FinansWatch

Bank danser med de unge på socialt medie: "Vi skal være der, hvor brugerne er"

Tiktok er mest af alt kendt for dansende teenagers, memes og sin unge brugerbase. Men den populære og kontroversielle app er også blevet et marketingsted for finansvirksomheder og andre, som vil engagere sig med appens brugere.

Det sociale medie Tiktok er kendt for videoer i kort format, som brugerne lægger ud. | Foto: Tiktok / Lunar

Tre unge mennesker i tracksuits med banken Lunars logo danser på et sort gulv.

"Du ved, vi griner hele vejen til banken. Natasja henter tøserne og rydder op i branchen," lyder sangteksten fra hittet "Til banken" af rapperen Tessa og sangerinderne Natasja og Mukuba, som spiller i baggrunden.

Swiper man videre på telefonen, er der millioner af andre videoer i et særligt kort format, som brugere på det sociale medie Tiktok har lagt ud. Her er størstedelen af brugerne millennials og generation z'ere, som er født i intervallet mellem midt 80'erne og frem til starten af 10'erne.

I 2020 gjorde Lunar sit indtog på det hurtigst voksende sociale medie i verden: Tiktok, som mest af alt er kendt for at indhold med influencers, memes og danse.

For vil man som bank interagere med den nuværende og kommende generation af bankkunder, må man være der, hvor de er, lyder det fra Lunars marketingdirektør, Signe Julie Valeur Bodholdt.

"Hvis man gerne vil engagere sig med sine brugere som bank, er man nødt til at følge udviklingen. Vi skal være der, hvor brugerne er. Selvom det kræver, at man bruger tid og kræfter og afsætter ressourcer til at finde ud af, hvordan man skal agere på nye platforme som Tiktok," siger hun.

Tiktok adskiller sig fra kendte sociale medieplatforme som Facebook, Instagram, Linkedin og Snapchat. Brugerbasen er yngre, og derudover er Tiktok i høj grad et underholdningsmedie. Særligt er medie kendt for Tiktok-danse, som brugerne lægger ud.

Vil man som virksomhed have mange Tiktok-brugerne til at se, dele, kommentere og like videoer, er det ikke nok at lave et opslag og skyde penge i at få det spredt ud blandt brugerne, lyder det.

"Vi har nærmest allesammen vendt det blinde øje til i dag, hvis vi får vist noget på de sociale medier. Men jo mere folk engagerer sig, jo mere bliver det delt."

"At være på Tiktok er en god måde at komme ud med sit navn på som bank. Men det er lige så meget det at få reaktioner for brugerne og at få folk til at engagere sig med det, vi laver, end bare at få det delt," siger Signe Julie Valeur Bodholdt.

Tiktok-stjerner og finansvirksomheder

Finansielle virksomheder er ikke et sjældent syn på Tiktok. Flere fintech-virksomheder og digitale banker læner sig op af influencers, og det inkluderer også Tiktok-stjerner, for at tiltrække særligt generation Z til deres bankapps.

Sidste år lancerede fintechvirksomheden Step Mobile, som er en app målrettet teenagere, der kan administrere og overføre penge, et partnerskab med Tiktok-stjernen Charli D'Amelio.

Blandt selskabets investorer finder man blandt andet filmstjernen Will Smith og rapperen Nas, som ifølge selskabet har skaffet 26 millioner dollars i finansiering.

Arkivfoto | Foto: pexels / Artem Podrez
Arkivfoto | Foto: pexels / Artem Podrez
 

Lunar har også indgået et samarbejde med den norske influencer Andreas Wijk, der har 114.000 følgere på sin Tiktok-profil.

"Vi samarbejder generelt med influencers, som har en følgerbase, der matcher vores målgruppe. Derudover er det vigtigt, at de har højt engagement og producerer godt og autentisk indhold. På Tiktok handler det om at finde dem, der var first movers og virkelig kender platformen," siger Signe Julie Valeur Bodholdt.

Vil ikke være ung med de unge

Banken har lavet sin egen dans til sangen 'Til Banken' for at få Tiktok-brugere til at engagere sig med Lunars profil.

"Nogle af de opslag, vi har lavet, har fået en million visninger. Det har været helt vildt, så meget, det er blevet delt og engageret med," siger Signe Julie Valeur Bodholdt.

Hun tilføjer, at Lunar forsøger at lave noget underholdende indhold, der relaterer sig til økonomi, men som ikke taler ned til brugerne.

