FinansWatch

Selskab vil gøre crowdfunding-kampagner "savlfremkaldende"

Et dansk selskab tilbyder nu små og mellemstore virksomheder og enkeltpersoner rådgivning til deres crowdfundingkampagner. Ifølge Dansk Crowdfunding Forening er det ikke et ukendt fænomen i udlandet.

Med Kickstarters indtræden på det danske marked har flere og flere danskere fået øjnene op for crowdfunding, og nu er et dansk selskab begyndt at tilbyde små og mellemstore virksomheder rådgivning til, hvordan fundingen kan komme i hus.

I Danmark er der ved at komme gang i crowdfundingen, hvor udbyderne i dag blandt andet tæller Booomerang, WeCrowdFund, Lendino og Flex Funding. I forsøget på at gøre det nemmere for mennesker med en god idé såvel som SMV’er at nå helt i mål med deres projekter tilbyder Identitet & Design nu rådgivning inden for crowdfunding.

Helt grundlæggende kigger Identitet & Design på to ting først. Den ene er, om det er en idé eller et produkt, der skal crowdfundes, eller om det er virksomheden, som kunden gerne vil have penge til.

Den anden ting er, hvad virksomheden eller personen vil nå med sin kampagne. For der er ingen grund til at lade sig at binde af landets grænser, hvis produktet har internationalt potentiale.

”Danskerne har en tendens til at være en smule insulære, hvor vi tænker, at vi starter med Danmark og først senere udlandet. Men man kan sagtens have et projekt, hvor der ikke er nogen landegrænser. Hvis man f.eks. udvikler et computerspil, der kan distribueres digitalt, er der rig mulighed for, at hele verden kunne have lyst til at spille det. Det samme gælder, hvis man er ved at skrive en bog eller lave et musikalbum,” siger Troels Pleimert, der står for Identitet & Designs crowdfundingrådgivning.

To essentielle ting

Hvis det er virksomheden, som kunden ønsker penge til, er det låne og aktie-crowdfunding, som der skal kigges på.

”Men det, som jeg specialiserer mig i, er rewardbaseret crowdfunding, hvor du har et produkt, tjeneste eller service, som kan realiseres ved at nå et bestemt pengemål,” siger Troels Pleimert.

Her fungerer det ved, at bidragsydere til kampagnen modtager et incitament, der bliver større jo flere penge, man har doneret.

Ifølge Troels Pleimert er der to essentielle ting, når det gælder om at få sikre, at man når sit mål med crowdfundingen.

”Den ene er at opstille en præsentation og planlægge incitamenterne og gøre det spiseligt, faktisk decideret savlfremkaldende for dem, der skal ind og støtte projektet,” siger Troels Pleimert.

Den anden ting er det sociale netværk, som ikke må undervurderes. Her gælder det om at få støtter til sin kampagne, der kan virke som ambassadører og sprede budskabet om kampagnen.

”Hvis man virkelig starter fra nul, uden Facebook eller Twitter og kun bruger nettet til at google opskrifter, så er det svært at komme ind og sige, at man gerne vil have penge til sin gode idé. Men alle har et startsted, og så handler det om at finde det netværk af mennesker, som synes, at det er en god idé, allerede inden man starter kampagnen,” fortæller Troels Pleimert og fortsætter:

”For de bliver ambassadører og har et netværk, som man ikke selv tilhører. Vi kan hjælpe med hele processen med at stable netværket på benene, men vi kan selvfølgelig ikke skabe det ud af den blå luft. Vi kan være behjælpelige og sige, at man skal kontakte disse på Reddit eller den her facebookgruppe. Vi kan pege dem i den rigtige retning, men kontakten skal komme fra dem selv.”

At kontakten til potentiale bidragsydere eller såkaldte ambassadører skal komme fra selskabet eller personen selv bag projektet, underbygger det vigtigste element ved at opnå succes gennem crowdfunding. Det handler nemlig om troværdighed.

”Troværdigheden er vigtig på de sociale medier. Hvis man bevarer gennemskueligheden og er til at snakke med og svarer på spørgsmål, opbygger man troværdigheden. Og jo mere troværdig man er, desto mere tilbøjelige er folk til at ville støtte projektet, eftersom de ved, at personen ikke bare stikker af til Tijuana, når kampagnen er slut,” siger Troels Pleimert.

