En del af
  • Forside
  • Pengeinstitutter
  • Forsikring
  • Pension
  • Realkredit
  • FW Insight
  • AMWatch
  • Log ind
ANNONCE

Danske Bank kæmper fortsat med kundetilfredsheden

Selv om Danske Banks kunder er vilde med bankens onlineløsninger, havner banken fortsat nederst på rangliste.

Foto: Danske Bank

Danske Banks anstrengelser for at charmere sig ind hos kunderne kommer ikke til udtryk, når kunderne skal give banken karakterer.

Endnu engang havner Danmarks største bank i bunden af analyseinstituttet Voxmeters årlige undersøgelse af kundernes syn på deres bank.

Danske Bank får en pointscore på 5343 ud af 11.000 mulige. Bankens privatkundedirektør, Thomas Mitchell, hæfter sig først og fremmest ved, at banken er gået frem i den samlede pointscore:

"Men når det er sagt, så viser målingen selvfølgelig, at vi har lang vej igen," siger han om pointscoren, der er steget med 365 point siden 2014.

"Det tager noget tid at vende en supertanker. Men så længe vi ser fremgang fra måling til måling, så er vi også sikre på, at vi nok skal nå i mål," siger han.

Voxmeter undersøger hvert år kundernes tilfredshed på en række punkter i de største banker i Danmark.

Alle år - undtagen 2008 - er Arbejdernes Landsbank kommet ud som nummer et, mens Danske Bank har ligget i bunden blandt de ni største danske banker.

I år er Voxmeters undersøgelse for første gang udvidet, så den tæller de 20 største banker. På den liste hiver Danske Bank sig op på næstsidstepladsen.

Ifølge Thomas Mitchell kan Danske Bank haft fremgang i kundetilfredsheden igennem 2015, selv om det ikke slår igennem det vægtede gennemsnit for året.

Og 2015 blev året, hvor banken satte en stopper for kundeflugten. Danske Bank havde i 2015 en nettotilgang af kunder med nemkonto på omkring 3000, siger Thomas Mitchell.

Det står i skarp kontrast til katastrofeåret 2013, hvor banken mistede omkring 65.000 kunder. I 2014 forlod 8100 kunder butikken.

For at vende kundeflugten har Danske Bank blandt andet afskaffet salgsmål for medarbejderne, som nu belønnes efter kundetilfredshed, ligesom banken har satset hårdt på digitale løsninger.

Sidstnævnte kvitterer kunderne for. 93 procent af Danske Banks kunder synes, at banken har "gode onlineløsninger", hvilket er det højeste blandt alle bankerne.

Men i Voxmeters undersøgelse vurderer 18,7 procent af kunderne fortsat, at banken fokuserer for meget på salg - kun lige overgået af Nordeas kunder.

Ifølge Thomas Mitchell er det et udtryk for, at banken fortsat skal kæmpe sig ud af fortidens skygge.

"Når kunderne bliver spurgt, tænker de måske på en oplevelse et eller to år tilbage. Jeg vil vove den påstand, at de kunder, der har været til møde i dag, ikke vil få den oplevelse," siger han.

/ritzau/

Kundetilfredsheden i de 20 største banker

Analyseinstituttet Voxmeter har gennem hele 2015 spurgt 28.600 danskere, hvor tilfredse de er med deres bank på en lang række punkter inden for service, produkter, image og kommunikation.

Svarene er sammenfattet i en slags pointscore, som højest kan være på 11.000 point. Her er pointscoren for de 20 største banker i Danmark:

  • 1. Arbejdernes Landsbank 7553 point
  • 2. Sparekassen Vendsyssel 7432 point
  • 3. Ringkjøbing Landbobank 7358 point
  • 4. Nordjyske Bank 7067 point
  • 5. Sparekassen Kronjylland 7062 point
  • 6. Jyske Bank 7055 point
  • 7. Spar Nord Bank 6965 point
  • 8. Jutlander Bank 6779 point
  • 9. Sparekassen Thy 6633 point
  • 10. Handelsbanken 6595 point
  • 11. Lån & Spar Bank 6533 point
  • 12. Sydbank 6265 point
  • 13. Nykredit Bank 6198 point
  • 14. Den Jyske Sparekasse 6175 point
  • 15. Sparekassen Sjælland 6127 point
  • 16. Nordea 5993 point
  • 17. Andelskassen 5894 point
  • 18. Vestjysk Bank 5765 point
  • 19. Danske Bank 5343 point
  • 20. BankNordik 5137 point
Modtag nyhedsbreve fra FinansWatch gratis
Seneste Danske Bank

"London er det bedste sted i verden at have et finansielt netværk"

DANSKERE I LONDON: I 25 år har Danske Bank haft et kontor i finansbyen London. FinansWatch har besøgt afdelingen og dens chef Jens Peter Neergaard til en snak om usikkerheden ved brexit, en dagligdag med et massivt arbejdspres og om, hvorfor London stadig er et unikt centrum for finansfolk.

