FinansWatch

Medie: Bankernes brug af big data udfordrer privatlivet

Det kan fjerne danskernes følelse af et privatliv, at bankerne vil målrette information til dem.

Bankerne vil være bedre til at målrette information og markedsføring til kunderne gennem enorme mængder opsamlet data på nettet - kaldet Big Data. Det er den næste store ting på nettet for bankerne, der i forvejen har enorme og meget private mængder data om danskerne.

Berlingske Business beskriver, at bankerne samler offentligt tilgængelige informationer: Opdateringer på sociale medier, information om indkomst, boligdata og så videre.

Nordea og Danske Bank satser benhårdt på dette område, som giver dem en mulighed for, at blive mere målrettede i deres kommunikation med kunderne.

Men Forbrugerrådet Tænk er bekymrede.

»Problemet er, at data kan fortolkes på forkerte måder. Hvis en kunde »søger nye udfordringer« på LinkedIn, er det ikke nødvendigvis ensbetydende med, at pengene stopper med at strømme ind på vedkommendes konto. Men banken kan alligevel nægte at give et nyt lån,« siger Anette Høyrup, seniorjurist i Forbrugerrådet Tænk.

 

Forsiden lige nu

Seneste Pengeinstitutter

Relaterede

FinansWatch trial banner 14 dage.jpg

Seneste nyt

Finansjob

Se flere

Se flere