En del af
  • Forside
  • Pengeinstitutter
  • Forsikring
  • Pension
  • Realkredit
  • FW Insight
  • Log ind
ANNONCE

Fremtidens skadebehandlere er også sygeplejersker

"Fremtidens skadebehandler vil efter min mening have et veludviklet hjælpe-gen, økonomisk indsigt og en høj intelligens," skriver Henrik Bundgaard, skadedirektør i Codan, i ny klumme på FinansWatch.

Foto: PR

Din næste skadebehandler bliver ikke en robot, men en særlig empatisk og omsorgsfuld person fx en sygeplejerske – med en robot som følgesvend.

Det lyder måske en anelse gakket, men ikke desto mindre, så er det den vej, vi bevæger os i forsikringsbranchen.

Hos Codan har vi allerede ansat de første medarbejdere med en blødere vinkel, hvor faglighed kombineres med omsorgsgenet. Det har resulteret i, at der nu arbejder sygeplejersker og jordemødre hos Codan.

Det, der gør dem og andre ’blødere profiler’ unikke i forhold til skadebehandling er, at de typisk har et meget højt niveau af empati og særligt gode kompetencer inden for menneskelige relationer og konstruktiv dialog.

Fremtidens skadebehandler vil efter min mening have et veludviklet hjælpe-gen, økonomisk indsigt og en høj intelligens. Den perfekte kombination i et scenarie med stigende digitalisering, hvor robotter sørger for de øvrige detaljer og processer.

Den perfekte proces

Digitaliseringen vender jeg tilbage til, men først et eksempel. Forestil dig, at du ude på motorvejen får et stenslag i din bilrude, som med det samme udvikler sig til en større revne i glasset.

Ved ankomst går du ind på dit forsikringsselskabs skadeportal, logger på med dit unikke login, anmelder skaden og får en bekræftelse af dækningen med det samme.

På skadeportalen vælger du at få din bil hentet på jobbet, så skaden kan blive repareret, mens du arbejder.

Inden du forlader jobbet får du at vide fra skadeportalen, at din bil nu er repareret, og skaden er afregnet i forhold til din dækning. Alt dette sker, uden du er i direkte kontakt med et menneske.

Scenariet er overordnet set virkelighed allerede i dag, og så er eksemplet samtidig retningsgivende for, hvordan de fleste simple forsikringssager kommer til at foregå fremover. Netop derfor har vi behov for nye typer af skadebehandlere til de komplekse sager, hvor dialog er i centrum.

For jo mere kompleks en forsikringssag bliver, jo bedre skal vi som forsikringsselskab være til at drage omsorg og være dygtige til de menneskelige relationer. Og når nu skadebehandleren kan få assistance til forsikringsteknik, databehandling og administration af robotten, kommer ’hjertet’ hos skadebehandleren fremadrettet til at fylde mere i de profiler, vi leder efter.

Robotten skal i denne sammenhæng forstås som robotter, der anvender kunstig intelligens eller evner at udvikle sig via machine learning.

Tendensen er entydig

En undersøgelse fra managementvirksomheden Accenture bekræfter også denne udvikling.

I undersøgelsen siger 72 pct. af de 450 interviewede ledere i forsikringsbranchen nemlig, at de i højere grad vil få et behov for fleksible generalister end specialister med dyb viden om enkelte områder. Og ét andet område, hvor mennesker har stærkere kompetencer end robotten er de empatiske evner.

Der er mange positive dimensioner i den digitale udvikling, og udover at det bliver væsentlig nemmere for forbrugerne, så er en anden, at den måske lidt kedelige administration forsvinder. Den overtager robotterne. Og min erfaring er allerede nu, at mine kollegaer er begejstrede for ikke længere at have disse mere administrative dele af processen på deres skrivebord.

Forsvinder majoriteten af forsikringsjobs så?

Ikke alt er naturligvis lyserødt i dette fremtidsscenarie, og nogle forsikringsansatte vil opleve at skulle have udbygget deres kompetencer eller finde nye veje. Det er uundgåeligt, ligesom det var i forbindelse med industrialiseringen, hvor mange nye jobs opstod, og de gamle faldt bort.

Inspireret af fremtidsforskeren Ray Kurzweil, så vil jeg gentage hans relevante pointe, at hvis du spurgte en fremtidsforsker i 1800-1900 tallet, så kunne han heller ikke forudsige, hvilke typer af jobs, der ville findes 100 år senere.

