En del af
  • Forside
  • Pengeinstitutter
  • Forsikring
  • Pension
  • Realkredit
  • FW Insight
  • AMWatch
  • Log ind
ANNONCE

Danske Bank kæmper fortsat med kundetilfredsheden

Selv om Danske Banks kunder er vilde med bankens onlineløsninger, havner banken fortsat nederst på rangliste.

Foto: Danske Bank

Danske Banks anstrengelser for at charmere sig ind hos kunderne kommer ikke til udtryk, når kunderne skal give banken karakterer.

Endnu engang havner Danmarks største bank i bunden af analyseinstituttet Voxmeters årlige undersøgelse af kundernes syn på deres bank.

Danske Bank får en pointscore på 5343 ud af 11.000 mulige. Bankens privatkundedirektør, Thomas Mitchell, hæfter sig først og fremmest ved, at banken er gået frem i den samlede pointscore:

"Men når det er sagt, så viser målingen selvfølgelig, at vi har lang vej igen," siger han om pointscoren, der er steget med 365 point siden 2014.

"Det tager noget tid at vende en supertanker. Men så længe vi ser fremgang fra måling til måling, så er vi også sikre på, at vi nok skal nå i mål," siger han.

Voxmeter undersøger hvert år kundernes tilfredshed på en række punkter i de største banker i Danmark.

Alle år - undtagen 2008 - er Arbejdernes Landsbank kommet ud som nummer et, mens Danske Bank har ligget i bunden blandt de ni største danske banker.

I år er Voxmeters undersøgelse for første gang udvidet, så den tæller de 20 største banker. På den liste hiver Danske Bank sig op på næstsidstepladsen.

Ifølge Thomas Mitchell kan Danske Bank haft fremgang i kundetilfredsheden igennem 2015, selv om det ikke slår igennem det vægtede gennemsnit for året.

Og 2015 blev året, hvor banken satte en stopper for kundeflugten. Danske Bank havde i 2015 en nettotilgang af kunder med nemkonto på omkring 3000, siger Thomas Mitchell.

Det står i skarp kontrast til katastrofeåret 2013, hvor banken mistede omkring 65.000 kunder. I 2014 forlod 8100 kunder butikken.

For at vende kundeflugten har Danske Bank blandt andet afskaffet salgsmål for medarbejderne, som nu belønnes efter kundetilfredshed, ligesom banken har satset hårdt på digitale løsninger.

Sidstnævnte kvitterer kunderne for. 93 procent af Danske Banks kunder synes, at banken har "gode onlineløsninger", hvilket er det højeste blandt alle bankerne.

Men i Voxmeters undersøgelse vurderer 18,7 procent af kunderne fortsat, at banken fokuserer for meget på salg - kun lige overgået af Nordeas kunder.

Ifølge Thomas Mitchell er det et udtryk for, at banken fortsat skal kæmpe sig ud af fortidens skygge.

"Når kunderne bliver spurgt, tænker de måske på en oplevelse et eller to år tilbage. Jeg vil vove den påstand, at de kunder, der har været til møde i dag, ikke vil få den oplevelse," siger han.

/ritzau/

Kundetilfredsheden i de 20 største banker

Analyseinstituttet Voxmeter har gennem hele 2015 spurgt 28.600 danskere, hvor tilfredse de er med deres bank på en lang række punkter inden for service, produkter, image og kommunikation.

Svarene er sammenfattet i en slags pointscore, som højest kan være på 11.000 point. Her er pointscoren for de 20 største banker i Danmark:

  • 1. Arbejdernes Landsbank 7553 point
  • 2. Sparekassen Vendsyssel 7432 point
  • 3. Ringkjøbing Landbobank 7358 point
  • 4. Nordjyske Bank 7067 point
  • 5. Sparekassen Kronjylland 7062 point
  • 6. Jyske Bank 7055 point
  • 7. Spar Nord Bank 6965 point
  • 8. Jutlander Bank 6779 point
  • 9. Sparekassen Thy 6633 point
  • 10. Handelsbanken 6595 point
  • 11. Lån & Spar Bank 6533 point
  • 12. Sydbank 6265 point
  • 13. Nykredit Bank 6198 point
  • 14. Den Jyske Sparekasse 6175 point
  • 15. Sparekassen Sjælland 6127 point
  • 16. Nordea 5993 point
  • 17. Andelskassen 5894 point
  • 18. Vestjysk Bank 5765 point
  • 19. Danske Bank 5343 point
  • 20. BankNordik 5137 point
Modtag nyhedsbreve fra FinansWatch gratis
Seneste Danske Bank

Danske Bank er Europas udbyttekonge

Danske Bank vil formentlig næste år udbetale hele overskuddet til aktionærerne. Det vil gøre banken til den mest generøse storbank i Europa, viser en ny analyse.

