En del af
  • Forside
  • Pengeinstitutter
  • Forsikring
  • Pension
  • Realkredit
  • FW Insight
  • AMWatch
  • Log ind
ANNONCE

Danske Bank får erstatningskrav efter våd aften på polsk natklub

Knap 25.000 kroner har en festlig aften i det polske natteliv kostet en Danske Bank-kunde, selvom han hævder, at aftenen ikke bød på mere end to øl. Derfor forlanger kunden nu, at banken hoster op med pengene og erstatter det svimlende beløb.

En kunde kræver erstatning efter våd aften på en polsk natklub. (Personerne på billedet er ikke involveret i sagen) Foto: Mathias Bojesen/Polfoto/Arkiv

Polsk bryg skulle efter sigende være billigt, og derfor ville du måske også få sved på panden og rystende hænder, hvis du efter en tur i det polske natteliv vågnede op til en konto, der viste et minus på flere tusinde kroner.

Det var tilfældet for en kunde i Danske Bank, der en kold novemberaften sidste år bevægede sig ud på de østeuropæiske gader og lagde vejen forbi en polsk natklub.

En aften, der både efterlod et minus på knap 25.000 kr. på klubgæstens konto og en uløst konflikt med banken, fremgår det af en klagesag fra Pengeinstitutankenævnet.

"Jeg købte kun to øl"

Af sagen fremgår det, at der i løbet af få nattetimer ad fire omgange blev hævet 14.058 polske zloty svarende til knap 25.000 kr. på en konto tilhørende en kunde i Danske Bank. Besøget på den polske natklub, hvor hævningen fandt sted, har kunden vedkendt sig, men beløbet, der er blevet hævet, er han derimod ikke enig i.

”… det eneste jeg købte den nat var 2 øl," fremgår det af en e-mail fra Danske Bank-kunden, der er sendt til Politiet.

"Da jeg skulle betale med mit kort, prøvede jeg først på en dankortautomat. Den virkede dog ikke, og herefter hentede hun en ny. Her virke­de det heller ikke til, at den gik igennem, men bartenderen sagde, at alt var fint," lyder det videre fra kunden.

At det hele skulle være fint, studsede kunden ifølge e-mailen en smule over, men skænkede det ikke yderligere tanker.

Da han morgenen efter vågnede op og manglede 25.000 kr. på kontoen, anede han derimod uråd.

"Jeg tænker, at hun må have kopieret mit kort, for jeg havde mit kort og min pung i lommen hele aftenen," lyder det fra bankunden i e-mailen.

Danske Bank tvivler på forklaring

Kunden meldte efterfølgende episoden til politiet med forklaring om, at hans kort var blevet misbrugt, men Danske Bank har afvist at erstatte beløbet, hvilket har fået kunden til at klage til Pengeinstitutankenævnet.

Af ankenævnssagen fremgår det, at der ifølge banken ikke er tilstrækkelige med beviser på, at kortet skulle være blevet kopieret og misbrugt, da transaktionerne er blevet gennemført ved aflæsning af chip og indtastning af pinkode.

Ud fra transaktionsoversigten er der ifølge banken ikke anvendt flere kortterminaler, som kunden påstår - men én og samme terminal. Desuden mener banken, "at der foreligger usikkerhed om de faktiske oplysninger."

Ifølge kunden er kortet derimod blevet kopieret og misbrugt, og efter eget udsagn "giver det ikke mening", at han skulle have hævet så store beløb indenfor for få timer.

Klagesag skal måske for domstolene

Efter vurdering af argumenterne har Pengeinstitutankenævnet afvist sagen med argumentet om, at en afgørelse vil kræve yderligere bevisførelse ved domstolene.

Ifølge ankenævnet kan det ikke bevises, at kunden har handlet svigagtigt eller undladt at opfylde sin forpligtelser, selvom transaktionerne er gået igennem uden tekniske fejl og ved brug af pinkode, som banken argumenterer for.

Samtidig mener ankenævnet, at kundens redegørelse for hændelsesforløbet, hvor han bl.a. forklarer, at visakortet var i hans besiddelse hele aftenen, må betyde, at kortet ikke med hans viden eller samtykke havde været bortkommet.

Spørgsmålet om, hvorvidt der er tale om tredjemandsmisbrug, eller om transaktionerne er foretaget af klageren selv, vil derfor kræve yderligere bevisførelse i form af parts- og vidneforklaringer.

Om kunden har taget sagen videre til domstolene, fremgår ikke af klagesagen.