De fleste af de jobs, som vi kender i dag, eksisterede ikke for bare 30 år siden. Derfor er opgaven for forsikringsbranchen netop nu at gøre overgangen så fleksibel og glidende, som muligt.

Og selv om alle ikke egner sig til sameksistens med robotterne, så er jeg nu ret positiv omkring udviklingen. Jeg har stor tiltro til, at den vil byde på interessante opgaver for os mennesker og i virkeligheden løfte os. Robotterne bliver i det bedste scenarie en naturlig forlængelse af vores kompetencer, så vi kan fokusere på mere komplekse problemstillinger – med en empatisk tilgang.

Modtag nyhedsbreve fra FinansWatch gratis
Mest læste Klummer

Har vi råd til at vente på MiFID II?

Det er skræmmende, at 40 procent af de europæiske finansvirksomheder er usikre på, om de når at blive klar til det kommende Mifid 2-direktiv, skriver Andreas Rønnebo og Torben Krogh fra PA Consulting i ny klumme på FinansWatch.

Investeringsfonde: Mifid II, provisioner og valgmuligheder

KLUMME: IFB byder Mifid II velkommen, da det vil stille opsparerne bedre end tidligere. Vi arbejder for fri og lige konkurrence og det bidrager Mifid II til. Men på et vigtigt område er det dansk lovgivning, der skal ændres for at forbedre konkurrencevilkårene.

Robotterne kommer - men er dine kunder klar?

Selvom digitalisering bliver vigtigere og vigtigere, så er danskerne ikke så overbeviste på det område, hvor der virkelig sker meget lige nu, nemlig kunstig intelligens, machine learning og robotter. Det skriver Kamilla Korsgaard Svane, Head of Financial Services hos analysehuset Wilke, i ny klumme.

Strategi, hvad bruger man det til?

Tidligere Tryg-chef og i dag professionelt bestyrelsesmedlem og foredragsholder Stine Bosse skriver på FinansWatch om ledelse. Denne gang handler det blandt andet om evnen til at håndtere, kommunikere og prioriterer sin strategi. Læs klummen her:

Er der toplinje for forsikringsselskaberne i deleøkonomi?

KLUMME: De kommercielle forsikringsselskaber er på jagt efter nye indtjeningsmuligheder, og deleøkonomien er et oplagt sted at rette kikkerten hen. "Spørgsmålet er bare, om mikroforsikringer giver mere omtale end egentlig indtjening. Og om forsikringsselskaberne samtidig bør gå mere grundlægende digitalt til værks," skriver Jacob Tovborg, nordisk direktør for forsikring i Accenture, i ny klumme.

Forsiden lige nu

Danica retter ind og ændrer hjemmesider

Efter at FinansWatch tirsdag kunne fortælle, at Danica pustede sig lige vel op på sine norske og svenske hjemmesider, har pensionsselskabet rettet de fejlbehæftede tekster.

Finansminister kaldes i samråd om statslån til almene boliger

Socialdemokratiet kalder finansministeren i samråd om regeringens forslag om at flytte finansieringen af almene boliger fra realkredit til statsobligationer. Det sker, efter at en rapport fra 2014 advarede om at droppe realkreditten som finansering. Det skriver Berlingske Tidende.

Forsikringsgigant venter at tjene op til 84 mia. kr. i 2017

Den tyske forsikringsgigant Allianz skovler penge ind for tiden. I andet kvartal fik Europas største forsikringsselskab et driftsresultat på 2,9 mia. euro, eller 21,6 mia. kr., hvilket var 23 pct. mere end i samme periode sidste år.

Allianz oplyser, at man venter et årsresultat i toppen af det tidligere udmeldte interval på mellem 10,3 og 11,3 mia. euro.

Selv om Allianz er en gigant, især på skadeforsikringer, så er det tyske forsikringsselskab ikke lige så effektivt som danske forsikringsselskaber.

Allianz' såkaldte combined ratio, der er erstatninger og administrationsudgifter målt i procent af præmieindtægterne, var ved udgangen af juni på 93,7 pct., hvilket i Danmark ville være i den høje ende.

I juni sidste år var combined ratio på 96,4 pct. Allianz oplyser, at faldet i nøgletallet primært skyldes, at der har været et fald i erstatninger relateret til naturkatastrofer.