Forsiden lige nu

Her er bankerne med det bedste image i regionerne

De mindre pengeinstitutter har generelt det bedste image i regionerne uden for Sjælland og Hovedstaden. Mellemstor hovedstadsbank har til gengæld den største plads i de sjællandske og københavnske bankkunders hjerter, viser undersøgelse lavet af FinansWatch og Wilke.

ANNONCE


Modtag nyhedsbreve fra FinansWatch gratis

Vilkår
Chief Risk and Compliance Advisor to Trading Technology
It-arkitekt - Sampension
Erfaren HR-konsulent - DLR Kredit
Senior Erhvervsrådgiver til Center Aalborg - Nykredit
Senior Compliance Officer til afdelingen for Compliance & Operationel Risiko - EKF
Rådgiver til Totalkredit Rådgivning i København
Erhvervsrådgiver til Vestjysk Bank i Esbjerg
Erhvervskundechef, Viborg - Spar Nord
Landbrugskundemedarbejder til stærkt landbrugsteam i Vojens eller Randers - Vækstfonden
Compliance Officer with an operational background - Sparinvest
Head of Finance til Danmarks Skibskredit
Erfaren kommunikationskonsulent - DLR Kredit
EKF søger en engageret seniorunderwriter
Er du vores nye Treasury Controller? - EKF
Private Banker til Sydbank i Sønderjylland
Kunderådgiver Assens - Fynske Bank
Jurist med appetit på aftaleret (barselsvikariat) - Finans Danmark
Udadvendt Seniorerhvervsrådgiver til Sydbank i Kolding
Kundechef til markedsafdelingen - Sampension
Økonom til værdipapir og policy - Finans Danmark
Specialist til Fondsadministration - med talent for dataanalyse og programmering - Sampension
Afdelingsdirektør, Herning - Vestjysk Bank
Motivated Sales Executive to join a leading Nordic investment bank - Pareto Securities
Erhvervsrådgiver til Skive - Sparekassen Balling
Engageret stagiaire søges til Finans Danmarks afdeling i Bruxelles
Erhvervsrådgiver/seniorerhvervsrådgiver til center Hillerød - Nykredit
Forretningsudviklere til Sydbank Erhverv, Aabenraa
Vi søger en kreditansvarlig til Langå Sparekasse
Souschef til AL Servicetelefon - Arbejdernes Landsbank
Senior specialist til Fondsadministration - Sampension
Spar Nord søger dataanalytiker til modeludvikling
Analyst to Investment Banking, DCM Corporates and Financial Institutions, Copenhagen - Nordea
Handelsbanken i Esbjerg søger ny direktør
Souschef til filialen i Kalundborg - Arbejdernes Landsbank
Kvalitetsbevidst supporter til vores globale kundeteam - C Worldwide Asset Management
Afdelingsdirektør til Kreditmodeller i Kapital - Nykredit
Porteføljeforvalter - til alternative aktiver - Sampension
Afdelingsleder til IT udviklingsafdeling i Sydbank
Senior Project Manager, KYC Work-Stream - Nordea
Økonom med styr på risikostyring - Sparekassen Kronjylland
Privatkundechef til København City - Sparekassen Kronjylland
Employer Branding-specialist til Nykredit
Investment Controller - Assure Wealth
Senior Private Banker til markedsområde Sjælland - Spar Nord
Bankrådgiver Erhverv, Lyngby - Nordea
Spar Nord Roskilde søger totalrådgiver
Filialdirektør til filialen i Rødovre - Arbejdernes Landsbank
Økonom (gerne ph.d.) til Finansiel Stabilitet - Danmarks Nationalbank
Erhvervsrådgivere Hellerup - Saxo Privatbank
Kreditrådgiver til landbrugsafdelingen – DLR Kredit A/S
Redaktør

David Bentow

db@finanswatch.dk

Tlf.: 3330 8382

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S
Annoncering og salg

Abonnement

Lars Bräuner

lars@infowatch.dk

Tlf.: 7077 7449

Annoncering

Hanne Slot

hanne@infowatch.dk

Tlf.: 7171 7428

Job

Therese Warpe Jensen

therese@infowatch.dk

Tlf.: 7171 7420

Abonnement

Prøv FinansWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed. finanswatch@infowatch.dk

Tlf.: 7077 7449

 

Adresse

FinansWatch

St. Regnegade 12, 2. sal

1110 København K

Tlf.: 3330 8383