Forsiden lige nu

Hvidbjerg-direktør stolt af fredsommeligt regnskab

Direktøren for Hvidbjerg Bank er både glad og stolt over regnskabet for første halvår, der da også viser både vækst og bedre bundlinje. Det eneste, der går den forkerte vej, er kapitalprocenten, men det er helt bevidst, siger direktøren.

Nu vil Spar Nord gerne være SIFI-bank

I et interview med FinansWatch opfordrer topchef i Spar Nord, Lasse Nyby, myndighederne til at udpege Spar Nord som systemisk vigtig bank. Det sker i lyset af kommende kapitalkrav til banken. (Opdateret)

ANNONCE


Modtag nyhedsbreve fra FinansWatch gratis

Vilkår
Økonom med fokus på finansielle instrumenter - Danmarks Nationalbank
Fund Manager / Fondsspecialist - BankInvest
Totalkredit søger seniorprojektkonsulent til Digitale Partnerløsninger
Er du vores nye privatkunderådgiver? - GrønlandsBANKEN
Landbrugsrådgiver til Djurslands Bank i Grenaa
Organisations- og Projektkoordinator, Den Jyske Sparekasse
Leder til Lolland Falster Erhverv - Jyske Bank
Senior Project Manager, Settlement and Services IT - Nordea
Seniorprivatrådgiver til center Østerbro - Nykredit
Afdelingsleder for Privat til Sydbank i Store Torv, Aarhus C
Privatrådgiver til Sydbank i Holbæk
Forretningsudvikler/Compliance - medarbejder med erfaring fra fonds-/kapitalmarkedsområdet, Ringkjøbing Landbobank
Controller – Sygeforsikringen ”danmark”
Skjern Bank i Hellerup og Virum søger medarbejder til boligsupport
Senior Business Controller to Capital Markets IT, Copenhagen - Nordea
Skjern Bank i Hellerup søger erhvervsrådgiver
Manager, Finance Processes - Fritz Hansen
Direktør for Investering og opsparing i Finans Danmark
Valuta- og renterådgiver til Ringkøbing - Ringkjøbing Landbobank
Legal Advisor til Vækstfondens juridiske afdeling
Erhvervsrådgiver til ErhvervsCenter Frederikshavn - Nordjyske Bank
Spar Nord søger finansøkonomer til praktik i januar 2018
Akademiker til finansområdet i Ringkøbing - Ringkjøbing Landbobank
Privatrådgiver til center Kolding - Nykredit
Bankrådgiver Erhverv, Lyngby - Nordea
Private Banker til Sydbank i Aarhus
Seniorrådgiver til Public Affairs - Finans Danmark
Privatrådgiver søges til Hanstholm - Sparekassen Thy
Jurist til PenSam
Finansanalytiker til Merchant Bank i Sydbank
Souschef - Østjydsk Bank
Privatrådgivere til Merkur København
Portfolio Manager – Wealth Management, Carnegie Investment Bank
Bankrådgiver Erhverv, København - Nordea
Product Owner til Privat og Private Banking - Bolig og Kredit
Alsidig investeringsspecialist med pionerånd - Norliv
Investeringsrådgiver til Roskilde - Middelfart Sparekasse
Privatrådgiver til center Thisted - Nykredit
Senior Analyst with quantitative capabilities, Nordea Digital Markets
Økonomer/Analytikere til finansiel stabilitet - Danmarks Nationalbank
Privatrådgiver søges til Holstebro - Sparekassen Thy
Afdelingsdirektør, Aarhus - Nordjyske Bank
Kunderådgiver til Skadeafdeling - Nordea
Vurderingsspecialist til Nordea Kredit i Aarhus eller Kolding
Formuerådgiver til Private Banking Sjælland Syd i Næstved
Bankrådgivere til Jyske Bank i Roskilde
Senior / Service Operations Officers to Asset Services DK, Taastrup - Nordea
Stærk kompetence til Asset Allocation og balancerede fonde - Sparinvest
Souschef til Erhvervscenter Nord/Vest (Holbæk) - Sparekassen Sjælland
Totalkredit søger seniorprojektleder til Produkter
Redaktør

David Bentow

db@finanswatch.dk

Tlf.: 3330 8382

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S
Annoncering og salg

Abonnement

Lars Bräuner

finanswatch@infowatch.dk

Tlf.: 7077 7449

Annoncering

Hanne Slot

hanne@infowatch.dk

Tlf.: 7171 7428

Tlf.: 4021 0166

Job

Therese Warpe Jensen

therese@infowatch.dk

Tlf.: 7171 7420

Tlf.: 3113 0538

Abonnement

Prøv FinansWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed. finanswatch@infowatch.dk

Tlf.: 7077 7449

 

Adresse

FinansWatch

St. Regnegade 12, 2. sal

1110 København K

Tlf.: 3330 8383