FinansWatch

Swipp: Mobilepay-påbud er "vand på vores mølle"

Danske Banks store konkurrent på betalingsområdet, Swipp, er svært begejstret efter dagens påbud til storbanken.

Det kommer til at skabe større gennemsigtighed for brugerne af mobile betalingstjenester, at Danske Bank ikke længere må kræve, at butikker, hvor man kan betale med Mobilepay, skal afholde sig fra at tage gebyrer for den populære mobile betalingstjeneste. Sådan lyder det fra hovedkonkurrenten Swipp.

"Afgørelsen er naturligvis vand på vores mølle. Vi oplever generelt en stor vækst i antallet af erhvervsaftaler, fordi butikkerne har lavere udgifter på transaktioner med Swipp. Med afgørelsen vil det betyde større gennemsigtighed for forbrugeren i forhold til, hvad det koster at betale med mobilen, og den gennemsigtighed byder vi velkommen," udtaler Martin F. Andersen, der er adm. direktør i Swipp, i en pressemeddelelse.

Tidligere i dag offentliggjorde Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, at Danske Bank har fået et påbud for at kræve, at butikker, der modtager Mobilepay som betalingsform, skal holde sig fra at opkræve gebyrer fra brugere af den mobile betalingstjeneste. Ifølge Danske Bank forventer man dog ikke, at det vil føre til gebyrer for kunderne.

Ifølge Swipps adm. direktør bestemmer butikkerne selv, hvad de vil opkræve i gebyrer fra kunder, som anvender betalingsløsningen.

"Hos Swipp har vi ikke indgået aftaler, der forhindrer butikkerne i at opkræve transaktionsomkostninger hos kunden. Swipps transaktionsomkostninger ligger på mellem 40 og 60 ører pr. transaktion afhængig af volumen. Omkostningen er uafhængigt af, om man køber for 100 kr. eller 25.000 kr.," udtaler Martin F. Andersen.

 

Forsiden lige nu

Seneste Finansnyt

Relaterede

FinansWatch trial banner 14 dage.jpg

Seneste nyt

Finansjob

Se flere

Se flere