• Forside
  • Pengeinstitutter
  • Forsikring
  • Pension
  • Realkredit
  • FW Insight
  • Log ind
ANNONCE

Har vi råd til at vente på MiFID II?

Det er skræmmende, at 40 procent af de europæiske finansvirksomheder er usikre på, om de når at blive klar til det kommende Mifid 2-direktiv, skriver Andreas Rønnebo og Torben Krogh fra PA Consulting i ny klumme på FinansWatch.

Foto: Jyllands-Posten

1. januar 2018 er det allersidste chance og allerede 1. juli 2017 – som det første land i Europa – træder provisionsforbuddet for porteføljeordninger i kraft.

Hvis virksomhederne i den finansielle sektor ikke når disse deadlines, risikerer deres eksisterende forretningsmodeller at blive forældede ’over night’. Så enkelt kan det siges, og så seriøst bør det tages.

Det er det nye EU-direktiv MiFID II, vi refererer til, som træder i kraft 1. januar 2018. Et direktiv med fokus på investorbeskyttelse, der stiller langt større krav til handelsgennemsigtighed, dokumentation af kundeforhold, daglig dift, myndighedsrapportering og produktudbud i den finansielle sektor.

Overholder virksomhederne ikke deadline, risikerer de ikke at kunne handle deres finansielle produkter med deres kunder. Og så må løbet forventes kørt.

Det er måske ikke helt overraskende, at mange (bevidst) har indtaget en venteposition; der er stadig på nogle punkter uklarhed om, hvilke regulatoriske krav det helt præcist handler om, og generelt svære markedsbetingelser gør heller ikke tingene nemmere.

Alligevel er det skræmmende, at hele 40 procent af en række europæiske finansvirksomheder, som vi har spurgt i en undersøgelse, er usikre på, om de overhovedet når at blive klar til deadlinen. Og op til 60 procent har valgt at sætte dele af deres MiFID II-program på stand-by på grund af manglende præciseringer i direktivet og på grund af usikkerheden ved at skulle investere i ændringer, endnu inden at kravene er afsluttede.

Men denne tøvende afventen er ikke længere et alternativ, virksomhederne har råd til. De finansielle virksomheder bør derfor snarest muligt tage en række afgørende beslutninger.

Tidligt buy-in er nødvendigt

At afvente yderligere præciseringer i EU-direktivet er en risikabel tilgang.

I stedet skal ledelsen arbejde med arbejdshypoteser, som kan dokumenteres, hvis tilsynsmyndighederne efterspørger det.

Dernæst skal organisationen og medarbejderne håndteres; finansielle virksomheder er personaleintensive organisationer med et utal af interessenter.

Et tidligt buy-in er vigtigt, hvis man vil sikre en succesfuld imlementering af de nye regler. Ledere i de berørte virksomheder skal involveres og informeres om detaljerne i direktivet så tidligt som muligt.

Få styr på kunderne

Dernæst skal der investeres i salgskanaler og kundemøder. En styrkelse af forbrugerledet er et bærende formål med MiFID II.

Derfor er investeringer i et centraliseret kundehåndteringssystem, som gør kundebetjeningen endnu mere effektiv, afgørende. Endelig skal forretningen have et klart defineret fokus; de fleste finansielle institutioner har typisk en række produkter, som kun understøtter en marginal del af deres forretning.

Omkostningerne ved at vedligeholde en meget bred portefølje stiger med MiFID II. Tiden er inde til at aktivt at fokusere forretningen og simplificere porteføljen af produkter og services.

Et EU-direktiv som MiFID II skaber helt nye muligheder for at udvikle nye finansielle produkter og services. Men hvis de finansielle virksomheder ikke tilpasser sig det nye EU-direktiv, risikerer de høje omkostninger med lave marginer til følge.

En kraftig opfordring til de finansielle virksomheder lyder derfor på at turde at se udover usikkerheden og foretage de nødvendinger tiltag nu.

De enkelte spillere i branchen bør i stigende grad se regulering som et område, man kan konkurrere på: struktureret og rettidig implementering af kommende lovgivning, der har direkte indflydelse på forretningen kan være udslagsgivende for driftsmæssig succes eller det modsatte. En bank eller kapitalforvalter, som implementerer eksempelvis MiFID II blot 2-3 pct. bedre end konkurrenterne står med åbenlyse fordele i markedet.

Modtag nyhedsbreve fra FinansWatch gratis
Mest læste Klummer

Robotterne kommer - men er dine kunder klar?

Selvom digitalisering bliver vigtigere og vigtigere, så er danskerne ikke så overbeviste på det område, hvor der virkelig sker meget lige nu, nemlig kunstig intelligens, machine learning og robotter. Det skriver Kamilla Korsgaard Svane, Head of Financial Services hos analysehuset Wilke, i ny klumme.

Det handler om mere end kandidaten

Organisationer, der primært rekrutterer internt til lederpositioner, har lavere overskud end virksomheder, der rekrutterer eksternt. Det er et af resultaterne i en stor statistisk analyse af, hvilke ledelsesfaktorer der spiller en afgørende rolle for organisationers performance. Men kan vi så konkludere, at interne kandidater er dårligere end eksterne?

S glemmer det vidensintensive arbejdsmarked

KLUMME: Socialdemokratiet anviser i nyt vækstudspil kun initiativer for opkvalificering af ufaglærte og faglærte – men hvad med de vidensintensive medarbejdere, spørger Mariane Dissing i ny klumme.

Digital innovation og tilfredshed hænger sammen for finansielle virksomheder

Tilfredshed med finansielle virksomheder og deres evne til at tænke innovativt hænger meget stærkt sammen. Så at have de rigtige digitale løsninger er afgørende for eksistensgrundlaget – særligt for bankerne. Det skriver Kamilla Korsgaard Svane, Head of Financial Services hos analysehuset Wilke, i ny klumme.

Forsiden lige nu
ANNONCE
ANNONCE


Modtag nyhedsbreve fra FinansWatch gratis

Vilkår
Redaktør

David Bentow

db@finanswatch.dk

Tlf.: 3330 8382

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S
Annoncering og salg

Abonnement

Lars Bräuner

finanswatch@infowatch.dk

Tlf.: 7077 7449

Annoncering

Hanne Slot

hanne@infowatch.dk

Tlf.: 7171 7428

Tlf.: 4021 0166

Job

Therese Warpe Jensen

therese@infowatch.dk

Tlf.: 7171 7420

Tlf.: 3113 0538

Abonnement

Prøv FinansWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed. finanswatch@infowatch.dk

Tlf.: 7077 7449

 

Adresse

FinansWatch

St. Regnegade 12, 2. sal

1110 København K

Tlf.: 7077 7449