"Vi vil gerne prøve at være en bank, man har lyst til at være i øjenhøjde med. Brugerne skal ikke føle, at vi er banken med den løftede pegefinger, man skal stå skoleret over for. Det er heller ikke mig, der laver vores videoer. Det er vores superbrugere (bindeled mellem en it-afdeling og brugerne, red.), som sidder og prøver at finde ud af, hvordan vi kan lave noget sjovt om de her emner."

Lunar blev skabt for at udfordre den traditionelle bankverden. Derfor passer nye sociale medier som Tiktok godt ind i bankens mission, peger Signe Julie Valeur Bodholdt på.

"Det, at vi formår at engagere os med brugerne, gør, at vi bliver mere jordnære end nogle af de traditionelle banker, fordi man kan kommunikere og interagere med os på de sociale medier," siger hun og tilføjer:

"Man har set nogle brands (andre virksomheder, red.) på sociale medier, hvor det har virket sådan lidt 'ung med de unge'."

#FinTok og #StockTok

Tiktok bruges til andet end dans og humoristiske videoer. Indhold om privatøkonomi og aktier - også kendt under hashtaggene #FinTok eller #StockTok - er et segment, der hitter på Tiktok som på andre sociale medier.

I bedste fald er det eksperter, der deler videoer om, hvordan man kommer ud af kreditkortgælden; taler om, hvordan man kan investere og tilskynder unge til at begynde at investere til pension. Også hele Gamestop-sagen er blevet diskuteret af flere brugere på mediet.

I starten af 2021 endte navnlig det amerikanske aktiemarked på den anden ende, da privatinvestorer på Reddit-forummet Wallstreetbets gik sammen om at sende selskabet Gamestops aktier på himmelflugt.

Men på Tiktok er der også privatpersoner uden erfaring med økonomi, der uddeler råd til andre unge mennesker, og det er ikke nødvendigvis uden konsekvenser, siger Signe Julie Valeur Bodholdt.

"Der har været nogle kritiske sager med privatpersoner, som prøver at lege eksperter. Der er det jo sindssygt farligt, at der er nogen, som taler om økonomi og giver hurtige råd om investeringer på en måde, så andre brugere tænker: Det lyder fedt, det må jeg også gøre."

Marketingdirektøren medgiver, at det kan være godt, hvis virksomheder går ind og tilbyder en form for mere ordentlig rådgivning på Tiktok som modsvar. Lunar har dog valgt ikke at bruge appen til at rådgive om økonomi.

"Vi har talt om, hvordan man kan prøve at lirke folk de rigtige steder hen. Nu har vi ikke aktieeksperter hos os, men man kan jo godt anbefale folk at høre Millionærklubben for eksempel og på den måde rådgive folk til at blive oplyst," siger hun.

"Men jeg synes ikke, Tiktok er den rigtige kanal at komme med rådgivning på. Den er god til at lave noget indhold, der skaber engagement, og til at skabe noget dialog om økonomi."

Snakkemediet Clubhouse

Lunar har efter flere måneder fundet fodfæste og knap 14 tusind følgere på appen Tiktok. Men sociale medier udvikler sig hele tiden, og hvad der hitter på en platform i dag kan se anderledes ud i morgen, siger Signe Julie Valeur Bodholdt.

"Vi prøver at holde os til platformen og følge med," siger hun.

Det næste store skud på stammen inden for sociale medier er af flere blevet vurderet til at være den nye sociale medieapp Clubhouse, baseret på talt dialog i grupper.

Clubhouse er beskrevet som en blanding af Zoom, Twitter og Spotifys podcastunivsers, og er blandt andet blevet brugt til at debattere f.eks Black Lives Matter.

Signe Julie Valeur Bodholdt har allerede downloadet appen, der kræver en invitation, fortæller hun. Men Lunar har endnu ikke taget stilling til, hvornår det er tid til at kaste sig over det nye medie, lyder det.

"Vi har faktisk holdninger til, hvad der sker rundt omkring i verden. Det kunne godt være, vi skulle til at gøre sådan nogle ting på sociale medier. Men igen - jeg er næsten lige selv kommet på den app. Man skal jo prøve at forstå den, før man planlægger noget."

Flere finansvirksomheder flirter med unge bloggere

Bureau vil matche bloggere og private banking-kunder

Mere fra FinansWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Finansjob

Se flere jobs

Se flere jobs