Bank skal dække 8-årigs netindkøb for 27.000 kroner

Færre klager over bankerne – men flere får ret

Fodfejl koster Danske Bank-kunde en halv million

Modtag nyhedsbreve fra FinansWatch gratis
Mest læste Pengeinstitutter

Lars Rohde: Behov for national plan mod cyberangreb

Et cyberangreb kan få alvorlige konsekvenser for Danmark. Derfor bør der udarbejdes en national plan og oprettes et organ til at koordinere indsatsen for cybersikkerhed, mener nationalbankdirektør Lars Rohde.

Banker halter efter nye betalingsregler

På tværs af Europa og også i Danmark tøver banker med at implementere nyt betalingstjenestedirektiv, som åbner op for nye spillere, viser en ny undersøgelse. Det er ærgerligt, at vi ikke tidligere har taget fat i det på sektorniveau, siger bankmand.

Forsiden lige nu
ANNONCE


Modtag nyhedsbreve fra FinansWatch gratis

Vilkår
Proaktiv økonomimedarbejder til Finance Support - ATP
Analyst til SEB Corporate Finance
Chef for investeringsrådgivere i PFA Bank
Senior Treasury Analyst, Copenhagen or Helsinki
Privatrådgiver - Totalbanken
Senior IT projektleder med agil baggrund til Kunde, rådgivning og bank - Nykredit
Skarp IT-specialist med talent for ny teknologi til IT-tilsyn - Finanstilsynet
Robotudvikler til procesautomatisering - Vestjysk Bank
Private Banker til Sydbank i Kolding
Afdelingsleder til Sydbanks centrale regnskabsanalyseafdeling i Aabenraa
Formuepleje søger en Chief Risk Offcer
Hurtigt tænkende specialist til Collateral Management - Forca
Back-Middle Office Administrator to Accunia’s CLO Team
Kundeservicemedarbejder til Kundeservice i Tårnby - BankNordik
Praktikplads til finansbachelor - Middelfart Sparekasse
Investeringschef til solid lokalbank i vækst - Møns Bank
Økonomer til finansielt tilsyn med penge- og realkreditinstitutter - Finanstilsynet
Seniorspecialist til Management Support and Strategy, Corporate & Institutional Banking, København - Nykredit
Danmarks førende Executive Search, Financial Services team søger nyuddannet researcher - Amrop
Privatrådgiver til center Middelfart - Nykredit
Assistant Private Banker til Private Banking Elite, København - Nykredit
Business Process Manager, Finance - Lantmännen Unibake
Regnskabsanalytikere til Sydbanks centrale regnskabsanalyseafdeling
Seniorspecialist til Markedsdata i Capital Markets Operations - Nykredit
Privatkunde- rådgivere til Amager - BankNordik
Økonom med interesse for forbrugerbeskyttelse - Finanstilsynet
Vicekontorchef med solid IT-revisionserfaring - Finanstilsynet
Afdelingsdirektør, Herning - Vestjysk Bank
Vi søger en dygtig privatrådgiver med overblik til filialen i Jelling - Den Jyske Sparekasse
Selfinvest Family Office søger Senior Investment Manager
Økonomisk medarbejder søges til børssekretariat - Den Jyske Sparekasse
PensionDanmark søger to nye specialister til vores aktieteam
Finance Manager - MAN Diesel & Turbo
Capital markets IT consultant - Visigon
Kreditchef til solid lokalbank i vækst
Leder til Porteføljestyring indenfor big data, DW/BI, analytics, automatisering - SKAT
Juridisk medarbejder søges til børssekreatariat - Den Jyske Sparekasse
Vurderingssagkyndige til erhvervsejendomme beliggende i Øst- og Midtjylland - DLR Kredit
Finansiel controller til SEAS-NVE
Jurist til juridisk afdeling i Sydbank
Private Banker til Sydbank i Horsens
Risikoanalytiker til Spar Nords risikostyringsfunktion
Direktør til Herlev - Handelsbanken
Engagerende, løsningsorienteret forretningsudvikler med økonomisk baggrund - Forca
Private Banking direktør - Vestjysk Bank
Redaktør

David Bentow

db@finanswatch.dk

Tlf.: 3330 8382

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S
Annoncering og salg

Abonnement

Lars Bräuner

lars@infowatch.dk

Tlf.: 7077 7449

Annoncering

Hanne Slot

hanne@infowatch.dk

Tlf.: 7171 7428

Job

Therese Warpe Jensen

therese@infowatch.dk

Tlf.: 7171 7420

Abonnement

Prøv FinansWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed. finanswatch@infowatch.dk

Tlf.: 7077 7449

 

Adresse

FinansWatch

St. Regnegade 12, 2. sal

1110 København K

Tlf.: 3330 8383