FinansWatch

Trygs erhvervsforretning i Danmark vokser markant

Der er kommet fart under feltet i Trygs erhvervsforretning. Væksten har været større, "end jeg havde turde drømme om," siger erhvervschef Hans Arnum.

Foto: Philip Davali/Ritzau Scanpix

Forsikringskoncernen Tryg kæmpede i en årrække med en faldende bestand i sin danske erhvervsforretning, men siden 2018 har porteføljen været støt stigende, og særligt det seneste år er der kommet fart i forretningen.

Udviklingen betyder, at bestanden i Tryg Erhverv i Danmark nu er på sit højeste nogensinde, og forretningen nåede allerede i tredje kvartal sit mål for 2020.

Også antallet af kunder er steget, og ved udgangen af året regner Tryg med at have 10 pct. flere erhvervskunder i Danmark end for to år siden. Samtidig kan direktør for Tryg Erhverv Danmark, Hans Arnum, som blev sat i spidsen for forretningen i april 2018, glæde sig over en historisk høj kundetilfredshed og samtidig en god lønsomhed.

Tilbagegang seks år i træk

Inden Arnums tiltrædelse var bestanden i den danske erhvervsforretning faldet uafbrudt fra 2012 til 2017, da selskabet kæmpede med at få forbedret lønsomheden i porteføljen. Siden er det kun gået fremad.

"Ambitionerne var store. Men det er alligevel langt mere end jeg havde turde at drømme om i 2018, da jeg fik ansvaret for forretningsområdet, der dengang var udfordret af faldende kundetal og en forretningsmodel, der ikke var fremtidssikret," siger Hans Arnum til Ritzau Finans.

Allerede forud for hans tiltrædelse var de første skibe, der skulle vende udviklingen, sat i søen, og siden blev der iværksat flere initiativer. Arnum fremhæver samtidig en stærk holdindsats i forretningen.

"Både medarbejdere og ledere i erhverv har knoklet for at vende udviklingen. Det er vi naturligvis meget stolte af, at vi er lykkedes med. Resultaterne er båret af et fantastisk teamwork på tværs af erhverv og hele koncernen," siger han.

En af hovedårsagerne til succesen mener han, skal findes i et effektiviseret salgs-setup, hvor der er blevet arbejdet meget målrettet med distributionen.

"Vi har både udviklet de eksisterende kanaler og satset på nye måder at nå ud til kunderne på. For eksempel har vi optimeret vores online-tilstedeværelse, og det er nu den kanal, der giver os allerflest leads. Her møder vi kunder, der har et konkret behov – det er noget mere effektivt end forsikringsbranchens traditionelle metode med groft sagt at ringe efter telefonbogen," fortæller Hans Arnum.

Tryg har dog også satset på en helt ny salgskanal i Danmark – de såkaldte forsikringsagenturer, hvor selvstændige erhvervsdrivende over hele landet formidler og sælger selskabets forsikringer.

Både etableringen af agenturerne og en øget satsning på forsikringsmæglere har ifølge Tryg haft en positiv effekt på væksten i den danske erhvervsforretning. Det samme har en markant bedre performance hos assurandørerne og kontaktcenteret.

Partneraftaler bidrager positivt

Derudover har en fokuseret indsats på partneraftaler bidraget positivt, idet vigtige aftaler er blevet forlænget og nye kommet til. Blandt andet har Tryg indgået samarbejde med Danske Bank og ASE.

"Det er nogle attraktive spillere, som har et stort kontaktnet til interessante kundegrupper. I en virkelighed, hvor der kommer flere og flere begrænsninger for, hvordan man som virksomhed må kontakte potentielle kunder, er det uhyre vigtigt at have nogle gode aftaler, hvor begge parter får maksimalt udbytte af samarbejdet, og dér føler vi, at vi er det helt rette sted med de nye partneraftaler," siger Hans Arnum.

Tryg har derudover fået en masse nye kunder på cyberforsikringen, der siden lanceringen i 2016 er blevet tegnet af 13.000 virksomheder.

Ringe kendskab hos danskerne bag Gjensidiges rebranding af opkøbt selskab

Forsikringsselskaberne sparer millioner på markant fald i tyveriskader i coronakvartal 

 

 

Mere fra FinansWatch

PFA bygger Danmarks højeste træhus

På samme måde som en Formel 1-bil agerer prøveklud for teknologi til fremtidens personbiler, skal kontorbyggeriet ”Træ” i Aarhus vise vejen frem for klimavenlige byggeløsninger, siger ejendomsdirektør Michael Bruhn fra PFA. Byggeriet omfatter et træhus på 20 etager.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FinansWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs