• Forside
  • Pengeinstitutter
  • Forsikring
  • Pension
  • Realkredit
  • Log ind
ANNONCE

Nordea: E-branches rammer nu Private Banking

Nordea venter ved udgangen af året, at 3000-4000 kunder vil være flyttet over på Private Bankings e-branch.

Digitaliseringen af Nordea-kundernes bankforretninger fortsætter, og Private Banking-området, der dækker over de mest velhavende kunder, er nu klar til at tage næste skridt.

Det oplyser direktør for Nordea Private Banking i Danmark Hans Henrik Klestrup til Ritzau Finans.

Nordea venter ved udgangen af året, at 3000-4000 kunder vil være flyttet over på Private Bankings e-branch. Hvor stor en andel af Nordea Private Bankings kunder, det drejer sig om, ønsker Nordea ikke at oplyse.

"Vi oplyser ikke kundeantal på landebasis, men jeg kan oplyse, at vi som Nordens største private bank har cirka 115.000 Private Banking-kunder på koncernbasis fordelt på vore lande, og Private Banking i Danmark er det markant største område," siger direktøren, der videre oplyser, at kunderne samlet har betroet Private Banking 90 mia. euro i kapital under forvaltning.

E-branch til Private Banking-kunder venter Hans Henrik Klestrup at lancere i andet kvartal.

"Vi ved, der er en række kunder, som efterspørger muligheden. Og vi tror, der er mange, for hvem det passer ind i deres liv med øget tilgængelighed," siger han.

At nå op på 3000-4000 kunder er det Nordea-direktøren forventer, men det er ikke et decideret succeskriterium.

"Det gælder om - både nu og i den fremtid vi ikke kender - at være i stand til at opfylde kundernes behov," slår han fast og tilføjer:

"I løbet af andet kvartal kan vi levere både fysisk, som i dag, og digitalt."

Dermed bliver det muligt for Nordea at tilpasse sig ændringer hos kunderne.

Med e-branch-konceptet bliver det muligt med rådgivning i weekenden og om aftenen, men den nøjagtige åbningstid er endnu ikke fastlagt.

"Om vi holder åbnet til kl. 20 eller 21 i hverdagene, og hvor mange timer i weekenden samt om det bliver fra 8 eller 7.30 om morgenen, er endnu ikke lagt fast," siger Hans Henrik Klestrup.

Han fremhæver, at Nordea starter med øget tilgængelighed, og så vil man fremover tilpasse sig kundernes behov

Til at betjene de ventede op til 4000 e-branch-kunder stiller Nordea med 20-25 mand - professionelle højtkvalificerede private bankning rådgivere.

"Der skal 20-25 specialiserede rådgivere til at betjene 4000 kunder. Hvis flere og flere kunder ønsker e-branch rykker vi rådgivere over," siger direktøren.

Selv om man bliver kunde i en e-filial, er der mulighed for fortsat at have en personlig rådgiver og dermed med direktørens ord "bevare den personlige relation".

"Den rådgiver, man har, har naturligvis et vagtskema, som omfatter aften og weekend, og der kan han træffes. Ønsker man kontakt uden for hans eller hendes arbejdstid, står en kollega med samme kompetencer klar til at hjælpe," siger han og understreger, at han/hun er på samme høje faglige niveau.

Det bliver ikke muligt både at være tilknyttet i e-branchen og samtidig være fysisk kunde.

"Dog kan man have sine daglige bankforretninger i e-branch og sine investeringsforretninger fysisk. Men derudover er man som udgangspunkt enten det ene eller det andet," siger Hans Henrik Klestrup.

De fleste kunder, når der ses bort fra de helt store med investerbare formuer (frie midler) over 10 mio. kr., er typisk helkunder i Nordea. Det vil sige, de har både almindelige bankforretninger og investeringsforretninger i Nordea.

Nordea satte sidste år yderligere fart på digitaliseringen af kunderne med satsningen på e-filialer, hvor der blev åbnet for, at alle kunder kan ordne deres bankforretninger digitalt i en e-filial.

Ved udgangen af tredje kvartal sidste år havde Nordea cirka 5000 e-filial kunder, mens der ved udgangen af februar i år var mere end 20.000. Ved udgangen af 2016 ventes mere end 100.000 kunder at være flyttet til e-filial.

Det samlede antal bankkunder i Danmark er 1,6 mio. kr.

 

/ritzau/FINANS

Modtag nyhedsbreve fra FinansWatch gratis
Seneste Nordea

Nordea-chef: Ny manøvre er et "kraftfuldt" værktøj

Nordea gennemførte onsdag en kontroversiel kapitalmanøvre, som Tom Johannessen, leder af Nordea Group Treasury and Asset Liability Management, kalder for et kraftigt værktøj. Han er ikke afvisende over for at gennemføre en lignende transaktion igen.

Tilsyn vil se på Nordeas syntetiske salg af erhvevslån

Nordea har valgt at ignorere en klar advarsel fra Basel-komitéen om ikke at bruge kreative, komplekse og uigennemsigtige finanskonstruktioner for at reducere bankens kapitalbehov. Men nu bliver netop sådan en konstruktion set efter i sømmene af det svenske finanstilsyn.

Forsiden lige nu

Nordea-chef: Ny manøvre er et "kraftfuldt" værktøj

Nordea gennemførte onsdag en kontroversiel kapitalmanøvre, som Tom Johannessen, leder af Nordea Group Treasury and Asset Liability Management, kalder for et kraftigt værktøj. Han er ikke afvisende over for at gennemføre en lignende transaktion igen.

ANNONCE


Modtag nyhedsbreve fra FinansWatch gratis

Vilkår
Redaktør

Jakob Skouboe

js@finanswatch.dk

Tlf.: 3330 8381

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S
Annoncering og salg

Abonnement

Lars Bräuner

finanswatch@infowatch.dk

Tlf.: 7077 7449

Annoncering

Hanne Slot

hanne@infowatch.dk

Tlf.: 7171 7428

Tlf.: 4021 0166

Job

Therese Warpe Jensen

therese@infowatch.dk

Tlf.: 7171 7420

Tlf.: 3113 0538

Abonnement

Prøv FinansWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed. finanswatch@infowatch.dk

Tlf.: 7077 7449

 

Adresse

FinansWatch

St. Regnegade 12, 2. sal

1110 København K

Tlf.: 7077 7449