En del af
  • Forside
  • Pengeinstitutter
  • Forsikring
  • Pension
  • Realkredit
  • FW Insight
  • Log ind
ANNONCE

Danske Bank kæmper fortsat med kundetilfredsheden

Selv om Danske Banks kunder er vilde med bankens onlineløsninger, havner banken fortsat nederst på rangliste.

Foto: Danske Bank

Danske Banks anstrengelser for at charmere sig ind hos kunderne kommer ikke til udtryk, når kunderne skal give banken karakterer.

Endnu engang havner Danmarks største bank i bunden af analyseinstituttet Voxmeters årlige undersøgelse af kundernes syn på deres bank.

Danske Bank får en pointscore på 5343 ud af 11.000 mulige. Bankens privatkundedirektør, Thomas Mitchell, hæfter sig først og fremmest ved, at banken er gået frem i den samlede pointscore:

"Men når det er sagt, så viser målingen selvfølgelig, at vi har lang vej igen," siger han om pointscoren, der er steget med 365 point siden 2014.

"Det tager noget tid at vende en supertanker. Men så længe vi ser fremgang fra måling til måling, så er vi også sikre på, at vi nok skal nå i mål," siger han.

Voxmeter undersøger hvert år kundernes tilfredshed på en række punkter i de største banker i Danmark.

Alle år - undtagen 2008 - er Arbejdernes Landsbank kommet ud som nummer et, mens Danske Bank har ligget i bunden blandt de ni største danske banker.

I år er Voxmeters undersøgelse for første gang udvidet, så den tæller de 20 største banker. På den liste hiver Danske Bank sig op på næstsidstepladsen.

Ifølge Thomas Mitchell kan Danske Bank haft fremgang i kundetilfredsheden igennem 2015, selv om det ikke slår igennem det vægtede gennemsnit for året.

Og 2015 blev året, hvor banken satte en stopper for kundeflugten. Danske Bank havde i 2015 en nettotilgang af kunder med nemkonto på omkring 3000, siger Thomas Mitchell.

Det står i skarp kontrast til katastrofeåret 2013, hvor banken mistede omkring 65.000 kunder. I 2014 forlod 8100 kunder butikken.

For at vende kundeflugten har Danske Bank blandt andet afskaffet salgsmål for medarbejderne, som nu belønnes efter kundetilfredshed, ligesom banken har satset hårdt på digitale løsninger.

Sidstnævnte kvitterer kunderne for. 93 procent af Danske Banks kunder synes, at banken har "gode onlineløsninger", hvilket er det højeste blandt alle bankerne.

Men i Voxmeters undersøgelse vurderer 18,7 procent af kunderne fortsat, at banken fokuserer for meget på salg - kun lige overgået af Nordeas kunder.

Ifølge Thomas Mitchell er det et udtryk for, at banken fortsat skal kæmpe sig ud af fortidens skygge.

"Når kunderne bliver spurgt, tænker de måske på en oplevelse et eller to år tilbage. Jeg vil vove den påstand, at de kunder, der har været til møde i dag, ikke vil få den oplevelse," siger han.

/ritzau/

Kundetilfredsheden i de 20 største banker

Analyseinstituttet Voxmeter har gennem hele 2015 spurgt 28.600 danskere, hvor tilfredse de er med deres bank på en lang række punkter inden for service, produkter, image og kommunikation.

Svarene er sammenfattet i en slags pointscore, som højest kan være på 11.000 point. Her er pointscoren for de 20 største banker i Danmark:

  • 1. Arbejdernes Landsbank 7553 point
  • 2. Sparekassen Vendsyssel 7432 point
  • 3. Ringkjøbing Landbobank 7358 point
  • 4. Nordjyske Bank 7067 point
  • 5. Sparekassen Kronjylland 7062 point
  • 6. Jyske Bank 7055 point
  • 7. Spar Nord Bank 6965 point
  • 8. Jutlander Bank 6779 point
  • 9. Sparekassen Thy 6633 point
  • 10. Handelsbanken 6595 point
  • 11. Lån & Spar Bank 6533 point
  • 12. Sydbank 6265 point
  • 13. Nykredit Bank 6198 point
  • 14. Den Jyske Sparekasse 6175 point
  • 15. Sparekassen Sjælland 6127 point
  • 16. Nordea 5993 point
  • 17. Andelskassen 5894 point
  • 18. Vestjysk Bank 5765 point
  • 19. Danske Bank 5343 point
  • 20. BankNordik 5137 point
Modtag nyhedsbreve fra FinansWatch gratis
Seneste Danske Bank

Thomas Borgen elsker folkemødet

FOLKEMØDET: FinansWatch har mødt Danske Banks Thomas Borgen til en snak om, hvorfor han nu for fjerde år har taget et par dage ud af kalenderen for at deltage i Folkemødet på Bornholm.

