FinansWatch

Debat: Open Insurance – et argument mere for dem, som forventer disruption af forsikring

OPEN INSURANCE: Mere datadeling vil nedbryde barrierer for nye spillere til forsikringsmarkedet og vil intensivere konkurrencen på markedet. Det vil føre til, at visse spillere på markedet skal foretage fravalg, skriver Jan Auerbach, partner i Deloitte.

Foto: PR/Deloitte

I oktober 2020 lancerede John Lewis, koncernen bag Englands high-end boligvarebutikker, supermarkeder, ejendomsmæglere og andet godt, et privatforsikringsprodukt.

Produktet sælges af John Lewis, indtegnes af Digital Partners (Munich Re), serviceres af Hood Group (high-end kundeservice, som servicerer hele John Lewis kundeunivers), skadebehandles af Sedgwick (skadeservice) og med digitalisering leveret af ICE (Insure-tech).

Et af UK's stærkeste brands med hyppig og positiv kundeinteraktion tager, hvad de mener er de bedste enkeltstående elementer på tværs af en end-to-end forsikrings-værdikæde og sammensætter disse gennem nytænkt og kundevenlig IT.

Jeg ved, at John Lewis havde forsikringsselskaber stående i kø for at blive end-to-end partner, men valgte altså en anden løsning.

Hele denne værdikæde, hvor adskillige aktører er med til at skabe den endelige kundeoplevelse, er et godt eksempel på, hvordan begrebet Open Insurance allerede bruges i branchen.

Vil intensivere konkurrencen

Vi har også set Open Insurance i Danmark. I partnerskaber mellem bank og forsikring (bancassurance), og der har også i årevis eksisteret "affinity"-partnerskaber, hvor detailhandel, mægler og forsikringsselskab har delt en forsikringsværdikæde op imellem sig.

Disse partnerskaber har været "håndholdte" og vel ikke videre kundevenlige i service og administration. Nyere digitale modeller er under opbygning, for eksempel mellem Alm. Brand og Sydbank som beskrevet i Finanswatch, med store digitale investeringer i en ambitiøs model.

I en række andre sektorer ser vi også et tiltagende opbrud af værdikæden, hvor specialister kan skabe bedre og individualiserede produkter. Når disse sammensættes i en kundecentrisk model, tager de marked fra full-but-average-service generalister.

Også forsikringskunder søger simplicitet, personalisering og transparens, og der er ingen grund til at tro, at Open Insurance ikke vil accelerere opbrud af værdikæden og i øvrigt karakterisere også det danske forsikringsmarked over tid.

Hvis Open Insurance bliver en realitet, og det tror jeg, at det gør, og det bliver i den form, hvor kunder kan give tredjemand adgang til egen police-, risiko-, og skadeinformation, så vil konkurrencen i forsikring intensiveres. Både igennem øget transparens for kunder og minimal indsats for at skifte forsikringsselskab.

Der vil også være lavere adgangsbarrierer til markedet og vi vil se en acceleration af nye markedsdeltagere, herunder insuretech og big tech, som vil få øget konkurrencekraft gennem Open Insurance.

Disse er traditionelt dygtigere til at skabe kundevenlige oplevelser og produkter end forsikringsselskaber, også gennem hyppigere interaktion og derfor datapunkter med kunder, og de er ikke som forsikring hæmmet af gammel teknologi.

Inden for bank er standardeksemplet svenske Klarna, som er en fintech bygget på Open Banking. Klarna er nu i 17 lande og har mere end 80 mio. kunder. Forretningsmodellen er at hive kundens totale bankoplysninger ud og lægge disse ind i et digitalt og individualiseret kundeunivers med utal af muligheder.

Vil kræve acceleration og yderligere investeringer

Open Insurance må forventes at påvirke konkurrencen i stor grad over tid. Nogle forsikringsselskaber vil formentlig vælge at blive product-providers og ikke have egen distribution eller skadebehandling. Sådanne eksempler ses allerede internationalt i dag, ofte betegnet "Insurance in a Box".

Vi vil givetvis også se en større grad af specialisering i kundegrupper og produkter hos forsikringsselskaber. At konkurrere i Open Insurance vil kræve acceleration og yderligere investering i digital omstilling, og her vil sub-scale forsikringsselskaber være nødt til at træffe fravalg og ikke betjene alle.

Det bliver interessant at se, hvordan profitten kommer til at fordeles på tværs af opbrudte værdikæder i forsikring. Kunderne vil givetvis vinde med mere sømløse kunderejser og innovative, individualiserede produkter og services, og alt andet lige billigere forsikringer.

Men om vi på lang bane får en egentlig platformsøkonomi som i andre sektorer, med profit-akkumulation hos platformsejer og ejer af kunderelation (en rolle som klassiske forsikringsselskaber i hvert fald ikke er "født" til) bliver spændende at følge.

Læs de andre debatindlæg i FinansWatchs serie om Open Insurance her:

Debat: Lad os få gang i ansvarlig datadeling – til glæde for pensionsopsparerne 

Debat: Open Insurance giver store muligheder – men også forpligtigelser

Debat: Bedre adgang til data skal styrke forbrugerne og øge innovationen i forsikrings- og pensionsbranchen

Europæisk forsikringsvagthund lægger op til fælles retningslinjer for deling af data – men Tryg vil hellere konkurrere frit

Mere fra FinansWatch

Visa åbner for betaling med kryptovaluta

Visa vil fremover acceptere betalinger med den amerikanske kryptovaluta USD Coin. Dermed bliver betalingsnetværket det første af sin slags, der åbner for kryptovaluta.

Læs også

Seneste nyt

Finansjob

Se flere jobs

Se flere jobs