ANNONCE
ANNONCE


Modtag nyhedsbreve fra FinansWatch gratis

Vilkår
Privatrådgiver til Sydbank Direkte Medarbejder i Aabenraa
Privatrådgiver til Sydbank i Køge
International rådgiver med interesse for den europæiske energisektor - Energinet
Finanstilsynet søger en jurist til kontoret for pensionskasser
Kunderådgiver, Nordea Liv & Pension, Ballerup
Akademiker til finansområdet i Ringkøbing - Ringkjøbing Landbobank
Senior Analyst with quantitative capabilities, Nordea Digital Markets
Kontorchef til nyoprettet kontor for teknologianvendelse og IT-tilsyn - Finanstilsynet
Spar Nord søger finansøkonomer til praktik i januar 2018
Erfaren udvikler til Data Warehouse i Sydbank
Valuta- og renterådgiver til Ringkøbing - Ringkjøbing Landbobank
Organisations- og Projektkoordinator, Den Jyske Sparekasse
Trader til aktieteam - Sparinvest
Stærk kompetence til Asset Allocation og balancerede fonde - Sparinvest
Senior Relationship Manager - Danske Bank
Finanstilsynet søger en medarbejder med aktuarmæssige kompetencer til kontoret for pensionskasser
Privatkunde- rådgiver til Dragør, BankNordik
Konsulent til pensions- og investeringsområdet, Spar Nord
Systemansvarlig til Front Arena handelssystem - Maj Invest
Analysestærk økonom til Finanstilsynet
Opsøgende kunderådgivere til Rønde og Hornslet - Djurslands Bank
Erhvervskunderådgiver til Erhvervscenter Aalborg - Jutlander Bank
Forretningsudvikler/Compliance - medarbejder med erfaring fra fonds-/kapitalmarkedsområdet, Ringkjøbing Landbobank
Projektudviklingschef i BOKIS med stærk kendskab til digitale betalinger
Client Executive til SEB Asset Management
Centerdirektør til center Ringsted - Nykredit
Financial Crime Manager, Nordea Life & Pensions, Ballerup
Kunderådgiver til Rønde - Djurslands Bank
Kundemedarbejder, Uldum - Middelfart Sparekasse
Souschef til Viborg - Sparekassen Kronjylland
Landbrugskundechef med passion for at pleje en spændende portefølje - Vækstfonden
Erfaren koncernjurist - Sampension
Er du økonom og vil være med til at føre tilsyn med banker? - Finanstilsynet
Finanstilsynet søger medarbejdere til ny enhed med fokus på alternative investeringer
Privatkunde- rådgiver til Kongelundsvej, BankNordik
Nyoprettede stillinger til Finanstilsynets nye Fintech Lab og til arbejdet med betalingstjenester
Forretningsudvikler til Privat - Sydbank
Afdelingsdirektør, Aarhus - Nordjyske Bank
Investeringsrådgiver til private banking i Aarhus - Ringkjøbing Landbobank
Erfarne boligsupportere til Bank- og Realkreditsupport Privat, Nykredit
Risk Managers, Corporate & Business Banking og Personal Banking, København - Nordea
Credit Risk Analyst - DLR Kredit
2 Student Assistants to support building a thriving Danish Fintech Ecosystem - Copnehagen FinTech
Privatrådgivere til Merkur København
Landbrugsrådgiver til erhvervscenter Kolding - Nykredit
Er du vores nye privatkunderådgiver? - GrønlandsBANKEN
Ambitiøs Økonom til udvikling af Elmarkedet - Energinet
Privatkunderådgiver til Spar Nord Roskilde
Local Reward Expert, Copenhagen - Nordea
Client Service Assistant within Asset Management - Capital Four
Redaktør

David Bentow

db@finanswatch.dk

Tlf.: 3330 8382

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S
Annoncering og salg

Abonnement

Lars Bräuner

finanswatch@infowatch.dk

Tlf.: 7077 7449

Annoncering

Hanne Slot

hanne@infowatch.dk

Tlf.: 7171 7428

Tlf.: 4021 0166

Job

Therese Warpe Jensen

therese@infowatch.dk

Tlf.: 7171 7420

Tlf.: 3113 0538

Abonnement

Prøv FinansWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed. finanswatch@infowatch.dk

Tlf.: 7077 7449

 

Adresse

FinansWatch

St. Regnegade 12, 2. sal

1110 København K

Tlf.: 7077 7449