• Forside
  • Pengeinstitutter
  • Forsikring
  • Pension
  • Realkredit
  • FW Insight
  • Log ind
ANNONCE

Digital innovation og tilfredshed hænger sammen for finansielle virksomheder

Tilfredshed med finansielle virksomheder og deres evne til at tænke innovativt hænger meget stærkt sammen. Så at have de rigtige digitale løsninger er afgørende for eksistensgrundlaget – særligt for bankerne. Det skriver Kamilla Korsgaard Svane, Head of Financial Services hos analysehuset Wilke, i ny klumme.

Foto: WILKE PR

Det er nok ingen overraskelse, at danskerne bliver mere og mere digitale, og at de digitale løsninger i den finansielle sektor er blevet vigtigere det seneste år.

En repræsentativ undersøgelse, som vi netop har gennemført blandt danskerne, viser, at for 3 ud af 4 danskere har de digitale løsninger som deres bank, forsikringsselskab eller pensionsselskab tilbyder, betydning for, hvilket selskab de vælger. Med andre ord; de digitale løsninger er enormt vigtige. To tredjedele af danskerne forventer oveni købet, at de bliver vigtigere i fremtiden.

Wilke og FinansWatch afholdt i starten af april en konferencen om digitalisering i den finansielle sektor, hvor vi også kårede Årets Digitale Finansvirksomheder. Vi kan i den omfattende analyse, der er lavet forud for konferencen og kåringen, se en tendens fra 2016 til 2017 til, at de digitale hjælpemidler, som bruges mest frekvent (Netbank, Mobilbank, personlig digital kontakt) i stigende grad bliver vigtigere for kunderne.

Brevet bliver til gengæld mindre vigtigt. De sociale medier er blevet lidt vigtigere, men er ”nice to have”, fordi kunderne ser det som et kommunikationsmedie fremfor et dialogmedie.

Vi kan også se, at tilfredshed og digital innovation hænger sammen, jf. figuren nedenfor. Som bank er det essentielt ikke at blive opfattet som mindre nytænkende end andre banker, da der er signifikant lavere tilfredshed blandt kunderne i de banker, som opfattes som værende mindre innovative rent digitalt.

For pensionsselskaberne er der en tendens til, at det har en betydning ikke at blive opfattet som værende bagud i forhold til branchen – man skal bare ikke sakke bagud. For forsikringer har det til gengæld ikke samme betydning, hvor man befinder sig rent innovationsmæssigt.

Hvilken vej kausalretningen går, er dog svært at sige; er man tilfreds, fordi ens bank er nytænkende, eller mener, man ens bank er nytænkende, fordi man grundlæggende er tilfreds?

Digitalisering blev førhen ofte blev kædet sammen med effektivisering og optimering – og blev ikke opfattet som noget, der var til for kundernes skyld. Den udvikling er i høj grad vendt til, at gode digitale løsninger nu er et afgørende konkurrenceparameter og altså hænger stærkt sammen med kundetilfredshed.

Rapporten Digital Finans 2017 udgives af FinansWatch i samarbejde med Wilke. Rapporten er gratis for abonnenter på FW Insight og kan købes separat.

Læs gratis preview af rapporten her.

Læs mere om FW Insight her.

Kamilla Korsgaard Svane

Head of Financial Services hos analysehuset Wilke

Hun rådgiver til daglig en lang række virksomheder i den finansielle sektor om deres kunders adfærd, ønsker og behov – nu og i fremtiden.

Modtag nyhedsbreve fra FinansWatch gratis
Mest læste Klummer

Robotterne kommer - men er dine kunder klar?

Selvom digitalisering bliver vigtigere og vigtigere, så er danskerne ikke så overbeviste på det område, hvor der virkelig sker meget lige nu, nemlig kunstig intelligens, machine learning og robotter. Det skriver Kamilla Korsgaard Svane, Head of Financial Services hos analysehuset Wilke, i ny klumme.

S glemmer det vidensintensive arbejdsmarked

KLUMME: Socialdemokratiet anviser i nyt vækstudspil kun initiativer for opkvalificering af ufaglærte og faglærte – men hvad med de vidensintensive medarbejdere, spørger Mariane Dissing i ny klumme.

Digital innovation og tilfredshed hænger sammen for finansielle virksomheder

Tilfredshed med finansielle virksomheder og deres evne til at tænke innovativt hænger meget stærkt sammen. Så at have de rigtige digitale løsninger er afgørende for eksistensgrundlaget – særligt for bankerne. Det skriver Kamilla Korsgaard Svane, Head of Financial Services hos analysehuset Wilke, i ny klumme.

Forsiden lige nu
ANNONCE
ANNONCE


Modtag nyhedsbreve fra FinansWatch gratis

Vilkår
Redaktør

David Bentow

db@finanswatch.dk

Tlf.: 3330 8382

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S
Annoncering og salg

Abonnement

Lars Bräuner

finanswatch@infowatch.dk

Tlf.: 7077 7449

Annoncering

Hanne Slot

hanne@infowatch.dk

Tlf.: 7171 7428

Tlf.: 4021 0166

Job

Therese Warpe Jensen

therese@infowatch.dk

Tlf.: 7171 7420

Tlf.: 3113 0538

Abonnement

Prøv FinansWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed. finanswatch@infowatch.dk

Tlf.: 7077 7449

 

Adresse

FinansWatch

St. Regnegade 12, 2. sal

1110 København K

Tlf.: 7077 7449