ANNONCE

Prestigeafdelinger jagter nye ansatte

De store corporate finance-afdelinger har travlt og skal ud at hyre. Men hvad er det, de leder efter?

Nogle af landets mest prestigefyldte finansafdelinger er på talentjagt, når både Deloitte, PwC og SEB skal ud at ansætte nye folk til deres corporate finance-funktion. De fleste skal findes blandt nyuddannede, men husene undgår ikke at gå på rov hos hinanden, lyder det.

Der sker så meget på markedet for virksomhedshandler, at der er brug for flere folk til at rådgive om virksomhedssalg og – køb. Både i Deloitte, SEB og PwC forbereder man sig på et hektisk 2016 og håber at rekruttere op til en god håndfuld allerede fra næste uge.

"Vi leder primært efter unge talenter. Folk direkte fra uddannelserne eller folk, der har været i deres første job i et, to eller tre år og har de rette kompetencer, men gerne vil prøve nogle udfordringer et andet sted," siger Michael Eriksen, der er partner og direktør i PwC Advisory.

Går efter de nyudannede

Finanshusene går typisk efter de nyuddannede, der ligger i toppen af deres årgang. Derudover kræver det den rette personlighed at få foden indenfor i den typisk vellønnede prestigeafdeling, fortæller Johannes Vasehus Sørensen ansvarlig for corporate finance-afdelingen i Deloitte.

"Når vi har samtaler, ser vi på, hvordan de håndterer pres, og om de brænder igennem, når de sidder over for os. Typisk er halvdelen af det at vælge en rådgiver - kemi. Har dem, man vil hyre, noget på hjerte? Er de spændende at være sammen med?," siger han og tilføjer, at Deloitte regner med at få omkring 100 ansøgninger på et opslag, de har ude i øjeblikket. De skal ansætte fem.

"Vi leder ikke efter den introverte og strengt analytiske, som skal have tre minutter til at tænke over tingene. Man skal værre kommercielt indstillet og lidt en "sælger-type", der kan lide at snakke med folk," siger han.

Også SEB går efter at finde nye kolleger blandt nyuddannede talenter fra universiteter og handelshøjskoler, og Carsten Heinild, chef for bankens corporate finance-afdeling, vil ansætte 2-3 stykker. Banken forventer at få lige så travlt som i rekordtravle 2015, men fordi SEB fokuserer på meget store transaktioner, frem for mindre handler med fx små og mellemstore virksomheder, sætter det en begrænsning for, hvor mange hoveder, der skal til.

"Det sætter en grænse for, hvor mange ressourcer vi skal bruge til mindre enkeltstående transaktioner," siger han.

Avanceret mesterlære

At de unge talenter er i høj kurs skyldes ikke mindst, at det giver større mulighed for at lære folk op.

"Vi kalder det avanceret mesterlære, hvor de får meget konkrete opgaver. På den måde får vi nemmere vores egen kultur og mulighed for at præge dem, vi ansætter, til at gøre tingene på den måde, som vi synes er det rigtige. Samtidig får man en god dynamik, når man ansætter folk, der kan avancere fra bunden og op," siger Johannes Vasehus Sørensen, der selv er skolet i Nordea, hvor han var i rundt 10 år.

Netop derfor er kemi så afgørende, og kandidaterne skal typisk igennem en række personlighedstest, case-præsentationer og samtaler, inden de vælges.

"Snarere end at gå efter et særligt karaktergennemsnit, så er det vigtigt, at kandidaterne klarer sig godt i mødet med os og de opgaver og test, vi har. Vi har en regel om, at så mange som muligt fra vores team møder de potentielle kandidater. Er der god kemi, så bliver de groft sagt ansat," siger Michael Eriksen fra PwC.

"Vi har set flere konkurrenter være på rov efter vores gode folk. Det har været voldsomt over det seneste år. Der er nogle af vores ansatte som er meget åbne omkring, at de får mange tilbud," fortæller Johannes Vasehus Sørensen.

"Indimellem er der èn, der bliver lokket af et godt tilbud og synes, at det kunne være spændende at prøve noget nyt. Det er sådan set ok. Vi bilder os ikke ind, at folk nødvendigvis er hos os hele livet."

Kæmper om de mest dygtige

Fra PwC er meldingen anderledes. Michael Eriksen forklarer, at selvom der indimellem er nogle der skifter mellem de store konsulenthuse, så står kampen især, når der kommer friske kuld ud fra universiteterne.

"Jeg ser ikke, at vi går på strandhugst hos hinanden i branchen. Jeg ser, at vi sammen med mange andre typer virksomheder kæmper om de mest dygtige talenter i de forskellige årgange," siger Michael Eriksen.

Hvorvidt de går på jagt i hinandens virksomheder eller ej, så er der ingen tvivl om, at finanshusene formentlig også i denne omgang vil ansætte flest mænd.

Corporate finance er en mans world og i Deloitte, hvor tre ud af 25 i corporate finance-butikken er kvinder, håber man at se flere ansøgninger fra det underrepræsenterede køn i denne omgang.

"Vi har ikke en kvote eller normering, men vi er bevidste om, at det er værdifuldt, og er glade hvis vi får nogle flere kvinder ind.Det skaber en god dynamik at have et mix af mænd og kvinder. Det giver lidt mindre »værksteds-humor« og en kvinde i en projektgruppe fungerer lidt som en lynafleder, så man holder sig til den gode faglige diskussion istedet for at alfa-hannerne puster sig op over for hinanden," siger Johannes Vasehus Sørensen.

Denne artikel er leveret af vores samarbejdspartner


Modtag nyhedsbreve fra FinansWatch gratis
Mest læste Finansnyt

Dankortet var uønsket fra start

Det danske betalingskort, dankortet, havde en svær fødsel, og der gik mange år, før det fik sit gennembrud og opnåede popularitet blandt danskerne. Det skriver Nyhedsbrevet Finans.

Nets-aktie når nyt lavpunkt

Nets-aktien har i dag nået et nyt lavpunkt efter længere tids kursdyk. For første gang er aktien handlet under kurs 110.

Forsiden lige nu
ANNONCE


Modtag nyhedsbreve fra FinansWatch gratis

Vilkår
Redaktør

Jakob Skouboe

js@finanswatch.dk

Tlf.: 3330 8381

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S
Annoncering og salg

Abonnement

Lars Bräuner

finanswatch@infowatch.dk

Tlf.: 7077 7449

Annoncering

Hanne Slot

hanne@infowatch.dk

Tlf.: 7171 7428

Tlf.: 4021 0166

Job

Therese Warpe Jensen

therese@infowatch.dk

Tlf.: 7171 7420

Tlf.: 3113 0538

Abonnement

Prøv FinansWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed. finanswatch@infowatch.dk

Tlf.: 7077 7449

 

Adresse

FinansWatch

St. Regnegade 12, 2. sal

1110 København K

Tlf.: 7077 7449