En del af
  • Forside
  • Pengeinstitutter
  • Forsikring
  • Pension
  • Realkredit
  • FW Insight
  • Log ind
ANNONCE

Iværksætter udvikler betalingskort til syv-årige

Digitale penge skal bringes ned i børnehøjde for at lære børn om økonomi og digitale penge. Det skal ske via appen Mymonii, forklarer stifteren Louise Ferslev, som fortæller, at kontanter er håndgribeligt, men digitale penge er et uforståeligt begreb for børn.

Louise Ferslevs idé stammer fra at ville udvikle gavekort med en app. Det viste sig dog, at projektet blev vendt om; en app med et tilhørende betalingskort.

Det er svært for børn at forholde sig til penge og det har en dansk iværsætter taget konsekvensen af. Når beløb alene er noget, der optræder på en mobil eller computerskærm, så bliver penge et diffust begreb, og børn får et forkert billede af pengenes værdi. Det er et problem i en digital tidsalder, mener Louise Ferslev, som har udviklet appen Mymonii.

"Forældrene har ikke kontanter længere. Det bliver meget med, at 'mor tager det lige på dankortet' og barnet fatter ikke, hvad der sker og tror,det er et magic card, der kan købe alt," siger Louise Ferslev.

Derfor har hun udviklet en løsning, hvor børn har mulighed for at følge med i digitale penge, næsten på samme måde som med kontanter.

"Vi har lavet en app til det system, der engang var på køleskabet," forklarer hun. Her er sommerens fintech-investeringer

Og det er sådan set også sådan, det fungerer. Børn ned til 7-årsalderen skal nu kunne holde øje med køleskabslågen på telefonen. Forældre og børn har hver sin profil, og så kan man følge med i udviklingen.

Får barnet 20 kr. i lommepenge om ugen, så tikker der hver søndag 20 kr. ind på appen. Det giver mulighed for at følge med i opsparingen og de digitale penge. Louise Ferslev håber, at det vil give et forhold til digitale penge på samme måde, som man kan føle på kontanter.

"Kontanter kan du forholde dig til. Men digitale penge er jo bare tal på en skærm. Man skal forstå, at det er rigtige penge, selvom man ikke kan røre ved dem," siger hun.

Funny money skal blive til rigtige penge

Mymonii er endnu ikke klar til forbrugeren i en færdig udgave, hvor betalingskort er indbygget. Det er indtil videre bare ”funny-money,” forældre og børn kan se i appen.

"Når barnet har sparet 300 kroner op i appen, så betyder det nu, at mor skylder 300 kroner. Ikke at hun har givet dem," siger hun. Det kan altså sammenlignes lidt med et regnskab.

Men testfasen er selvsagt ikke den endelige fase. I øjeblikket kører der sideløbende med ”funny-money”-versionen en udgave med rigtige penge.

Her har 10 familier fået udleveret 30 forudbetalte betalingskort. Louise Ferslev fortæller, at børn helt ned til 7 års alderen har fået udleveret betalingskort. Men det fungerer stadig ikke helt, som hun håber på, det kommer til.

"Lige nu er der ikke en direkte kobling til MyMonii fra kortet. Vi giver en illusion om live-tracking, men det foregår manuelt bagved," siger hun.

Det er et skridt på vej mod at få valideret forretningsmodellen, fortæller hun. Hvis forældrene vil beholde produktet efter testperioden udløber, og hvis de vil betale penge for det. Så har man bevist produktets eksistensgrundlag.

Siger nej til kviklån fra investorerne

Mymonii er havnet i en situation, som mange andre nye iværksættere nok misunder. Mymonii har nemlig været så heldige at kunne afvise partnere, fortæller Louise Ferslev.

"Vi får mange henvendelser fra banker, og vi har faktisk sagt nej til nogen. Vi vil ikke lære børn om økonomi og så kaste dem ud til et kviklån bagefter. Den går sgu ikke," siger hun og forklarer, at bankens profil er vigtig for et partnerskab.

På trods af Panama Papirer og bidragsforhøjelser, så ser hun stadig en tiltro i den klassiske bank, som er vigtig, når børnenes Pondus-konto skal digitaliseres.

"Selvom bankerne har det hårdt, så er der stadig meget troværdighed i en klassisk bank. Det skal vi bruge i en partner. Kunderne forbinder de store banker med nogen, der kan tage hånd om deres penge," siger hun.

Hun tror ikke, at bankerne nødvendigvis gør det for at skabe en forretningsforbindelse til de små børn. I stedet ser Louise Ferslev Mymonii som en slags marketing for bankerne. Det er en mulighed for at blive forbundet med et firma med et godt image.

"Bankerne tjener først penge på kunderne i sluttyverne, så det her handler meget om image. De vil gerne blive associeret med vores familiebrand og det at give børn en god forståelse for digitale penge. Vi har skabt en god historie," siger hun.

