En del af
  • Forside
  • Pengeinstitutter
  • Forsikring
  • Pension
  • Realkredit
  • FW Insight
  • AMWatch
  • Log ind
ANNONCE

Danske Bank får erstatningskrav efter våd aften på polsk natklub

Knap 25.000 kroner har en festlig aften i det polske natteliv kostet en Danske Bank-kunde, selvom han hævder, at aftenen ikke bød på mere end to øl. Derfor forlanger kunden nu, at banken hoster op med pengene og erstatter det svimlende beløb.

En kunde kræver erstatning efter våd aften på en polsk natklub. (Personerne på billedet er ikke involveret i sagen) Foto: Mathias Bojesen/Polfoto/Arkiv

Polsk bryg skulle efter sigende være billigt, og derfor ville du måske også få sved på panden og rystende hænder, hvis du efter en tur i det polske natteliv vågnede op til en konto, der viste et minus på flere tusinde kroner.

Det var tilfældet for en kunde i Danske Bank, der en kold novemberaften sidste år bevægede sig ud på de østeuropæiske gader og lagde vejen forbi en polsk natklub.

En aften, der både efterlod et minus på knap 25.000 kr. på klubgæstens konto og en uløst konflikt med banken, fremgår det af en klagesag fra Pengeinstitutankenævnet.

"Jeg købte kun to øl"

Af sagen fremgår det, at der i løbet af få nattetimer ad fire omgange blev hævet 14.058 polske zloty svarende til knap 25.000 kr. på en konto tilhørende en kunde i Danske Bank. Besøget på den polske natklub, hvor hævningen fandt sted, har kunden vedkendt sig, men beløbet, der er blevet hævet, er han derimod ikke enig i.

”… det eneste jeg købte den nat var 2 øl," fremgår det af en e-mail fra Danske Bank-kunden, der er sendt til Politiet.

"Da jeg skulle betale med mit kort, prøvede jeg først på en dankortautomat. Den virkede dog ikke, og herefter hentede hun en ny. Her virke­de det heller ikke til, at den gik igennem, men bartenderen sagde, at alt var fint," lyder det videre fra kunden.

At det hele skulle være fint, studsede kunden ifølge e-mailen en smule over, men skænkede det ikke yderligere tanker.

Da han morgenen efter vågnede op og manglede 25.000 kr. på kontoen, anede han derimod uråd.

"Jeg tænker, at hun må have kopieret mit kort, for jeg havde mit kort og min pung i lommen hele aftenen," lyder det fra bankunden i e-mailen.

Danske Bank tvivler på forklaring

Kunden meldte efterfølgende episoden til politiet med forklaring om, at hans kort var blevet misbrugt, men Danske Bank har afvist at erstatte beløbet, hvilket har fået kunden til at klage til Pengeinstitutankenævnet.

Af ankenævnssagen fremgår det, at der ifølge banken ikke er tilstrækkelige med beviser på, at kortet skulle være blevet kopieret og misbrugt, da transaktionerne er blevet gennemført ved aflæsning af chip og indtastning af pinkode.

Ud fra transaktionsoversigten er der ifølge banken ikke anvendt flere kortterminaler, som kunden påstår - men én og samme terminal. Desuden mener banken, "at der foreligger usikkerhed om de faktiske oplysninger."

Ifølge kunden er kortet derimod blevet kopieret og misbrugt, og efter eget udsagn "giver det ikke mening", at han skulle have hævet så store beløb indenfor for få timer.

Klagesag skal måske for domstolene

Efter vurdering af argumenterne har Pengeinstitutankenævnet afvist sagen med argumentet om, at en afgørelse vil kræve yderligere bevisførelse ved domstolene.

Ifølge ankenævnet kan det ikke bevises, at kunden har handlet svigagtigt eller undladt at opfylde sin forpligtelser, selvom transaktionerne er gået igennem uden tekniske fejl og ved brug af pinkode, som banken argumenterer for.

Samtidig mener ankenævnet, at kundens redegørelse for hændelsesforløbet, hvor han bl.a. forklarer, at visakortet var i hans besiddelse hele aftenen, må betyde, at kortet ikke med hans viden eller samtykke havde været bortkommet.

Spørgsmålet om, hvorvidt der er tale om tredjemandsmisbrug, eller om transaktionerne er foretaget af klageren selv, vil derfor kræve yderligere bevisførelse i form af parts- og vidneforklaringer.

Om kunden har taget sagen videre til domstolene, fremgår ikke af klagesagen.

Bank skal dække 8-årigs netindkøb for 27.000 kroner

Færre klager over bankerne – men flere får ret

Fodfejl koster Danske Bank-kunde en halv million

Modtag nyhedsbreve fra FinansWatch gratis
Mest læste Pengeinstitutter

Mobilepay giver penge tilbage til brugerne

Betalingsappen Mobilepay laver nyt markedsføringstiltag for at øge brugerbasen. Tilfældigt udvalgte brugere vil de næste to måneder opleve at få penge tilbage, når de betaler i butikker.

