• Forside
  • Pengeinstitutter
  • Forsikring
  • Pension
  • Realkredit
  • FW Insight
  • Log ind
ANNONCE

Er der toplinje for forsikringsselskaberne i deleøkonomi?

KLUMME: De kommercielle forsikringsselskaber er på jagt efter nye indtjeningsmuligheder, og deleøkonomien er et oplagt sted at rette kikkerten hen. "Spørgsmålet er bare, om mikroforsikringer giver mere omtale end egentlig indtjening. Og om forsikringsselskaberne samtidig bør gå mere grundlægende digitalt til værks," skriver Jacob Tovborg, nordisk direktør for forsikring i Accenture, i ny klumme.

Hvis uheldet er ude, når du bringer varer ud til din nabo via Rema1000’s nye Vigo-app, så er det forsikringsselskabet Alm. Brand, der dækker. Og hvis du lejer dine kjoler ud gennem Closay, så står Alka parat til at dække tyveri og skader, så du kan sove trygt om natten. Og der er flere eksempler på nye typer af mikroforsikringer, som de etablerede selskaber har kastet sig over.

Forsikringsselskaberne er pressede på toplinjen på grund af den øgede konkurrence og af, at vi kører i mindre og sikrere biler. Samtidig vinder de små gensidige selskaber markedsandel med skarpe priser og skræddersyende produkter til deres medlemmer. Derfor er det naturligt, at de kommercielle selskaber er på jagt efter nye muligheder – og deleøkonomien er et oplagt sted at rette kikkerten hen. Spørgsmålet er bare, om mikroforsikringer giver mere omtale end egentlig indtjening? Og om forsikringsselskaberne samtidig bør gå mere grundlægende digitalt til værks?

Print din skadeanmeldelse og post den

Hvis vi dykker lidt ned i hele brugeroplevelsen og forsikringsproduktet omkring de nye deleservices, så viser et hurtigt tjek, at forsikringsselskaberne endnu ikke er helt samme sted som deres nye ’digitale venner’, for hvem kundeoplevelse er afgørende for at tiltrække og fastholde brugerne. Alm. Brand præsenterer kunderne for et link til en formular, som man kan printe ud, udfylde i hånden, scanne ind og til sidst e-maile eller poste på gammeldags vis til selskabet, mens Alka trods alt har gjort formularen digital, så man – efter at have tjekket sine egne forsikringer og udfyldt 20 felter – kan indsende skadeanmeldelsen.

Kunderne forventer i dag søgefunktionalitet på samme niveau som Google og personalisering i stil med det, de oplever hos eksempelvis Netflix – det gælder alle digitale møder med virksomheder og produkter. Hos Accenture kalder vi dette med ét begreb ’liquid expectations’, og det er ikke irrelevant, for disse forventninger strækker sig i lige så høj grad til det tidspunkt, hvor forbrugerne får brug for forsikringen under den pågældende deleydelse. Og det er her, at kæden desværre hopper af i de ovennævnte eksempler.

Der er som sådan god forretningsmæssig ræson i ikke at digitalisere for meget, før man har sikret sig en vis volumen og fået styr på forretningsmodellen. Udfordringen er bare, at for den enkelte bruger er der tale om en unik kunderejse, hvor der er høje forventninger i hvert enkelt kontaktpunkt. Og det kan gå hen og blive en udfordring med de nye mikroforsikringer.

Deleøkonomien har endnu ikke ’disrupted’ forsikringbranchen

I udlandet ser vi samme bevægelse, hvor selskaberne efter en noget sløv start forsøger at omfavne den nye digitale verdensorden – enten ved at koble en mikroforsikring på de nye services eller som en overbygning på forbrugerens egen forsikring. I USA ser vi selskaberne Geico og State Farm, der forsikrer delebilsordninger, mens Lloyds har lavet en international aftale med Airbnb. Når det så er sagt, så mangler vi stadig at se deleøkonomien ’disrupte’ forsikringsbranchen.

