En del af
  • Forside
  • Pengeinstitutter
  • Forsikring
  • Pension
  • Realkredit
  • FW Insight
  • AMWatch
  • Log ind
ANNONCE

Det Finansielle Reguleringsråd – var det ikke en idé?

Der mangler checks and balances i den måde, som tilsynet med bankerne herhjemme er organiseret på. Michael Camphausen, advokat i LETT og projektforsker, PhD i bankjura ved KU, giver her sit bud på, hvordan man kan rette lidt op på ubalancen.

Camphausen.jpg

Den finansielle kriseradar afslører i denne tid et finanstilsyn under kraftig beskydning. Tilsynet kritiseres således for ikke at have fornødne evner og kompetencer, for at blande sig for meget i bankernes forretninger og ledelse, for at gå hårdere til værks end andre landes tilsyn, for at stramme reglerne for hurtigt og for meget, for at agere for rigidt og nidkært, for at medvirke til stramning af kreditklemmen og for i det hele taget at have en for aggressiv strategi; en strategi som tilsynet netop har offentliggjort vil blive intensiveret i de kommende år. Noget af den massive kritik må siges at ramme plet, selv om noget også synes at ramme uden for skydeskiven.

Finanstilsynet skal som bekendt tilrettelægge tilsynsfunktionen med henblik på at fremme den finansielle stabilitet og tilliden til de finansielle virksomheder og markeder. Men problemet – eller om man vil udfordringen – for Finanstilsynet er, at netop tilliden til tilsynsfunktionen er under et stadigt stigende pres som følge af den nævnte kritik.

Checks and balances

I grunden er der tale om, at tilsynsfunktionen i dag kører derudaf ganske driftsikkert og effektivt men dog et langt stykke hen ad vejen uden de såkaldte checks and balances, som det grundlæggende magtfordelingsprincip ellers gerne skulle sikre var til stede både i teori og i praksis, også på det finansielle område. Ved checks and balances i denne sammenhæng forstås således det system, som skal sikre, at f.eks. ingen statslig myndighed bliver for egenrådig eller for dominerende, dvs. for magtfuld. Dette skal altså ikke forstås som en kritik af Finanstilsynets arbejde som sådan men i højere grad som et demokratisk spotlight på strukturen for det finansielle tilsyn herhjemme.

For realiteten er den, at Finanstilsynet i dag optræder som både regeludsteder, regelforvalter, regelhåndhæver og regelbedømmer i forhold til bankerne, dvs. både som den lovgivende, udøvende og dømmende magt på det finansielle område. I stedet for magtfordeling er det måske mere nærliggende at tale om magtkoncentration. Og når en statslig myndighed, her Finanstilsynet, opnår en så magtfuld rolle, er det jo endnu vigtigere at sikre, at der er check på og balance i tingene.

For at undgå yderligere udvanding af magtens tredeling – og i øvrigt for at bringe ekspertisen på det finansielle område tættere på ressortministeren – kunne det derfor overvejes at etablere et finansielt reguleringsråd, som skulle virke som et stående udvalg under Erhvervs- og Vækstministeriet med det formål at komme med indstillinger om ændringer i den finansielle lovgivning og i øvrigt virke som et rådgivende organ for ministeriet - ligesom man i forvejen kender det fra f.eks. Konkursrådet, Retsplejerådet og Straffelovrådet under Justitsministeriet.

Tillid til tilsynsfunktionen

Et sådant finansielt reguleringsråd - sammensat af relevante aktører, interessenter og eksperter med tilknytning til den finansielle sektor - skulle med andre ord ikke fungere som et egentligt modstykke til Finanstilsynet (den statslige styrelse under departementet) men som en supplerende sparringspartner for ministeriet og departementet, især nu hvor departementet har overladt al regelskabelsen til tilsynet.

Rådet skulle dermed fungere selvstændigt og uafhængigt af Finanstilsynet - i modsætning til f.eks. Det Finansielle Virksomhedsråd, som jo blot er en del af Finanstilsynet, og hvis væsentligste opgave er at være øverste beslutningstager i principielle tilsynssager. Et finansielt reguleringsråd med fokus på de lovmæssige aspekter vil samtidig være et oplagt supplement til det kommende systemiske risikoråd med fokus på de økonomiske aspekter.

Måske der kunne komme bedre check på og balance i tingene og dermed mere tillid til tilsynsfunktionen – hvilket så i sidste ende kunne inddæmme noget af kritikken mod Finanstilsynet – hvis man etablerede et sådant uafhængigt finansielt reguleringsråd? Idéen er hermed givet videre til Erhvervs- og Vækstministeren og til Christiansborg.

Af Michael Camphausen, advokat i LETT og projektforsker, PhD ved KU

 

Læs også:

Nye banker – kan Finanstilsynet nægte?

Det systemiske risikoråd - comply eller explain?

Bankvirksomhed – lovlig eller ulovlig långivning?

Bankpakker og aktstykker – skik eller uskik?

Følg Camphausen's Column her.

Camphausen's Column

Modtag nyhedsbreve fra FinansWatch gratis
Mest læste Camphausen's Column

Bankernes kæreste eje – skal nu deles med andre?

