En del af
  • Forside
  • Pengeinstitutter
  • Forsikring
  • Pension
  • Realkredit
  • FW Insight
  • AMWatch
  • Log ind
ANNONCE

Er der toplinje for forsikringsselskaberne i deleøkonomi?

KLUMME: De kommercielle forsikringsselskaber er på jagt efter nye indtjeningsmuligheder, og deleøkonomien er et oplagt sted at rette kikkerten hen. "Spørgsmålet er bare, om mikroforsikringer giver mere omtale end egentlig indtjening. Og om forsikringsselskaberne samtidig bør gå mere grundlægende digitalt til værks," skriver Jacob Tovborg, nordisk direktør for forsikring i Accenture, i ny klumme.

Hvis uheldet er ude, når du bringer varer ud til din nabo via Rema1000’s nye Vigo-app, så er det forsikringsselskabet Alm. Brand, der dækker. Og hvis du lejer dine kjoler ud gennem Closay, så står Alka parat til at dække tyveri og skader, så du kan sove trygt om natten. Og der er flere eksempler på nye typer af mikroforsikringer, som de etablerede selskaber har kastet sig over.

Forsikringsselskaberne er pressede på toplinjen på grund af den øgede konkurrence og af, at vi kører i mindre og sikrere biler. Samtidig vinder de små gensidige selskaber markedsandel med skarpe priser og skræddersyende produkter til deres medlemmer. Derfor er det naturligt, at de kommercielle selskaber er på jagt efter nye muligheder – og deleøkonomien er et oplagt sted at rette kikkerten hen. Spørgsmålet er bare, om mikroforsikringer giver mere omtale end egentlig indtjening? Og om forsikringsselskaberne samtidig bør gå mere grundlægende digitalt til værks?

Print din skadeanmeldelse og post den

Hvis vi dykker lidt ned i hele brugeroplevelsen og forsikringsproduktet omkring de nye deleservices, så viser et hurtigt tjek, at forsikringsselskaberne endnu ikke er helt samme sted som deres nye ’digitale venner’, for hvem kundeoplevelse er afgørende for at tiltrække og fastholde brugerne. Alm. Brand præsenterer kunderne for et link til en formular, som man kan printe ud, udfylde i hånden, scanne ind og til sidst e-maile eller poste på gammeldags vis til selskabet, mens Alka trods alt har gjort formularen digital, så man – efter at have tjekket sine egne forsikringer og udfyldt 20 felter – kan indsende skadeanmeldelsen.

Kunderne forventer i dag søgefunktionalitet på samme niveau som Google og personalisering i stil med det, de oplever hos eksempelvis Netflix – det gælder alle digitale møder med virksomheder og produkter. Hos Accenture kalder vi dette med ét begreb ’liquid expectations’, og det er ikke irrelevant, for disse forventninger strækker sig i lige så høj grad til det tidspunkt, hvor forbrugerne får brug for forsikringen under den pågældende deleydelse. Og det er her, at kæden desværre hopper af i de ovennævnte eksempler.

Der er som sådan god forretningsmæssig ræson i ikke at digitalisere for meget, før man har sikret sig en vis volumen og fået styr på forretningsmodellen. Udfordringen er bare, at for den enkelte bruger er der tale om en unik kunderejse, hvor der er høje forventninger i hvert enkelt kontaktpunkt. Og det kan gå hen og blive en udfordring med de nye mikroforsikringer.

Deleøkonomien har endnu ikke ’disrupted’ forsikringbranchen

I udlandet ser vi samme bevægelse, hvor selskaberne efter en noget sløv start forsøger at omfavne den nye digitale verdensorden – enten ved at koble en mikroforsikring på de nye services eller som en overbygning på forbrugerens egen forsikring. I USA ser vi selskaberne Geico og State Farm, der forsikrer delebilsordninger, mens Lloyds har lavet en international aftale med Airbnb. Når det så er sagt, så mangler vi stadig at se deleøkonomien ’disrupte’ forsikringsbranchen.

Det er et sundhedstegn, at forsikringsselskaberne forsøger at ruste sig til fremtiden, og jeg er helt overbevist om, at de gennem samarbejde med iværksættere som ’Vigo’, ’Cloasy’ og ’Happy Helper’ på sigt vil lære meget om digitale forretningsmodeller, og hvordan man sætter kunden i centrum. De seneste tiltag viser dog med al tydelighed, at man skal kravle, før man kan gå.

Til en pris på mellem 5-10 kr. per forsikring er jeg samtidig spændt på at se, hvordan de nye initiativer kommer til at skabe bund- og ikke kun toplinje, når man tænker på de potentielle udbetalinger til ulykkes- og arbejdsskade og ikke mindst de manuelle processer, der knytter sig til de nye produkter. Det kræver ikke alene et effektivt setup, men i mine øjne også et digitalt automatiseret bagland.