Det er et sundhedstegn, at forsikringsselskaberne forsøger at ruste sig til fremtiden, og jeg er helt overbevist om, at de gennem samarbejde med iværksættere som ’Vigo’, ’Cloasy’ og ’Happy Helper’ på sigt vil lære meget om digitale forretningsmodeller, og hvordan man sætter kunden i centrum. De seneste tiltag viser dog med al tydelighed, at man skal kravle, før man kan gå.

Til en pris på mellem 5-10 kr. per forsikring er jeg samtidig spændt på at se, hvordan de nye initiativer kommer til at skabe bund- og ikke kun toplinje, når man tænker på de potentielle udbetalinger til ulykkes- og arbejdsskade og ikke mindst de manuelle processer, der knytter sig til de nye produkter. Det kræver ikke alene et effektivt setup, men i mine øjne også et digitalt automatiseret bagland.

 

Modtag nyhedsbreve fra FinansWatch gratis
Mest læste Klummer

Robotterne kommer - men er dine kunder klar?

Selvom digitalisering bliver vigtigere og vigtigere, så er danskerne ikke så overbeviste på det område, hvor der virkelig sker meget lige nu, nemlig kunstig intelligens, machine learning og robotter. Det skriver Kamilla Korsgaard Svane, Head of Financial Services hos analysehuset Wilke, i ny klumme.

Fremtidens skadebehandlere er også sygeplejersker

"Fremtidens skadebehandler vil efter min mening have et veludviklet hjælpe-gen, økonomisk indsigt og en høj intelligens," skriver Henrik Bundgaard, skadedirektør i Codan, i ny klumme på FinansWatch.

Digital innovation og tilfredshed hænger sammen for finansielle virksomheder

Tilfredshed med finansielle virksomheder og deres evne til at tænke innovativt hænger meget stærkt sammen. Så at have de rigtige digitale løsninger er afgørende for eksistensgrundlaget – særligt for bankerne. Det skriver Kamilla Korsgaard Svane, Head of Financial Services hos analysehuset Wilke, i ny klumme.

Investeringsfonde: Mifid II, provisioner og valgmuligheder

KLUMME: IFB byder Mifid II velkommen, da det vil stille opsparerne bedre end tidligere. Vi arbejder for fri og lige konkurrence og det bidrager Mifid II til. Men på et vigtigt område er det dansk lovgivning, der skal ændres for at forbedre konkurrencevilkårene.

Strategi, hvad bruger man det til?

Tidligere Tryg-chef og i dag professionelt bestyrelsesmedlem og foredragsholder Stine Bosse skriver på FinansWatch om ledelse. Denne gang handler det blandt andet om evnen til at håndtere, kommunikere og prioriterer sin strategi. Læs klummen her:

Forsiden lige nu

Pensionskasse sælger domicil til Novo-pengetank

Pengetanken bag et af flagskibene i dansk erhvervsliv gav pensionskasse et tilbud, som man ikke kunne sige nej til, lyder det fra ejendomschef. Prisen ligger 200 mio. kr. højere end den offentlige vurdering.

Revisorer om skattely: Behov nye regler

Et fælles sæt af regler for skatterådgivning er nødvendigt for at komme skatteunddragelse til livs. Det sagde Charlotte Jepsen, adm. direktør for revisorernes brancheforening, FSR, ved dagens åbne høring om skattely på Christiansborg.

ANNONCE
ANNONCE


Modtag nyhedsbreve fra FinansWatch gratis

Vilkår
Redaktør

David Bentow

db@finanswatch.dk

Tlf.: 3330 8382

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S
Annoncering og salg

Abonnement

Lars Bräuner

finanswatch@infowatch.dk

Tlf.: 7077 7449

Annoncering

Hanne Slot

hanne@infowatch.dk

Tlf.: 7171 7428

Tlf.: 4021 0166

Job

Therese Warpe Jensen

therese@infowatch.dk

Tlf.: 7171 7420

Tlf.: 3113 0538

Abonnement

Prøv FinansWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed. finanswatch@infowatch.dk

Tlf.: 7077 7449

 

Adresse

FinansWatch

St. Regnegade 12, 2. sal

1110 København K

Tlf.: 7077 7449