FinansWatch

Gebyrhop får danskerne til at skrue ned for brug af betalingskort på ferien

Knap 40 pct. af danskerne vil mindske kontanthævninger og brug af betalingskort i udlandet, fordi landets største banker hæver gebyrerne. Ærgerligt, mener Forbrugerrådet, som vurderer, at gebyrstigningerne er i strid med loven. Ingen af landets største banker vil stille op til interview.

De danske bankkunder tager konsekvensen af, at landets største banker hæver gebyret for at benytte Visa/Dankort i udlandet og i udenlandske internetbutikker.

Vi mener, at det er en overtrædelse af betalingstjenesteloven

Lars Pram, direktør for Forbrugerrådet Tænk

Det viser en undersøgelse blandt et repræsentativt udsnit af danskere over 18 år foretaget af Wilke på vegne af FinansWatch.

I undersøgelsen svarer 38 pct. af danskerne, at de vil mindske brugen af kortbetalinger og kontanthævninger på ferier i udlandet som følge af de større danske bankers forhøjelse af gebyrerne, der stiger op til 50 pct. ved betaling i udlandet.

"Jeg synes, at det er en ærgerlig konsekvens, for vi ved, at det at bruge betalingskort i udlandet er en ret sikker måde at betale på. Du slipper for at hæve en masse kontanter herhjemme fra, som du skal bære rundt på i udlandet," siger Lars Pram, direktør for Forbrugerrådet Tænk.

Ingen af landets største banker har ønsket at stille op til et telefonisk interview om undersøgelsen.

Fire ud af fem kunder berørt

Mens 38 pct. af danskerne svarer, at de vil mindske brugen af kortbetalinger og kontanthævninger på ferier i udlandet, svarer 55 pct., at gebyrstigningerne ikke får nogen konsekvenser for deres kortbetalinger i udlandet. 7 pct. svarer "ved ikke."

Da der er spurgt bredt ud blandt danskerne, er der altså også kunder i mindre banker, som ikke er berørt af gebyrstigningerne, som indgår i undersøgelsen.

Men ifølge Forbrugerrådet Tænk har de største banker så stor en markedsandel, at omkring fire ud af fem danske bankkunder bliver ramt af gebyrstigningerne.

"Indtil de store banker hævede gebyrerne, var Visa/Dankort en rigtig billig måde at betale på. Så det er ærgerligt, at de store banker har lavet den her gebyrforhøjelse. Vi risikerer, at forbrugerne bliver tvunget over i nogle mere usikre betalingsformer," siger Lars Pram hos Forbrugerrådet.

Gebyrhop hos store banker

Tidligere på året valgte de største banker på det danske bankmarked i form af Danske Bank, Nordea, Jyske Bank, Sydbank og Handelsbanken at varsle nøjagtig den samme stigning i gebyret ved brug af Visa/Dankort i udlandet.

Konkret stiger det såkaldte valutaomvekslingsgebyr med 50 pct. fra 1 pct. til 1,5 pct. ved betaling med Visa/Dankort eller ved kontanthævninger i et EU-land uden for Danmark. Uden for EU er gebyret steget fra 1,5 pct. til 2 pct. af beløbet som kunde i en af de større danske banker.

Gebyrstigningerne får dog ikke blot konsekvenser, når bankernes kunder svinger kortet på ferien eller forretningsrejsen, men også når kunderne køber varer i udenlandske internetbutikker, såsom internetgiganten Amazon.

Til sammenligning er der ingen direkte omkostninger for kunderne ved at betale med Visa/Dankort i fysiske danske butikker og internetbutikker, da gebyret her lægges over på butikkerne.

Forbrugerråd anmelder banker

Undersøgelsens resultater kommer samme dag, som en række politiske partier over for DR foreslår at kræve mere åbenhed om bankernes gebyrer.

De store bankers gebyrstigninger har fået Forbrugerrådet Tænk til at anmelde bankerne til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen for at undersøge, om gebyrstigningerne er lovlige.

Ifølge betalingstjenesteloven må bankerne ikke opkræve priser og avancer, der er højere, end hvis der var virksom konkurrence. Dertil kommer, at bankernes gebyrer skal stå i et rimeligt forhold til omkostningerne.

"Vi mener, at det er en overtrædelse af betalingstjenesteloven," siger Lars Pram, direktør for Forbrugerrådet Tænk.