KLUMME: En regulatorisk revolution er på vej med det nye EU-direktiv om betalingstjenester, benævnt PSD2, som tvinger bankerne til at give innovative tredjeparter adgang til de eftertragtede betalingskonti. Michael Camphausen, partner i Camphausen|Co Advokatfirma og ph.d. i finansiel regulering ser nærmere herpå.

Forsiden lige nu

Tilsynet løfter pegefinger over for Nykredit Bank

Finanstilsynet har været på inspektion i Nykredit Bank, hvor man finder eksempler på, at banken har ydet lån med forhøjet risiko til kunder med spinkle indtjenings- og kapitalforhold eller spinkel likviditet.

OW Bunker-boet taber retssag om prisaftaler

Konkursboet efter OW Bunker har lidt et nederlag ved Retten i Aalborg i en sag mod tre udenlandske shippingselskaber, der drejer sig om prisaftaler på bunkerolie. Kuratorerne har anket dommen.

ANNONCE
ANNONCE


Modtag nyhedsbreve fra FinansWatch gratis

Vilkår
Jurist og økonom til tilsyn med mindre pengeinstitutter - Finanstilsynet
Spar Nord søger persondatarådgiver
Kreditchef til Møns Bank
Marketingsprofil til Sydbanks Marketing-afdeling i hovedsædet i Aabenraa
Blev en del af vores Robotics Team - PensionDanmark
Risk manager/Analytiker til Sparinvest Property Investors
Systemudvikler til team Rating Data - BEC
Specialist til Market data i Capital Markets Operations - Nykredit
Nyt hold til Sparekassen Thy Viborg
Privatrådgiver til Sydbank i Lyngby
Økonom til tilsynet med SIFI-banker
Erhvervssupporter til Bank- og Realkreditsupport Erhverv - Nykredit
Kreditporteføljemanager til Investeringsafdelingen i SEB
Visionær og fagligt stærk vicedirektør til Forsikring & Pension
Vi søger en IT-ansvarlig til hovedkontoret i Hvidbjerg - Hvidbjerg Bank
Landbrugskundechef til spændende opgaver i organisation i vækst - Vækstfonden
Finansiel Stabilitet søger kreditspecialist
Group Leader - Origination Infrastructure, Transportation & Telecom Sector - NIB
Landbrugsrådgiver til Landbrugscenter Grindsted - Den Jyske Sparekasse
Afdelingsdirektør til Private Banking i København - Sparekassen Kronjylland
Legal Counsel, Group Data Management Office - Nordea
Project manager i Transaction Banking & Infrastructure, Sydbank Erhverv
Erhvervscenter Fyn søger erhvervsrådgiver til Svendborg - Andelskassen
Bankrådgiver til Amager afdeling - Jyske Bank
Key Account Manager, Vendor Finance, Nordea Finans Danmark
Intern revisor - Skandia
Intern Revisor til Thisted - Sparekassen Thy
Erhvervsrådgivere - Sparekassen Thy
Afdelingsdirektør for Private Banking, Pension og Lokal Erhverv - Sydbank
Controller / Business Manager - Pareto Business Management
Watch Medier søger redaktør
Erhvervskundechef, Viborg - Spar Nord
Erfaren jurist med interesse for finansielle forhold - Erhvervsministeriet
Business Analytiker - Fynske Bank
Finansiel controller med godt overblik - PenSam
Landbrugsrådgiver til Aarhus Landbrugsteam - Nykredit
Privatrådgiver til Frøstrup - Sparekassen Thy
Privatrådgivere - Sparekassen Thy
Revisor til Intern revision - Sparekassen Kronjylland
Souschef til København afdeling - Nordjyske Bank
PA/Management Partner for regionsledelsen i region Aarhus - Nykredit
Jurist til Finansiel Stabilitet
Private Banking direktør - Vestjysk Bank
Filialdirektør til Slagelse afdeling - Sparekassen Sjælland
Senior manager/Manager for the Banking, Insurance and Capital Markets - KPMG
Handelsbanken i Esbjerg søger ny direktør
Intern revisor til bankens hovedkontor i Nørresundby - Nordjyske Bank
Motivated Sales Executive to join a leading Nordic investment bank - Pareto Securities
AML officer til forebyggelse af hvidvask og terrorfinansiering - AML afdelingen - Arbejdernes Landsbank
Business Analyst i Transaction Banking & Infrastructure - Sydbank
Redaktør

David Bentow

db@finanswatch.dk

Tlf.: 3330 8382

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S
Annoncering og salg

Abonnement

Lars Bräuner

lars@infowatch.dk

Tlf.: 7077 7449

Annoncering

Hanne Slot

hanne@infowatch.dk

Tlf.: 7171 7428

Job

Therese Warpe Jensen

therese@infowatch.dk

Tlf.: 7171 7420

Abonnement

Prøv FinansWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed. finanswatch@infowatch.dk

Tlf.: 7077 7449

 

Adresse

FinansWatch

St. Regnegade 12, 2. sal

1110 København K

Tlf.: 3330 8383