Rådgivning vil blomstre i Danmark

Rådgivning inden for crowdfunding er ikke et nyt fænomen, fortæller Michael Eis, der er næstformand i Dansk Crowdfunding Forening og stifter af Danmarks første crowdfundingplatform, Booomerang. I USA findes der allerede flere advokat- og revisorkontorer, der har åbnet deciderede crowdfundingafdelinger.

”Der er et kæmpe marked for rådgivning. Og det giver ofte meget god mening. For det rådgivere kan bidrage med, ud over viden og erfaring, er netværk. Og fordi alt omkring crowdfunding, uanset om det aktie, låne eller reward baseret crowdfunding, handler om aktivering af netværk, og dermed markedsføring. Så det vil blive en stor industri,” siger Michael Eis.

I USA arbejder mange af rådgiverne på den såkaldte no cure no pay basis, hvor de kun bliver betalt, hvis kampagnen bliver en succes, fortæller Michael Eis. Her vil de så typisk modtage mellem 10-20 pct. af det indsamlede beløb.

”Rådgivningsbranchen inden for crowdfunding vil også blomstre i Danmark. Om det er en god idé eller ej, det kommer selvfølgelig an på, hvilke råd man får. For at være rådgiver kræver, at man ved, hvad man laver, ligesom det gør sig gældende for al anden rådgivning. Men når man skal rådgive om crowdfunding, så handler det om erfaring og om at have stået med hånden på kogepladen og have fundet ud af, hvad der fungerer,” siger Michael Eis.

Vil bruge forskellige platforme

Det er forskelligt, hvilken platform Troels Pleimert anbefaler kunden at benytte. Det afhænger nemlig af projektet, for hvis det har internationalt potentiale, så vil Kickstarter eller Indiegogo være oplagte.

”Men hvis det er begrænset til seks mio. mennesker, så er Booomerang nok det bedste sted. Lige nu har Booomerang flere succeshistorier end det danske Kickstarter, som til gengæld har et større brand overfor folk, der kender til crowdfunding,” siger Troels Pleimert.

Han vil derfor anbefale at bruge Booomerang til kampagner, hvor målgruppen ikke nødvendigvis har den store viden om crowdfunding, mens den danske del af Kickstarter vil være mere oplagt, hvis målgruppen allerede er meget inde i ”crowdfunding-ideen”.

Vi er godt på vej

Identitet og Design rådgiver i øjeblikket en ”håndfuld” med deres crowdfundingkampagner. Men ifølge Troels Pleimert er der dagligt folk, der ringer for at høre nærmere.

Troels Pleimert har personligt været involveret i flere crowdfundingkampagner i udlandet. Her har han blandt andet hjulpet et spilfirma til at samle 500.000 dollars ind. Indtil videre har Identitet & Design dog ikke ført nogen kunder helt i mål endnu, men Troels Pleimert tror på, at det ligger lige om hjørnet.

”Vi er godt på vej, og crowdfunding er ikke det mest udbredte fænomen. Vi kan mærke, at det er lige på kanten. Dansk Crowdfunding Forening arbejder på højtryk på at få bredt crowdfunding ud i de danske stuer, men vi er der ikke helt endnu,” siger Troels Pleimert.

Troels Pleimert ønsker ikke at komme nærmere på prisen for Identitet og Designs rådgivning, da den svinger efter, hvor meget kunden har behov for.

”Hvis vi bare skal sætte præsentationen op, og de så selv kører bussen derfra, så er det selvfølgelig billigere end, hvis vi skal lave præsentationen og hjælpe dem med det sociale netværk med introduktion til Facebook og Twitter,” siger Troels Pleimert.

Svensk crowdfounder henter kapital

Crowdlending vil skabe nye arbejdspladser

”Alt væltede omkring mig – og der var ingen kompetencer”

Ny dansk crowdfund-platform vil samarbejde med bankerne

Forsiden lige nu

Seneste Finansnyt

Relaterede

FinansWatch trial banner 14 dage.jpg

Seneste nyt

Finansjob

Se flere

Se flere