hos ATP, bruges i endnu højere grad siger han til Finans.

Selskabernes måde at foretage bestyrelsesevalueringer på kunne godt være et emne, der kommer til at fylde mere hos ATP fremover, lyder det fra Claus Wiinblad. Han betoner, at ATP helst vil undgå at lufte sin kritik på generalforsamlingerne – det kræver bare, at bestyrelserne rent faktisk gør noget for at komme problemstillingerne til livs.

"I vores egen selvforståelse har vi været markante i vores udmeldinger gennem lang tid. Men ofte er vi nok mest kritiske i den direkte dialog med virksomhederne. Hvis det ikke har nogen effekt, vil vi omtale det i det åbne rum, men det sker som regel først efter en langstrakt proces. En kritik af Carlsbergs lønninger er ikke noget, der dukker op fra den ene dag til den anden," siger Claus Wiinblad til Finans.

Hvert halve år offentliggør pensionskassen sine positioner. Ikke overraskende tegner aktieandelene i Mærsk, Danske Bank, Novo Nordisk og Ørsted sig for de største markedsværdier. Derefter følger selskaber som Vestas, Pandora, Genmab, DSV, Carlsberg og Coloplast, mens stemmeandelene er højest hos Bang & Olufsen, H+H International og TCM Group.

Kapitalforvalter skyder på Maersk-formands mange bestyrelsesposter

ATP nervøs for bestyrelsesformands mange poster

ATP støtter aktionærernes kritik af Vestas

Forsiden lige nu

Danske Bank dropper støtte til Pride-festival - mangler opbakning fra ansatte

Modsat tidligere år er Danmarks største bank ikke på sponsorlisten til Copenhagen Pride. Medarbejderne har ikke bakket tilstrækkeligt op i år, og derfor er pengene blevet i kassen, lyder forklaringen. Hos Nykredit handler selskabets sponsorat om at sende et signal om mangfoldighed til alle danskere (Opdateret).

Relaterede

FinansWatch trial banner 14 dage.jpg

Seneste nyt

Finansjob

Se flere

Se flere