FinansWatch

Hübbe ser fortsat solid vækst i privat og erhverv

Topchefen i Tryg forventer vækst i både privat- og erhvervssegementet, men "det helt store åbne spørgsmål er, hvad væksten bliver i vores industriforretning," siger han.

Administrerende direktør i Tryg, Morten Hübbe Foto: Gregers Tycho/Ritzau/Ritzau Scanpix

Både privat- og erhvervsforretningen hos forsikringskoncernen Tryg ventes at levere pæn vækst igen i 2020, men det store åbne spørgsmål er udviklingen i industriforretningen, hvor selskabet igen har hævet priserne over for særligt kunderne i Norge, hvilket risikerer at koste kunder.

Det siger administrerende direktør i Tryg Morten Hübbe i et interview med Ritzau Finans efter forsikringskoncernens regnskab for 2019. Et regnskab, som viste en præmievækst på 17,1 pct. eller med 6,1 pct. eksklusive opkøbte Alka i lokal valuta.

"Vi forventer at både vores privat- og erhvervsforretning kommer til at trække væksten rigtig flot op, og det forventer vi også Alka vil gøre. Det helt store åbne spørgsmål er, hvad væksten bliver i vores industriforretning."

"Vi har i industriforretningen været ude at hæve priserne på en række områder. Så væksten på industri kan trække ned, men den samlede vækst for resten af forretningen forventer vi også bliver høj i 2020," siger Morten Hübbe.

Tryg afholder sig fra at melde konkrete forventninger ud til præmievæksten, som altså også kommer til at afhænge af kundernes reaktion på de nye præmieforhøjelser, som særligt har ramt de norske industrikunder.

"Det er helt klart i Norge, at behovet for justeringer har været størst, og der startede vi for næsten to år siden med at hæve priserne. Sidste år satte vi priserne op med 14 pct. i den norske industriforretning, og her har vi igen 1. januar sat priserne op med omkring 12 pct."

"Men det kommer også efter fire år med prisfald og efter en periode, hvor erstatningsudgifterne har været højere end præmierne, og det er selvfølgeligt ikke bæredygtigt. Så jeg synes egentlig, vi er kommet relativt langt, men jeg ser også, at det er et område, vi skal arbejde videre med de næste år," siger Morten Hübbe.

I privatforretningen ventes en fortsat drivkraft for væksten at være nogle af de nye produkter.

"Vi har arbejdet blandt andet med at gøre det enklere for private at købe sundhedsforsikring til en rimelig pris og også at købe tandforsikringer til en rimelig pris. Vi er nu oppe på, at over 1000 danskere om måneden køber vores nye tandforsikringer, det er meget nyt og også noget, som kommer til at drive vækst i det nye år," siger Morten Hübbe.

Han fortæller endvidere, at antallet af privatkunder med en privat sundhedsforsikring er steget med 23 pct. i 2019, og den udvikling forventer han vil fortsætte i 2020.

"Derudover vokser et område som kæledyrsforsikringer kraftigt. Vi er oppe på, at omkring 100.000 danskere har forsikret deres hund eller kat i Tryg, og vi har for nylig lanceret en gratis dyrlægehotline, som vi kan se rigtigt mange kunder bruger," siger Tryg-direktøren.

Andre nyere områder, som skaber vækst i forretningen er børne- og cyberforsikringer.

"Vi ser en række områder, hvor kunderne faktisk er interesseret i nye produkter, som giver dem endnu mere tryghed i deres liv. Det forventer vi fortsætter og kommer til at skabe en stærk vækst også i år," siger Morten Hübbe.

Samarbejde med Danske Bank har sendt 13.000 kunder mod Tryg

Tryg-topchef scorer halv million ekstra i løn

Relaterede

FinansWatch trial banner 14 dage.jpg

Seneste nyt

Finansjob

Se flere

Se flere