FinansWatch

Danske Bank-kunder i Irland raser: "Banker burde ikke have lov til at opføre sig sådan"

Danske Bank er for tiden involveret i en stor låneskandale i Irland, hvor kunder er blevet snydt for billige boliglån. FinansWatch har talt med flere kunder, som er dybt utilfredse med Danske Bank og dens håndtering af sagen.

Danske Bank trådte ind på det irske marked i 2005 med købet af National Irish Bank, som i 2007 blev ført ind under Danske Banks faner med logo, it, hjemmeside osv.

Danske Bank er sammen med en række banker i Irland blevet kastet ud i et irsk stormvejr, efter at bankerne har snydt kunder for billige boliglån.

Det har fået både den irske regering, myndighederne og de irske bankkunder til at fare i flint og kræve betydelige kompensationer og konsekvenser for bankledelserne.

Selv om Danske Bank ikke er den bank, der har fået mest medieomtale i sagen i Irland, så vidner forskellige internetsites om, at flere kunder i banken er godt og grundigt utilfredse med den danske storbanks behandling.

FinansWatch har været i kontakt med en række Danske Bank-kunder i Irland, som maler et meget uflatterende billede af banken:

"Der er rigtig mange mennesker i Irland, hvis liv Danske Bank har gjort elendigt," lyder det eksempelvis fra en kunde, som ønsker at forblive anonym, men som FinansWatch kender identiteten på og vedkommendes specifikke engagement med Danske Bank.

Meget populært lån

Sagen handler om de såkaldte tracker-lån, som er meget billige og derfor meget populære, fordi renten på lånet følger Den Europæiske Centralbanks rente, og til den tillægges en margin på f.eks. 1 procentpoint.

Jeg ved fra min research, at ledende medarbejdere i Danske Bank Danmark er aldeles forfærdet over, hvad der foregår her, grundet bankens omdømme

Padraic Kissane, uafhængig finansiel rådgiver
Den korte version af skandalen er, at en stribe banker i Irland har flyttet nogle af deres kunder væk fra uhyre billige boliglån kaldet tracker-lån, som de ellers var berettiget til. Eller også er kunderne ikke blevet oplyst om, at de havde mulighed for at få det billige lån, ligesom nogle kunder har betalt en for høj rente på deres tracker-lån.

Den irske centralbank bad for to år siden 15 irske banker om at undersøge deres udlånsbøger for, om nogle af deres kunder var blevet snydt for det billige boliglån. Danske Bank offentliggjorde som den sidste af bankerne i Irland, at banken havde identificeret 78 kunder, der er berørt af skandalen.

Af disse var 60 låntagere ifølge Danske Bank blevet puttet på den forkerte rente, da de blev givet et boliglån, som fulgte ECB's rente. Yderligere 18 kunder er enten blevet nægtet retten til en tracker-rente eller ikke blevet gjort opmærksomme på, at de var berettiget til en.

Tidligere har FinansWatch beskrevet, at flere irske aktører tror på, at tallet 78 er alt for lavt, og at kilder med kendskab til sagen ligeledes mener, at Danske Bank spiller en meget central rolle i tilblivelsen af den store irske skandale.

Danske Bank og ansvarlighed

En anden Danske Bank-kunde, Gerard Nagle, har generelt ikke meget til overs for Danske Bank eller bankens fokus på såkaldt "ansvarlighed".

"Jeg kan huske, at jeg kiggede på Danske Banks hjemmeside tilbage i 2014 med alle de fine ord om transparens og samarbejde med kunden. Selv i deres rapporter om 'corporate responsibility' (ansvarlighed, red.) lyder det, at "vi arbejder konstant for at integrere tiltag om ansvarlighed i vores investeringer og vores udlånsprocedurer og for at opbygge ansvarlige kundeforhold ved at tilbyde proaktiv rådgivning". Det er ikke min oplevelse," skriver Gerard Nagle videre til FinansWatch.

Den anonyme Danske Bank-kunde, som nævnes indledningsvis, undrer sig ligeledes over, at Danske Bank brander sig selv på sit kundefokus.

"Det er en bank, som advokerer, at den sætter kunden først gennem sektorledende kundeservice henover alle de markeder, den opererer i. Alligevel har de en gruppe af låntagere i Republikken Irland, som de basalt set har slået hånden af," siger kunden.

Ligeglad med skade på omdømme

Det kommer ikke som en overraskelse for den irske finansielle rådgiver Padraic Kissane, at Danske Bank er den sidste til at offentliggøre antallet af kunder, som banken selv har identificeret som involveret. Han har et stort kendskab til tracker-sagen i Irland, da han har ført utallige sager for bankkunder berørt af skandalen.

Padraic Kissane fortæller, at han allerede for nogle år siden oplevede en vis ligegyldighed i Danske Bank i Irland, når det kom til bankens omdømme på det irske marked.

"Jeg kontaktede banken for omkring tre-fire år siden, og den arrogance, der blev udtrykt i telefonen… En af de ledende medarbejdere i Irland, hvis navn jeg ikke vil nævne, sagde, og jeg citerer ord for ord: "Skade på vores omdømme er ikke en del af vores bekymringer, Mr. Kissane, for vi er på vej ud"," fortæller rådgiveren med henvisning til, at Danske Bank for nyligt har solgt sin irske låneportefølje for private til selskabet Proteus Funding under Goldman Sachs og Pimco.

