FinansWatch

Danske Bank: Tryg risikerer milliarderstatning for prisstigninger

Danske Bank mener, at markedet har undervurderet sagen om prisstigninger i Tryg, som Forbrugerombudsmanden i øjeblikket gransker. Banken mener, at Tryg kan risikere at skulle tilbagebetale over halvanden milliard kroner.

Foto: Philip Davali/Ritzau Scanpix

Tryg kan ende med at skulle betale 1,6 mia.kr. i præmier tilbage til kunderne for prisstigninger i perioden fra 2016 til 2020, som ikke var varslet korrekt, mener Danske Bank. Det skriver Insidebusiness, som refererer en rapport fra Danske Bank-analytiker Asbjørn Mørk, der udkom mandag, og som indeholder en en dobbelt nedgradering af Tryg-aktien.

”Markedet har negligeret sagen og haft fokus på andet kvartal 2020 og medvind fra norske kroner, covid-19 og finansielle markeder. Men både tilsynet, ombudsmand og nu også Tryghedsgruppen er efter Tryg. Specielt Tryghedsgruppen kan ikke risikere en dårlig sag, og det kan blive rigtig dyrt for Tryg, som ifølge Asbjørn kan komme til at skulle tilbagebetale op til 1,6 mia kr. i præmier for 2016-20 samt sætte fremtidige priser ned, hvilket kan skære 4-13 pct. fra teknisk resultat fremover,” lyder det fra Danske Markets i en mail sendt den 15. juni om morgenen, hvorefter Tryg-aktien faldt fra kurs 194 til kurs 177, skriver mediet.

Som FinansWatch tidligere har skrevet, handler sagen om, at Tryg har hævet priserne med op til 5 pct. udover lønindeks uden at varsle kunderne om det. Det mener forsikringsselskabet, at det har ret til, da det mener, at stigningen falder under kategorien "uvæsentlige ændringer". Fornylig berettede Insidebusiness om kritik fra to repræsentantskabsmedlemmer, mens toppen i Tryghedsgruppen, der er hovedejer af forsikringsselskabet, tidligere har afvist at kommentere sagen over for FinansWatch:

"Vi er orienteret om sagen, som nu bliver vurderet hos Forbrugerombudsmanden. Vi indgår som hovedejer i de strategiske drøftelser i Tryg, men vi blander os ikke i driften af Tryg," udtalte Rie Odsbjerg Werner, adm. direktør i Tryghedsgruppen, for nylig i et mailsvar.

I et svar fra Tryg til udmeldingen fra Danske Bank-analytikeren lyder det fra kommunikationsdirektør Tanja Frederiksen:

”Vi hæfter os fortsat ved, at Forbrugerombudsmanden ikke engang har besluttet, om der skal rejses en sag mod Tryg. Vi har selvfølgelig stillet op til at besvare alle de spørgsmål, Forbrugerombudsmanden har haft til vores prisjusteringer, og har været meget åbne og transparente i vores svar, som vi i øvrigt også har delt med pressen.”

Medlemmer af repræsentantskab kritiserer Trygs prisstigninger

Relaterede

FinansWatch trial banner 14 dage.jpg

Seneste nyt

Finansjob

Se flere

Se flere