Danske Bank-chef river sit eget glansbillede fra hinanden

En god rollemodel tør vise revnerne i glansbilledet, mener Danske Bank-chef, der for ti år siden udstillede sin personlige smerte på landsdækkende tv. Hun fylder 50 år og kan se tilbage på en karriere, hvor hun blandt andet har henvist kronprins Frederik til bagsiden af Berlingske.

Forsiden lige nu

Billedserie: Smag på fremtidens finanssektor

Vil man vide, hvilke nye teknologier, der kommer til at påvirke og forandre finanssektoren i fremtiden, bør man i disse dage befinde sig i Bella Center i København, hvor konferencen Money20/20 suger alverdens fintech-folk til sig.

Hjerterytmen er fremtidens pinkode

Money20/20: Sikkerhedsudvikleren OT-Morpho er ved at sætte en betalingsløsning ind i et ur. Sikkerheden bag bliver ejerens hjerterytme, fortæller adm. direktør Didier Lamonte på fintech-konferencen Money20/20.

ANNONCE


Modtag nyhedsbreve fra FinansWatch gratis

Vilkår
Projektudviklingschef i BOKIS med stærk kendskab til digitale betalinger
Finansiel controller i Nuuk - GrønlandsBANKEN
Spar Nord Holstebro søger privatrådgiver
Sagsbehandler til Bobehandling i Aabenraa - Sydbank
Porteføljemanager til valutareserven - Danmarks Nationalbank
Privatrådgiver/seniorprivatrådgiver til center Roskilde - Nykredit
Kontorchef til nyoprettet kontor for teknologianvendelse og IT-tilsyn - Finanstilsynet
Privatrådgiver til Totalbanken
Direktør, Spar Nord Lillebælt
Afdelingsleder til Sydbank i Køge
Erhvervsspecialist til Sydbank i Herning
Manager, Finance Processes - Fritz Hansen
Controller – Sygeforsikringen ”danmark”
Privatrådgiver til Sydbank i Fredericia
Kunderådgiver til Rønde - Djurslands Bank
Projektkonsulent til Forretningssupport - Nykredit
Vi søger 2 ambitiøse privatrådgivere med overblik til filialen i Grindsted - Den Jyske Sparekasse
Afdelingsdirektør, Storkunde Salg - Spar Nord
Erfaren udvikler til Data Warehouse i Sydbank
Lollands Bank søger kreditmedarbejder til kreditafdelingen i Nakskov
Credit Risk Analyst - DLR Kredit
Thorco Bulk is hiring a new head of finance with responsibility for risk management, treasury and accounting
Ejerlederrådgiver til center Roskilde - Nykredit
Kunderådgiver til København afdeling - Nordjyske Bank
Vi søger en erhvervsrådgiver til erhvervsafdelingen for storkunder - Den Jyske Sparekasse
Senior Quantitative Trader, Nordea Markets
AP Pension søger aktiechef til nyoprettet stilling
Castellum Danmark søger Asset Manager til Hovedstadsområdet
Vikar til Middle Office - Skandia
Ejerlederrådgiver til center Køge - Nykredit
Erfaren koncernjurist - Sampension
Privatrådgiver/seniorprivatrådgiver til center Østerbro - Nykredit
Privatrådgiver, Skjern Bank Ribe
Jurist til Sparekassen Sjælland-Fyn
Redaktør

David Bentow

db@finanswatch.dk

Tlf.: 3330 8382

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S
Annoncering og salg

Abonnement

Lars Bräuner

finanswatch@infowatch.dk

Tlf.: 7077 7449

Annoncering

Hanne Slot

hanne@infowatch.dk

Tlf.: 7171 7428

Tlf.: 4021 0166

Job

Therese Warpe Jensen

therese@infowatch.dk

Tlf.: 7171 7420

Tlf.: 3113 0538

Abonnement

Prøv FinansWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed. finanswatch@infowatch.dk

Tlf.: 7077 7449

 

Adresse

FinansWatch

St. Regnegade 12, 2. sal

1110 København K

Tlf.: 7077 7449