”Da jeg hørte det, reagerede jeg ikke, jeg tænkte bare for mig selv: Gud, hvis topledelsen i Danske Bank-koncernen forstod, hvad den her fyr rent faktisk sidder og siger her i Irland, ville den helt sikkert være forfærdet,” fortsætter Kissane.

Danske Bank afviser blankt

I Danske Bank Irland afviser man, at en person i ledelsen skulle have udtalt, hvad Padraic Kissane beskylder vedkommende for.

"Det kan vi ikke genkende, og det afspejler på ingen måde, hvordan vi laver forretninger i Irland,"skriver Peter John Hughes, den ansvarlige chef i Danske Bank Irland, til FinansWatch.

De (Danske Bank, red.) har været helt umulige at have med at gøre

Dennis Matthews, kunde i Danske Bank Irland
"Mens Danske Bank Irland er ved at afvikle sin non-core-afdeling (privatafdelingen, red.), fortsætter bankens virksomheds- og institutionelle afdeling med at levere stærk vækst og er et centralt fokus for Danske Bank-koncernen," lyder det videre.

"Danske Bank vil gerne igen undskylde for fejlene og enhver bekymring, det har forårsaget for de berørte kunder," afslutter Peter John Hughes.

Padraic Kissane er dog ikke i tvivl om, hvad topledelsen i Danske Bank mener om bankens involvering i låneskandalen, der ruller for fuld hammer i Irland lige nu.

”Jeg ved fra min research, at ledende medarbejdere i Danske Bank Danmark er aldeles forfærdet over, hvad der foregår her, på grund af deres bekymring om bankens omdømme,” fortæller han.

"Er det lovligt?"

Flere banker har i løbet af sagen skruet op for det antal af kunder, som er blevet snydt i tracker-låneskandalen.

Undersøgelser fra den irske centralbank har f.eks. i Bank of Ireland betydet, at banken skal kompensere yderligere 6000 kunder udover de 4300 kunder, som banken selv havde identificeret som berørt af tracker-skandalen.

Det er endnu ikke oplyst, hvad der ligger til grund for, at yderligere 6000 kunder skal kompenseres, men viceguvernør i centralbanken, Ed Sibley, har på en konference om lederskab og kultur i den finansielle sektor for nogle uger siden udtalt, at der er en "er det lovligt?"-attitude i bankerne.

"Beslutninger blev taget med udgangspunkt i aktionærernes kortsigtede interesser – eller i hvert fald ledelsernes fortolkning af disse – og i forhold til om disse beslutning var lovlige og med for få overvejelser om, hvorvidt disse var etiske eller i kundernes interesse," sagde Ed Sibley om den måde, som bankledelser traf beslutninger på op mod finanskrisen.

Har håndteret forløbet dårligt

Danske Bank har oplyst, at de 78 berørte kunder vil blive kontaktet i midten af december.

Bankkunden Garard Nagle er meget spændt på, om han er en af disse kunder, som Danske Bank har sat i alt 600.000 euro, svarende til 4,7 mio. kr., af til at kompensere.

Han fortæller FinansWatch, at han uden tvivl har betalt for meget for sit tracker-lån. En fejl, som Danske Bank selv påpegede overfor ham i 2012. Nagle har haft et boliglån hos banken siden august 2008 med en tracker-rente plus en margin på 0,99 procentpoint. I virkeligheden skulle hans margin have været 0,79 procentpoint, har Danske Bank selv erkendt over for Nagle.

Flere af de Danske Bank-kunder, som FinansWatch har talt med, ærgrer sig over Danske Banks håndtering af låneskandalen i Irland. De har ikke kunnet forstå, at det skulle tage Danske Bank så lang tid at komme med en udtalelse om bankens involvering.

Flere har oplevet, at Danske Bank har været meget svær at komme i kontakt med angående deres lån i banken og lånets eventuelle involvering i skandalen.

"De (Danske Bank, red.) har bare været helt umulige at have med at gøre," siger den anonyme kunde.

"Der er mange kunder, der er blevet nægtet en tracker på deres lån, som vil have deres egen historie at fortælle om, hvordan de er blevet snydt af Danske Bank og efterladt i et limbo," siger kunden videre og afslutter:

"Det er 2017. Banker burde ikke have lov til at opføre sig sådan."

Læs tidligere historier i dækningen af Danske Banks involvering i den irske låneskandale.

Danske Banks billige boliglån kan have startet stor irsk låneskandale

Flere aktører sår tvivl om antallet af Danske Banks problemsager i irsk låneskandale

Danske Bank: 78 kunder ramt af irsk låneskandale

Irlands finansminister forventer et voksende antal ofre for låneskandale

Op til kæmpe låneskandale: Danske Bank kaprede kunder fra irske rivaler

Centralbank vil undersøge største banker nærmere i irsk låneskandale

Irsk låneskandale fortsætter: Storbank vil kompensere yderligere 6000 kunder

Danske Banks navn er dukket op i stor irsk låneskandale

Medie: Nu har Danske Bank solgt irsk låneportefølje

Forsiden lige nu

FA går i rette med outsourcing-kritik

KLUMME: En tidligere bankmedarbejder og Finansforbundet langede mandag morgen ud efter landets to største banker for ikke at være deres samfundsansvar bevidst, når de flytter job til lavtlønslande. Den kritik går Finanssektorens Arbejdsgiverforening nu i rette med.

Seneste FinansWatch

Relaterede

FinansWatch trial banner 14 dage.jpg

Seneste nyt

Finansjob

Se flere

Se flere