FinansWatch

Debat: Open insurance-revolutionen er allerede godt i gang

Open Insurance: Med Open Insurance vil vi se en bevægelse hvor de etablerede forsikringsselskaber tvinges til at udstille policeoplysninger, så tredjeparter kan bygge services ovenpå de traditionelle koncessioner. Men det er der ikke rigtig noget nyt i. Det nye er, at vi i F&P bliver tvunget ind i et mindset, hvor den digitale platform er produktet i sig selv. Det stiller krav til samspillet mellem strategi, forretning og teknologi, skriver Lars Albert Ahnfeldt Beck Thomsen, Managing Partner i Trustworks.

Foto: PR / Trustworks

Open Insurance to be or not to be? Jeg mener det er et falskt dilemma. De siddende Forsikring & Pension-spillere har i lang tid arbejdet med at bygge API’er. Med Open Insurance tvinges forsikringsselskaber til at investere yderligere i sådanne færdigheder.

Det kan betyde, at man skal ofre kortsigtede effektiviseringsgevinster ved at indføre kontrolleret scope-creep i udviklingsprojekter, som kan skabe interne konflikter imellem de gamle forretningsmodeller og den digitale forretningsmodel.

"Glem alt, du allerede ved om traditionel forsikring", lyder det fra Lemonade, som på globalt plan er et af de størst voksende forsikringsselskaber. Vi kender efterhånden alle sammen til Lemonade.

Selskabet er en såkaldt insurtech unicorn, som blev stiftet i 2015, har en børsværdi på over 8 mia. kr. og servicerer godt 1 mio. kunder via en fuld digitaliseret brugerrejse. Lemonades kunder oplever hverken papirer eller manuelle processer – alt sker øjeblikkeligt.

Lemonade har i stor stil investeret i at reducere forsikringsprodukternes kompleksitet, så de kan udstilles struktureret via APIer. Det bør den etablerede F&P branche lære meget af.

Uagtet om vi ser Lemonade som inspirationskilde eller ej, så vil forsikringsbranchen opleve øget efterspørgsel efter lignende organisatoriske færdigheder – især når open insurance, vel at mærke, bliver en realitet.

Lemonades succes er ikke teknologien i sig selv. Successen stammer først og fremmest fra den underliggende forretningsmodel, der er understøttet af en digital produktplatform og som effektivt leverer værditilbud gennem innovative digitale kanaler.

Udnyt læringer fra danske brancheløsninger

Hvis man som etableret forsikringsselskab aspirerer til opbygning af en stærk digital produktplatform, så stiller det krav til samspillet mellem forretning og it. Opbygningen er sværere for etablerede forsikringsselskaber, som i modsætning til Lemonade, ofte er præget af tunge legacy systemer og komplekse produktporteføljer.

I F&P har vi allerede flere interessante brancheløsninger i PensionsInfo, Forsikringsguiden og EDI, som lugter lidt af open insurance. Det gør de fordi fællesnævneren er overblik, transparens og portabilitet i leverandørskift for kunden.

Læringen her er, at vi qua de nævnte portaler, allerede har investeret i og forhåbentlig lært at transformere komplekse produktdata fra forsikringskernesystemer ud i API'er, som kunderne kan tilgå i en overskuelig brugergrænseflade.

Udover brancheportalerne, har vi velkendte modeller som Affinity, Bankassurance og partner distribution, som bygger på en præmis, der går på API kommunikation og orkestrering af kompleks produktlogik i "end-2-end"-kunderejser.

Jeg mener derfor, at de etablerede forsikringsselskaber allerede indirekte er i gang med open insurance. I dag udstiller vi allerede policedata via APIer. De siddende spillere er dog kun lige begyndt, og jeg oplever i stor grad APIer og integrationer, der kan beskrives ved metaforer som gaffatape og 1:1-transformation.

Open Insurance kræver, at forsikringsselskabet får bedre styr på sin grundarkitektur og data

Forsikringsselskaberne skal investere yderligere i at få styr på grunddata og modellering, bygge robuste API'er der er forståelige for forretningen, og gøre op med projekttunnelsyn. Vi bør tage V’et (viable – dansk: funktionsdygtigheden) tilbage i vores MVP (Minimum Viable Product) leverancer.

Jeg ser alt for mange projekter, hvor V’et i god tro bliver de-scopet i kampens hede. Det går ud over robustheden af den arkitektur, der netop skal understøtte de krav, bevægelser som Open Insurance og lignende markedsdynamikker medfører. De siddende forsikringsselskaber skal derfor arbejde med redefinering af den strategiske retning for acceptkriterier i it-projektleverancer.

Investerer du i det, omfavner du open insurance, og det bidrager til en lettere proces når du skal tage strategiske beslutninger om hvordan forsikringsproduktporteføljen kan udstilles til partnere, tredjeparter og/eller på interne kanaler.

Det kræver organisatorisk transformation, sammenhæng mellem arkitektur og strategi og ikke mindst mod, at investere i en sådan fremtidsspekulation om open insurance.

Arkitekturen og de teknologiske platforme er ikke længere kun it-direktørens domæne. Det er grundstenen for både vores licence-to-operate, forretningsudvikling, samarbejde med tredjeparter og udgør derfor et væsentligt aktiv i vores tilgang til open insurance.

Ydnyt inertien til at stå stærkere i Open Insurance bevægelsen

I open insurance, vil vil vi se fintechs, insurtechs og pensiontechs komme buldrende med kunden i fokus, ekstrem entusiasme og en entreprenørånd, der giver fordele i understøttelsen af kunderejser – især i kundesegmenter der er ”digital natives”.

Men, allerede nu, har den gamle garde af forsikringsselskaber noget der er mindst lige så vigtigt – nemlig inerti. Inerti kan de siddende forsikringsselskaber benytte til at stå stærkt i open insurance. Det kræver dog både investering, styring og et mindset der omfavner åbenheden.

Læs de andre debatindlæg i FinansWatchs serie om Open Insurance her:

Debat: Tilliden skal op hos forsikringskunderne, hvis selskaberne vil udnytte dataguldet 

Debat: Vis mig den kunde, der kan overskue konsekvenserne af datadeling 

Finanstilsynets debatindlæg: Open insurance har både potentiale og udfordringer 

Debat: Forsikringsbranchen skal omfavne åbenheden  

Debat: Open Insurance – et argument mere for dem, som forventer disruption af forsikring 

Debat: Lad os få gang i ansvarlig datadeling – til glæde for pensionsopsparerne 

Debat: Open Insurance giver store muligheder – men også forpligtigelser

Debat: Bedre adgang til data skal styrke forbrugerne og øge innovationen i forsikrings- og pensionsbranchen

Europæisk forsikringsvagthund lægger op til fælles retningslinjer for deling af data – men Tryg vil hellere konkurrere frit

 

Mere fra FinansWatch

Læs også

Seneste nyt

Finansjob

Se flere jobs

Se flere jobs