 

Modtag nyhedsbreve fra FinansWatch gratis
Mest læste Klummer

Strategi, hvad bruger man det til?

Tidligere Tryg-chef og i dag professionelt bestyrelsesmedlem og foredragsholder Stine Bosse skriver på FinansWatch om ledelse. Denne gang handler det blandt andet om evnen til at håndtere, kommunikere og prioriterer sin strategi. Læs klummen her:

Den nye betalingslov og brugen af betalingsdata – opgør med dansk særregel?

KLUMME: En helt ny betalingslov er netop vedtaget efter et usædvanligt rodet forløb. Stridspunktet var især reguleringens hidtidige totalforbud mod brug af betalingsdata. Michael Camphausen, partner, finansadvokat i Camphausen|Co og seniorrådgiver, ph.d. i finansiel regulering ved CBS, gennemgår forløbet og den nye regulering.

Investeringsfonde: Mifid II, provisioner og valgmuligheder

KLUMME: IFB byder Mifid II velkommen, da det vil stille opsparerne bedre end tidligere. Vi arbejder for fri og lige konkurrence og det bidrager Mifid II til. Men på et vigtigt område er det dansk lovgivning, der skal ændres for at forbedre konkurrencevilkårene.

Forsiden lige nu
ANNONCE
ANNONCE


Modtag nyhedsbreve fra FinansWatch gratis

Vilkår
Økonomer til finansielt tilsyn med penge- og realkreditinstitutter - Finanstilsynet
Business Process Manager, Finance - Lantmännen Unibake
Senioranalytiker til udvikling af likviditetsrisikoområdet - Nykredit
Privatkunde- rådgivere til Amager - BankNordik
Kunderådgiver – Lokal Erhverv til Sydbank i Haderslev
Praktikplads til finansbachelor - Middelfart Sparekasse
Direktør til Herlev - Handelsbanken
Finance Manager - MAN Diesel & Turbo
Analytiker/Senioranalytiker til Markedsrisiko - Nykredit
Engagerende, løsningsorienteret forretningsudvikler med økonomisk baggrund - Forca
Hurtigt tænkende specialist til Collateral Management - Forca
Robotudvikler til procesautomatisering - Vestjysk Bank
Studiejob i Sydbank Aabenraa
Senior Treasury Analyst, Copenhagen or Helsinki
Proaktiv økonomimedarbejder til Finance Support - ATP
Privatrådgiver - Totalbanken
Økonom med interesse for forbrugerbeskyttelse - Finanstilsynet
Seniorspecialist til Management Support and Strategy, Corporate & Institutional Banking, København - Nykredit
Juridisk medarbejder søges til børssekreatariat - Den Jyske Sparekasse
Vi søger en dygtig privatrådgiver med overblik til filialen i Jelling - Den Jyske Sparekasse
Capital markets IT consultant - Visigon
IT-arkitekt til programmet Ny Realkredit Platform i IT Bolig & Realkredit - Nykredit
Investeringschef til solid lokalbank i vækst - Møns Bank
Private Banking direktør - Vestjysk Bank
Formuepleje søger en Chief Risk Offcer
Analyst til SEB Corporate Finance
Danmarks førende Executive Search, Financial Services team søger nyuddannet researcher - Amrop
Private Banker til Sydbank i Horsens
Afdelingsdirektør, Herning - Vestjysk Bank
Vicekontorchef med solid IT-revisionserfaring - Finanstilsynet
Risikoanalytiker til Spar Nords risikostyringsfunktion
PensionDanmark søger to nye specialister til vores aktieteam
Selfinvest Family Office søger Senior Investment Manager
Privatrådgiver til center Svendborg - Nykredit
Økonomisk medarbejder søges til børssekretariat - Den Jyske Sparekasse
Finansiel controller til SEAS-NVE
Erhvervsspecialist til Sydbank i Aarhus
Leder til Porteføljestyring indenfor big data, DW/BI, analytics, automatisering - SKAT
Back-Middle Office Administrator to Accunia’s CLO Team
Privatrådgiver til Sydbank i Haderslev
Kreditchef til solid lokalbank i vækst
Skarp IT-specialist med talent for ny teknologi til IT-tilsyn - Finanstilsynet
Vurderingssagkyndige til erhvervsejendomme beliggende i Øst- og Midtjylland - DLR Kredit
Redaktør

David Bentow

db@finanswatch.dk

Tlf.: 3330 8382

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S
Annoncering og salg

Abonnement

Lars Bräuner

lars@infowatch.dk

Tlf.: 7077 7449

Annoncering

Hanne Slot

hanne@infowatch.dk

Tlf.: 7171 7428

Job

Therese Warpe Jensen

therese@infowatch.dk

Tlf.: 7171 7420

Abonnement

Prøv FinansWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed. finanswatch@infowatch.dk

Tlf.: 7077 7449

 

Adresse

FinansWatch

St. Regnegade 12, 2. sal

1110 København K

Tlf.: 3330 8383