FinansWatch

Tryg håndterede 12.000 stormskader i første kvartal

Stormen Malik står bag 84 pct. af Trygs skadesager i Danmark i årets første tre måneder. Samlet har årets to store stormvejr krævet håndtering af i alt 12.000 skader og kostet koncernen et stort tocifret millionbeløb.

Foto: Philip Davali/Ekstra Bladet, Philip Davali

Forsikringskoncernen Tryg skal af med et stort tocifret millionbeløb for stormskaderne i Danmark og Norge i første kvartal.

I alt håndterede forsikringsselskabet i løbet af kvartalet cirka 12.000 skader forårsaget af storm i de to lande, hvoraf størstedelen har ramt de danske kunder.

Det oplyser Tryg til MarketWire.

Malik udløste flest skader

Malik, der ramte Danmark 29. januar, forårsagede 84 pct. af skaderne i Danmark, mens de resterende skader i Danmark fulgte af Nora den 18. februar.

De to storme førte til markant flere skader end Urd i 2016, men langt færre end Allan og Bodil i 2013, der da også hører til nogle af de kraftigste storme, vi har oplevet herhjemme.

”En del skader var heldigvis mindre skader såsom knuste drivhuse, væltede hegn og nedfaldne tagsten. Men der var også nogle større skader iblandt,” siger Frederik Sjørslev Søgaard, direktør for skadeorganisationen i Tryg.

En af de større og mere spektakulære skader skete i Midtjylland, hvor stormen løftede hele taget på en beboelsesejendom. Erstatningsudgifterne for denne skade løber op i cirka 2 mio. kr.

De fleste anmeldte online

”Stormene i Danmark var ikke så kraftige som først frygtet, men gav alligevel travlhed på telefonerne. Da der var allermest travlt, modtog vi 200 skader i timen,” siger Frederik Sjørslev Søgaard.

Mere end to ud af tre kunder valgte dog at anmelde deres stormskade online, hvilket både lettede presset på telefonerne og gjorde behandlingstiden af den enkelte skade kortere.

Frederik Sjørslev Søgaard glæder sig i den forbindelse over, at kundetilfredsheden var lige så høj for onlineanmeldelserne som for telefonopkaldene. Således var 9 ud af 10 enten meget tilfredse eller tilfredse med oplevelsen i forbindelse med onlineanmeldelsen af deres stormskade.

”Det er selvfølgelig vigtigt for os, at det ikke går ud over kundeoplevelsen, når man ikke længere har direkte kontakt med en af vores skadesmedarbejdere. Derfor er det glædeligt at få bekræftet, at kunderne følte sig godt hjulpet på begge kanaler,” siger direktøren.

Øget brug af videokald

I forbindelse med besigtigelse og taksering af stormskaderne øgede Tryg også brugen af videokald i stedet for at køre ud til kunderne – en teknik hvor optagelserne automatisk bliver uploadet i en digital sagsmappe, når kunden begynder at filme.

”Vi har brugt teknikken i et par år, men i dagene efter stormene behandlede vi dobbelt så mange skader på den måde end på en almindelig dag. Det medførte, at sagerne blev hurtigt afsluttet – til glæde for både kunder og Tryg,” siger Frederik Sjørslev Søgaard.

I Norge bød hele 26 af januars 31 dage på blæst af stormstyrke, hvilket medførte flere stormrelaterede skader end i hele 2021. Alligevel registrerede Tryg i første kvartal færre stormskader i Norge end i Danmark.

Tryg offentliggør regnskab for første kvartal tirsdag morgen.

Optakt til Tryg-regnskab: Finansiel modvind og to stormvejr vil tynge indtjeningen

Topdanmark-optakt: Investeringsresultat og vejrskader vil trække ned

Analytikerkorps om Tryg-tal: Stormfuldt kvartal rammer indtjeningen

Mere fra FinansWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FinansWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs