FinansWatch

Tryg-støttet forsikringsselskab udfordrer de etablerede spillere på voksende marked

Efter i et halvt år at have solgt indboforsikringer vil insurtech-selskab med Tryg-penge i ryggen nu gå ind på endnu et stort marked.

Foto: PR

Nu skal de gamle etablerede forsikringsspillere måske snart til at kigge sig en ekstra gang over skulderen.

For Undo, der i juni sidste år gik i luften med at sælge indboforsikringer, tilføjer nu ulykkesforsikringer til produktpaletten.

Selskabet, der er app-baseret og reklamerer med, at man kan tegne en forsikring på 90 sekunder, henvender sig til det unge segment og begyndte faktisk allerede at sælge ulykkesforsikringer midt i december til de eksisterende indboforsikringskunder.

Men nu vil Undo til at gå bredere ud med ulykkesforsikringerne, som man har valgt at sende på markedet, efter at have oplevet en efterspørgsel blandt eksisterende og potentielle kunder.

"Ulykkesforsikringer er generelt den anden mest populære forsikring efter indbo, og siden vi lancerede vores indboforsikring, har folk efterspurgt en ulykkesforsikring hos os. Der har helt sikkert været en stor barriere, hvor vi oplevede, at der var en del af vores potentielle kunder, der ikke ville skifte til os, før vi havde en ulykkesforsikring. Der er mange, der føler, at det er uansvarligt ikke at have en ulykkesforsikring," siger Sophie Grønbæk, medstifter af og adm. direktør i Undo, til FinansWatch.

Smallere dækning – lavere pris

Tal fra Forsikring & Pension viser, at de danske husstandes gennemsnitlige omkostninger til ulykkesforsikringer på ti år er steget med 24 pct. til i 2016 at udgøre 2840 kr.

Ifølge Sophie Grønbæk adskiller Undos ulykkesforsikring sig fra de etablerede spilleres produkter ved, at den er skåret ind til faktisk kun at dække ulykker.

"Den dækker super godt i tilfælde af ulykker, og vi har gjort alt for, at den er relevant for unge. Det vil sige, at der er sådan noget som strakserstatning," siger hun og fortsætter:

"Det, vi så har valgt fra, er nogle af de ting, der er blevet tilføjet ulykkesforsikringen i nogle selskaber hen over årene. For det gør, at det er en rigtig dyr dækning, men også rigtig forvirrende. De dækker ulykker, ligesom vi gør, men de dækker eksempelvis også ti specifikke sjældne sygdomme, begravelseshjælp og andre ting."

Ligesom de store selskaber tænker vi, at man skal have nogle relevante partnere. Da vi er så små og nye, går vi så efter nogle andre partnere.

Sophie Grønbæk, adm. direktør i Undo

Til gengæld slår den smallere dækning også ind på prisen. Hos Undo koster det en 25-årig, der arbejder på kontor og bor på Vesterbro i København, 684 kr. for en ulykkesforsikring inkl. farlig sport, motorcykelskade og strakserstatning med en forsikringssum på 800.000 kr. En sammenligning på prisportalen Forsikringsguiden viser, at det billigste alternativ til en tilsvarende forsikring er i If til en pris på 1375 kr. Hvis man kan undvære strakserstatning, tilbyder LB Forsikring dog en lignende forsikring for 671 kr.

Skal udbredes via partnerskaber

Undo har ikke et konkret mål for, hvor mange ulykkesforsikringer man vil sælge, men Sophie Grønbæk kalder produktet for en hjørnesten i forretningen, der skal hvile på netop indbo- samt ulykkesforsikringerne og så rejseforsikringer, som Undo har på trapperne.

Derfor vil Undo have ulykkesforsikringerne ud til størstedelen af deres nuværende kunder, som selskabet dog endnu ikke vil afsløre, hvor mange er. De sidste måneder har Undo oplevet en månedlig vækst på 25 pct., fortæller Sophie Grønbæk.

"Det marked, vi kigger ind i, er de 18- til 40-årige i byerne. Det er cirka 400.000 mennesker i de store byer, og der tror vi, at vi kan dække en rigtig stor andel af dem med de her tre dækninger," siger hun.

En stor del af kunderne er kommet ind ved hjælp af venners anbefalinger, fortæller Sophie Grønbæk, men selskabet er så småt begyndt at reklamere på sociale medier.

"Og så har vi nogle partnere i Spiir og Find Roommate, som begge har nogle relevante tilbud til vores målgruppe. Så ligesom de store selskaber tænker vi, at man skal have nogle relevante partnere. Da vi er så små og nye, går vi så efter nogle andre partnere, som måske ikke ville være interessante for de store, men som er super relevante for os," siger Sophie Grønbæk.

Positiv interesse fra konkurrenter

Selvom Undo forsøger at udfordre det etablerede forsikringsmarked, har selskabet kun oplevet positiv interesse fra de gamle spillere.

"Men vi er jo også så små, at vi ikke er truende endnu. Og henvender os også til et kundesegment, som mange af de andre selskaber ikke har fokus på," siger Undo-direktøren.

Tryg har investeret 25 mio. kr. i Undo og ejer halvdelen af selskabet.

Undo fungerer således som et agentur, der har sine egne forsikringsprodukter, men får forsikringsrisikoen afdækket hos Tryg.

Sophie Grønbæk

Sophie Grønbæk. PR-foto

Ny forsikringsspiller relancerer app - mulighed for at forsikre sig i få uger

Pengeapp indgår partnerskab med digital forsikringsspiller og varsler ny strategi

Tryg starter billigt mobilt forsikringsselskab

Relaterede

FinansWatch trial banner 14 dage.jpg

Seneste nyt

Finansjob

Se flere

Se flere