FinansWatch

Dansk fintech-selskab overvejer børsnotering: Vil være markedsleder om få år

Danske Shopbox har fået blod på tanden, efter kolleger er gået på børsen, og nu overvejer man selv, om man skal gå den vej. Der er udsigt til stor vækst i omsætning, og man satser på at kunne blive den førende spiller på markedet i de næste par år. "Vi har tallene til at bakke det op," siger bestyrelsesformand Christian Zigler.

Foto: MIKE SEGAR/REUTERS / X90033

Det danske fintech-selskab Shopbox går lige nu og overvejer, om det skal gå på børsen.

Det fortæller stifter og bestyrelsesformand Christian Zigler til FinansWatch.

"Vi oplever, at der er en stor interesse i børsnoterede virksomheder for tiden, og der er mange selskaber på First North, der klarer sig rigtig godt. Så vi har kigget på muligheden for at børsnotere Shopbox, og vi mener, vi har tallene til at bakke det op, hvis vi sammenligner med andre selskaber," siger han.

Når børsen åbner mandag kl. 9, får it-selskabet Valeur sin første handelsdag. Derudover blev FOM Technologies og Penneo noteret i sommeren 2020, og ifølge konsulenthuset Keystones lå det gennemsnitlige afkast for børsnoteringer på minibørsen First North i 2020 på 98 pct.

Forståeligt koncept

Shopbox leverer en såkaldt point of sale-løsning til butikker. Altså en løsning, der er i brug, når kunden skal betale. Denne løsning kan bruges såvel ved internethandel som i fysiske butikker, og markedet er i høj vækst, både i Norden og i resten af verden.

Det er også en fordel, mener Christian Zigler, at velsagtens samtlige danskere har forsøgt sig med at købe noget i en butik, og dermed ved hvad et kasseapparat er.

"Shopbox er et koncept, alle forstår. Så det er godt at få offentligheden med på rejsen, for alle kan se, at der er brug for nye systemer i butikkerne og betalingsmarkedet. Der er også noget rationale i at få bredt brandet ud, som man ikke får ved traditionel rejsning af venture kapital. Men alle har været i en butik eller kender nogen, der har været i en butik, og de kan regne ud, at der sker noget nyt der," siger han.

Høje vækstambitioner

Når man går på børsen, er aktiekursen og dermed prisen på virksomheden - valuation - helt afgørende.

"Vores valuation skal være relativt høj, for vi har det rigtige produkt, de rigtige folk og en stærk økonomi i virksomheden. Men det kommer som altid an på, hvad markedet vil betale for det. Vores forventning er nok, at virksomheden skal prissættes omkring 150-200 mio. kr., mens vi så kun vil rejse i omegnen af 30-40 mio. kr.," siger Christian Zigler.

Shopbox har endnu ikke offentliggjort regnskab for 2020, men Christian Zigler fortæller, at der vil ligge en omsætning på ca. 4,5 mio. kr., og et negativt resultat på godt 5 mio. kr.

Disse tal er stort set de samme, som Valeur, der dog beskæftiger sig med kunstig intelligens og ikke betalinger, kan fremvise. Valeur havde i 2020 en omsætning på 4,8 mio. kr. og et negativt driftsresultat på knap seks mio. kr.

Valeur forventer i 2021 ca. 18 mio. kr. i omsætning. Selskabet går på børsen til en indledende markedsværdi på godt 300 mio. kr. Det svarer altså til, at investorerne betaler godt 60 kr. for 1 krones realiseret omsætning.

Foruden brancherne er der en anden væsentlig forskel mellem tallene for Shopbox og Valeur. Shopbox har nemlig en stigende omsætning, og det forventer man også i indeværende år. Her forventer man en toplinje på ca. 15 mio. kr.

Opkøb på vej

Toplinjen på 15 mio. kr. i Shopbox er dog kun vejledende. Aktuelt kigger virksomheden nemlig på at opkøbe andre selskaber i sektoren, og samtidig skal de midler, der eventuelt måtte blive rejst, bruges til yderligere vækst. Det er dels flere partnerskaber, som man allerede er i gang med, men også opkøb.

"Vi vil gerne købe konkurrenter, der har kunder, men har svært ved at følge med udviklingsmæssigt eller på marketingsiden. Vi kigger lige nu på den første case, som vi forhåbentligt snart lukker," siger Christian Zigler.

Et eventuelt opkøb vil blive lagt direkte til toplinjen. Og så vil flere partnerskaber også sparke omsætningen opad.

"Hvis vi fik 30-40 mio. kr. i en børsnotering, ville vi selvfølgelig hæve forventningerne. Men det er svært i indeværende år, for der skal ansættes en del mennesker. 2022 bliver det helt store år, hvor vi går ud og opkøber flere virksomheder og slut 2023 er vores mål at have minimum 10.000 butikker, der i snit betaler 750 kr. om måneden," siger Christian Zigler.

10.000 butikker med en månedlig omsætning på 750 kr. stykket giver 7,5 mio. kr. til Shopbox om måneden. Årligt vil det altså være en omsætning på 90 mio. kr., fra målet er nået.

Dominerende nordisk spiller

Det er dog ikke lige sådan at gå på børsen. Det er en tung beslutning, for det er svært at komme af børsen igen. Og det er en omkostningstung affære, hvor rådgivere og revisorer skal kigge forretningen igennem. Samtidig er der en del regler at leve op til, som man slipper for, hvis man ikke er børsnoteret.

Christian Zigler er dog ikke så bekymret for en grundig due dilligence.

"Det koster også penge at rejse penge på traditionel vis. Der skal mægleren betales. Men der er modeller for, hvordan man forholdsvist økonomisk går på børsen. Vi har styr på penalhuset og har pæne tal. Så det er ikke nødvendigvis så meget dyrere i forhold til at rejse penge andre steder fra," siger han.

Han fortæller, at man allerede for et år siden gik og overvejede børsvejen. Men den beslutning blev udskudt, bl.a. fordi man ville have en mere erfaren ledelse. Det lykkedes med Andreas B. Iversen fra konsulenthuset Charlie Tango og In2Media. Han har erfaring med at styre hundredevis af medarbejdere.

"Der er mere bund i det nu. Og vores væksttal viser, at vi kan vokse. Vi ved, hvad det koster at købe trafikken og hver en ny kunde," siger Christian Zigler.

En børsnotering vil tage 3-12 måneder, men man vurderer, at det vil kunne gå relativt hurtigt.

Og der er et særligt godt tidspunkt at slå til nu, mener han.

"Det skal gå stærkt, for inden for to-tre år bliver der skabt en dominerende spiller på markedet i norden, og den spiller vil vi gerne være. Der skal rejses en del penge, og så kan børsvejen være en god måde at gøre det på," siger Christian Zigler.

Milliardærsøn og pokerstjerne smider tocifret millionbeløb i dansk fintech-selskab 

Udvikler af butikssoftware vinder Mastercards fintech-konkurrence 

Mastercard har kastet kærligheden over fintech-virksomheder: Vil udnytte global skala med lokalt kendskab  

Fintech-virksomhed opruster med Mobilepay-bagmand som ny topchef 

Mere fra FinansWatch

Førende kryptoplatform vil børsnoteres

Kryptovalutaplatformen Coinbase har ansøgt om at blive noteret på Nasdaq i USA. Selskabet omsatte for cirka 8 mia. kr. sidste år, viser selskabets første offentliggjorte regnskabstal nogensinde.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Finansjob

Se flere jobs

Se flere jobs