Er det ikke forkert at tjene penge på små børns bankvaner?

"Det er ikke børnene, vi tjener penge på. Når de får 100 kr. ind, så får de 100 kr. ind. Det er deres lommepenge. Det er forældrenes problem vi løser for alvor. Det er dem, der kommer til at betale. Forældrene vil gerne betale lommepenge til børnene. Men de kan ikke," siger hun og forklarer, at det for rigtigt mange er sjældent at have kontanter på lommen.

Her er sommerens fintech-investeringer

Nets: Supermarkeder klar til mobilt dankort fra årsskiftet

Nets-direktør: Mobilt dankort bliver betalingernes motorvej

Modtag nyhedsbreve fra FinansWatch gratis
Mest læste Pengeinstitutter

Så er den store Money20/20-konference i gang

MONEY20/20: Frem til og med onsdag er verdens fintechmiljø samlet i København, når den store Money20/20 Europe-konference løber af stablen i Bella Center. FinansWatch dækker løbende arrangementet og var med, da det blev skudt i gang mandag formiddag.

Forsiden lige nu

Billedserie: Smag på fremtidens finanssektor

Vil man vide, hvilke nye teknologier, der kommer til at påvirke og forandre finanssektoren i fremtiden, bør man i disse dage befinde sig i Bella Center i København, hvor konferencen Money20/20 suger alverdens fintech-folk til sig.

Hjerterytmen er fremtidens pinkode

Money20/20: Sikkerhedsudvikleren OT-Morpho er ved at sætte en betalingsløsning ind i et ur. Sikkerheden bag bliver ejerens hjerterytme, fortæller adm. direktør Didier Lamonte på fintech-konferencen Money20/20.

ANNONCE


Modtag nyhedsbreve fra FinansWatch gratis

Vilkår
Lollands Bank søger kreditmedarbejder til kreditafdelingen i Nakskov
Privatrådgiver til Totalbanken
Erfaren koncernjurist - Sampension
Finansiel controller i Nuuk - GrønlandsBANKEN
Manager, Finance Processes - Fritz Hansen
Vikar til Middle Office - Skandia
Jurist til Sparekassen Sjælland-Fyn
Thorco Bulk is hiring a new head of finance with responsibility for risk management, treasury and accounting
Afdelingsleder til Sydbank i Køge
AP Pension søger aktiechef til nyoprettet stilling
Credit Risk Analyst - DLR Kredit
Erhvervsrådgiver til center Hillerød - Nykredit
Sagsbehandler til Bobehandling i Aabenraa - Sydbank
Ejerlederrådgiver til center Køge - Nykredit
Spar Nord Holstebro søger privatrådgiver
Direktør, Spar Nord Lillebælt
Senior Relationship Manager - Danske Bank
Castellum Danmark søger Asset Manager til Hovedstadsområdet
Vi søger en erhvervsrådgiver til erhvervsafdelingen for storkunder - Den Jyske Sparekasse
Controller – Sygeforsikringen ”danmark”
Senior landbrugsrådgiver til Viborg - Nykredit
Porteføljemanager til valutareserven - Danmarks Nationalbank
Projektudviklingschef i BOKIS med stærk kendskab til digitale betalinger
Kontorchef til nyoprettet kontor for teknologianvendelse og IT-tilsyn - Finanstilsynet
Erfaren udvikler til Data Warehouse i Sydbank
Afdelingsdirektør, Storkunde Salg - Spar Nord
Key Account Manager til Corporate Banking i Aabenraa
Kunderådgiver til Rønde - Djurslands Bank
Privatrådgiver, Skjern Bank Ribe
Kunderådgiver til København afdeling - Nordjyske Bank
Senior Quantitative Trader, Nordea Markets
Vi søger 2 ambitiøse privatrådgivere med overblik til filialen i Grindsted - Den Jyske Sparekasse
Projektkonsulent til Forretningssupport - Nykredit
Privatrådgivere til Nykredit Direkte®, Øst
System- og dataspecialist med kendskab til regnskab og økonomi - Sydbank
Redaktør

David Bentow

db@finanswatch.dk

Tlf.: 3330 8382

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S
Annoncering og salg

Abonnement

Lars Bräuner

finanswatch@infowatch.dk

Tlf.: 7077 7449

Annoncering

Hanne Slot

hanne@infowatch.dk

Tlf.: 7171 7428

Tlf.: 4021 0166

Job

Therese Warpe Jensen

therese@infowatch.dk

Tlf.: 7171 7420

Tlf.: 3113 0538

Abonnement

Prøv FinansWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed. finanswatch@infowatch.dk

Tlf.: 7077 7449

 

Adresse

FinansWatch

St. Regnegade 12, 2. sal

1110 København K

Tlf.: 7077 7449