• Forside
  • Pengeinstitutter
  • Forsikring
  • Pension
  • Realkredit
  • Log ind
ANNONCE

Prisportalen Mybanker gav ikke fuldt overblik over lån

Forbrugerombudsmanden kritiserer, at prisportalen Mybanker ikke informerede om aftale med låneudbydere.

Christina Toftegaard Nielsen

Har man benyttet sig af hjemmesiden Mybanker, hvor man kan sammenligne låneudbyderes tilbud, har man måske ikke fået så fuldt et overblik, som man kunne regne med.

Forbrugerombudsmanden har kastet et kritisk blik på prisportalen. Hun kritiserer, at brugerne ikke har fået information om, at ikke alle låneudbyders tilbud vises, hvis ikke man er logget ind på hjemmesiden.

I stedet har brugerne kun fået vist de låneudbyderes tilbud, som Mybanker har samarbejdsaftaler med og modtager penge fra.

"Så er det ikke gennemsigtigt for os forbrugere, hvorfor vi får vist de kreditaftaler, som vi gør."

"Det er muligt, at de kreditaftaler vi får vist, når man søger på hjemmesiden, er nogle rigtig gode tilbud. Men man skal vide, at det også kunne være, at der var andre gode tilbud," siger forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen til Ritzau.

Mybanker slår sig op på, at brugerne kan finde ud af, hvor meget de eksempelvis kan spare ved at skifte bank.

Men de beregninger kritiserer forbrugerombudsmanden også, fordi de ikke har givet brugeren overblik over, hvad det samlet set koster at optage lånene.

Ombudsmanden henholder sig til markedsføringsloven, hvor der blandt andet står, at forbrugeren skal oplyses om, hvor meget man samlet skal betale tilbage ved et lånetilbud.

Det har Mybanker dog ikke gjort indtil nu.

Samtidig har virksomheden heller ikke oplyst, hvad de samlede kreditomkostninger løber op i - altså hvad den samlede pris vil være for lånet.

Mybanker tog fredag i sidste uge konsekvensen af forbrugerombudsmandens kritik og rettede oplysningerne på hjemmesiden. Men Mybanker er uenig i den del af dommen, hvor ombudsmanden betegner virksomheden som en "kreditformidler".

"Der mener vi, at forbrugerombudsmanden er helt galt afmarcheret."

"Det svarer til, at man siger, at fordi du kan booke et hotel på hotels.com, så er hotels.com et hotel," siger direktør Morten Westergaard til Ritzau.

Ifølge direktøren kan det have konsekvenser for virksomhedens selvforståelse og den fremtidige tilsynsførelse med virksomheden, at den har fået stemplet som "kreditformidler".

/ritzau/

Forbrugerombudsmanden: Mybanker bryder markedsføringsloven

Mybanker: Nye forbrugslån kan skabe priskrig

Modtag nyhedsbreve fra FinansWatch gratis
Mest læste Finansnyt

Nationalbanken lukker sin personalebank

Stigende krav til at drive bankvirksomhed gør, at Danmarks Nationalbank lukker den måske mest eksklusive bank i Danmark: Nationalbankens personalebank. Og det betyder, at en helt særlig æra i dansk bankvæsen slutter.

Forsiden lige nu
ANNONCE


Modtag nyhedsbreve fra FinansWatch gratis

Vilkår
Redaktør

Jakob Skouboe

js@finanswatch.dk

Tlf.: 3330 8381

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S
Annoncering og salg

Abonnement

Lars Bräuner

finanswatch@infowatch.dk

Tlf.: 7077 7449

Annoncering

Hanne Slot

hanne@infowatch.dk

Tlf.: 7171 7428

Tlf.: 4021 0166

Job

Therese Warpe Jensen

therese@infowatch.dk

Tlf.: 7171 7420

Tlf.: 3113 0538

Abonnement

Prøv FinansWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed. finanswatch@infowatch.dk

Tlf.: 7077 7449

 

Adresse

FinansWatch

St. Regnegade 12, 2. sal

1110 København K

Tlf.: 7077 7449