Tilsynet banker bunden ud af bundlinjen i andelskasse

Merkur Andelskasse får et alvorligt slag af Finanstilsynet, der sender resultatet i første halvår langt ned i minus, mens kapitalprocenten kommer under pres. Vi skal stramme op på en række af vores procedurer, lyder det fra direktøren.

Forsiden lige nu

Tilsynet banker bunden ud af bundlinjen i andelskasse

Merkur Andelskasse får et alvorligt slag af Finanstilsynet, der sender resultatet i første halvår langt ned i minus, mens kapitalprocenten kommer under pres. Vi skal stramme op på en række af vores procedurer, lyder det fra direktøren.

ANNONCE


Modtag nyhedsbreve fra FinansWatch gratis

Vilkår
Erhvervsmedarbejder til Sydbank i Næstved
Jurist til PenSam
Spar Nord søger finansøkonomer til praktik i januar 2018
Chefarkitekt til IT, Infrastruktur - Nykredit
Fund Manager / Fondsspecialist - BankInvest
Alsidig investeringsspecialist med pionerånd - Norliv
Senior Compliance Officer, Asset Management, Copenhagen - Nordea
HR Business Partnere til Nykredit
Senior Business Controller to Capital Markets IT, Copenhagen - Nordea
Udadvendt Private Banker til Sydbank i Kolding
Kunderådgiver til Skadeafdeling - Nordea
Afdelingsdirektør, Storkunde Salg - Spar Nord
Senior Analyst with quantitative capabilities, Nordea Digital Markets
Erhvervsrådgiver til ErhvervsCenter Frederikshavn - Nordjyske Bank
Controller – Sygeforsikringen ”danmark”
Vurderingsspecialist til Nordea Kredit i Aarhus eller Kolding
Organisations- og Projektkoordinator, Den Jyske Sparekasse
Ejerlederrådgiver til center Hillerød - Nykredit
Nordjyske Bank søger investeringsspecialist/-trainee
Privatrådgiver søges til Hanstholm - Sparekassen Thy
Økonomer/Analytikere til finansiel stabilitet - Danmarks Nationalbank
Legal Advisor til Vækstfondens juridiske afdeling
Afdelingsleder for privat til Sydbank i Haderslev
Skjern Bank i Hellerup søger erhvervsrådgiver
Privatrådgiver søges til Holstebro - Sparekassen Thy
Privatrådgiver søges til Holstebro - Sparekassen Thy
Senior / Service Operations Officers to Asset Services DK, Taastrup - Nordea
Manager, Finance Processes - Fritz Hansen
Souschef til Erhvervscenter Nord/Vest (Holbæk) - Sparekassen Sjælland
Investeringsrådgiver til Roskilde - Middelfart Sparekasse
Landbrugsrådgiver til Djurslands Bank i Grenaa
Leder til Lolland Falster Erhverv - Jyske Bank
Bankrådgivere til Jyske Bank i Roskilde
Bankrådgiver Erhverv, København - Nordea
Kundemedarbejder til Lyngby - Sparekassen Kronjylland
Administrationsansvarlig til ATRIUM Kapitalforvaltning
Erfarne boligsupportere til Bank- og Realkreditsupport Privat, Nykredit
Seniorprivatrådgiver til center Østerbro - Nykredit
Direktør for Investering og opsparing i Finans Danmark
Souschef - Østjydsk Bank
Privatrådgivere til Merkur København
Senior Project Manager, Settlement and Services IT - Nordea
Seniorrådgiver til Public Affairs - Finans Danmark
Portfolio Manager – Wealth Management, Carnegie Investment Bank
Privatrådgiver til Padborg - Sydbank
Bankrådgiver Erhverv, Lyngby - Nordea
Direktør, Spar Nord Lillebælt
Product Owner til Privat og Private Banking - Bolig
Stærk kompetence til Asset Allocation og balancerede fonde - Sparinvest
Redaktør

David Bentow

db@finanswatch.dk

Tlf.: 3330 8382

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S
Annoncering og salg

Abonnement

Lars Bräuner

lars@infowatch.dk

Tlf.: 7077 7449

Annoncering

Hanne Slot

hanne@infowatch.dk

Tlf.: 7171 7428

Job

Therese Warpe Jensen

therese@infowatch.dk

Tlf.: 7171 7420

Abonnement

Prøv FinansWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed. finanswatch@infowatch.dk

Tlf.: 7077 7449

 

Adresse

FinansWatch

St. Regnegade 12, 2. sal

1110 København K

Tlf.: 3330 8383