"Vi mener, at når bankerne over en bred kam hæver gebyrerne så meget, så er det ikke i overensstemmelse med betalingstjenesteloven. Som forbruger er man afhængig af at kunne bruge sit betalingskort i Danmark og i udlandet, så derfor er der ekstra skrappe krav til, hvordan bankerne skal opføre sig. De må ikke bare sætte priserne, som de vil," siger Lars Pram.

Banker nægter at udtale sig

Som nævnt er de største banker fåmælte om gebyrstigningerne og kritikken.

Sydbank har ingen kommentarer til Forbrugerrådet Tænks kritik af prisstigningerne, oplyser banken til FinansWatch.

Danske Bank har ikke ønsket at stille op til et telefonisk interview, men Mark Namensen, afdelingsdirektør i Personal Banking, udtaler kortfattet følgende i et skriftligt svar:

"Vi valgte tidligere i år at justere tillægget for udenlandske kortbetalinger for første gang i mere end tyve år. Det afspejler, at vi ønsker en bedre sammenhæng mellem vores omkostninger, der har været stigende, og den pris, vi tager. Det er en prisjustering, der er gennemført helt i overensstemmelse med reglerne," lyder det i en e-mail til FinansWatch.

Jyske Bank har heller ikke ønsket at stille op til et telefonisk interview, men oplyser følgende i en skriftlig meddelelse til FinansWatch:

"Vi igangsatte i efteråret 2016 en opgave med at vurdere på de mange forskellige serviceydelser, som vi tilbyder vores kunder – både på netbank, betalings- og kortområdet. Dette udmøntede sig i, at vi har varslet de ændrede priser for en række serviceydelser, som vi tilbyder vores kunder, heriblandt valutatillægget på Visa/Dankort," lyder det.

"Samtidig har vi også udvidet vores service til kunderne med blandt andet en ny 24/7 kundesupport-mulighed, hvor kunderne uanset tidspunkt kan få hjælp og rådgivning omkring deres kort og betalinger og en ny Jyske Bank Kort app."

Nordea begrunder prisstigninger med svindel

Heller ikke Handelsbanken ønsker at deltage i et mundtligt interview.

"Vi har ikke kommentarer til det myndighedsfokus på valutatillægget, som du refererer til, men følger naturligvis altid myndighedernes krav, hvis der er noget vi skal gøre anderledes," oplyser Anette Haaning, kommunikationschef i Handelsbanken, i en email.

"Stigningen i valutatillægget er i øvrigt ikke trådt i kraft hos os endnu. Det er først 1. september, efter de fleste er vendt hjem fra sommerferien," tilføjer hun.

Hos Nordea ønsker man også at besvare FinansWatch henvendelse skriftligt.

"Vi ser løbende på, om vores prissætning er fair og konkurrencedygtig. Vi har som bank en række omkostninger ved at kunne tilbyde vores kunder både Visakort og Mastercard, og de omkostninger bliver vi selvfølgelig nødt til at tage højde for i vores prissætning. Vi ser bl.a. en stigende svindel og misbrug på Visa/dankortet. Alene i 2016 steg svindel og misbrug på Visa/dankort med 59 pct.," oplyser pressechef i Nordea, Stine Wind.

"Det er helt op til kunderne selv, om de ønsker at medtage ekstra kontanter på deres ferie. Vi anbefaler som udgangspunkt vores kunder at bruge Mastercard, da der både er tilknyttet købs- og rejseforsikring til dette kort. Mastercard’et har vi desuden netop gjort billigere at bruge, således at valutakurstillægget på Mastercard og Visakort er det samme."

FinansWatch sætter i næste uge fokus på, hvor mange kunder der reelt ved, at landets største banker har hævet gebyrerne for brug af Visa/Dankort i udlandet.

Forsiden lige nu

PKA køber boliger for 2,5 mia. kr. af FB Gruppen

Med finansiering og projektsalg i milliardklassen fra PKA i ryggen har FB Gruppen kastet sig over at udvikle det tidligere Grønttorvet i Valby til et nyt bykvarter med over 2000 boliger. Særligt en boligtype har vist sig mere efterspurgt end ventet og givet endnu bedre risikospredning, fortæller ejer til EjendomsWatch.

Seneste Pengeinstitutter

Relaterede

FinansWatch trial banner 14 dage.jpg

Seneste nyt

Finansjob

Se flere

Se flere