FinansWatch

Finanstilsynet løfter pegefingeren overfor forsikringsselskaber: Kunderne skal vide hvordan de risikovurderes

Kunder bør fortælles, at skader på ét forsikringsprodukt kan påvirke pris og vilkår for andre forsikringer.

Foto: Lars Krabbe/IND

Finanstilsynet løfter pegefingeren over for forsikringsselskaber, som bruger anmeldelser om skader på tværs af forsikringsprodukter til at lave én samlet risikovurdering af deres kunder.

En undersøgelse fra tilsynet viser nemlig, at ikke alle selskaber oplyser om denne praksis.

Det skriver Finanstilsynet i en pressemeddelelse.

”Den almindelige forbruger kan ikke forudse, at når forbrugeren anmelder en ridse i lakken på sin kaskoforsikring, kan konsekvensen blive en højere pris på indboforsikringen.”

”Men selskaberne vurderer kunden ud fra skaderne på alle forsikringer. Det skal kunden have besked om,” udtaler kontorchef Ulla Brøns Petersen fra Finanstilsynets Forbrugerkontor i meddelelsen.

Ifølge kontorchefen svarer det til, at ”den karakter du får for din præstation i fysik, påvirker din karakter i matematik”.

Tilsynet mener ikke, at en sådan risikovurdering er i strid med reglerne. Men kunden skal altså have besked om det.

Det er ikke nødvendigt med en detaljeret beskrivelse af, hvilke konsekvenser det får, hvis en kunde anmelder en skade.

Men kunden skal have at vide, at en risikovurdering sker på tværs af vedkommendes forsikringer. Kunden skal derfor også have at vide, at skaden på én type forsikring kan påvirke vedkommendes andre forsikringer.

Er man ny kunde, skal man have informationen, inden man tegner flere forsikringer hos selskabet.

Som eksisterende kunde skal man have information, inden man tegner yderligere forsikringer, bemærker Finanstilsynet.

Det bør desuden stå i forsikringsbetingelserne.

Særligt vigtigt er det for eksisterende kunder, der tegner nye tilvalgsforsikringer.

De kan nemlig føre til mange anmeldelser om skader på kort tid, men det er selskaberne selv, der opfordrer kunderne til at samle alle forsikringer hos ét selskab for at spare penge.

”Selskaberne skal også huske det lille aber dabei, at den sammenlægning for eksempel kan gøre indboforsikringen dyrere hos selskabet, hvis kunden bakker op i en anden bil.”

”Derfor sender vi nu en påmindelse til alle forsikringsselskaber,” lyder det fra kontorchef Ulla Brøns Petersen.

Mere fra FinansWatch

Læs også

Seneste nyt

FinansWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs