• Forside
  • Pengeinstitutter
  • Forsikring
  • Pension
  • Realkredit
  • Log ind
ANNONCE

Kolding i offentligt comeback: Svært at vide, hvordan tingene vil blive opfattet

Fyret Danske Bank-chef bruger sin første offentlige optræden siden afskeden med Danske på at fortælle om retorisk lederskab.

Eivind Kolding, ordførende direktør, Danske Bank. - OLESEN GORM.jpg
Foto: GORM OLESEN

Danske Bank forhindrer afskedigelsesaftalen ham formentlig i at tale om; men derudover er Eivind Kolding netop nu i gang med sin første offentlige optræden, efter den næsten total tavshed, der har fulgt fyringen tidligere på efteråret.

Koldings comeback sker i forbindelse med en paneldebat i Dansk Kommunikationsforening om bogen ’Sagt fra toppen’, der blandt andre ledere indeholder et interview med Kolding om hans syn på retorisk lederskab. Bogen udkom før, Eivind Kolding forlod Danske.

Med i panelet er også Nationalbankdirektør Lars Rohde, TV2-direktør Merete Eldrup og pensioneret skoleleder Lise Egholm.

Efter et oplæg fra bogens to forfattere, er det Eivind Kolding, der tager ordet først:

Får aldrig for meget information

”Kommunikation er ikke et mål i sig selv, det er et middel, der bruges til at viderebring budskaber til organisationen og offentligheden. Nogle gange er det klogt – og det er den svære beslutning - ikke at kommunikere så meget, men det er så en anden side af sagen. Jeg synes, at det vigtige er, at man når ved, at man vil melde ud, så må man se på hvad det er, for et publikum, man melder ud til, og hvordan man når ud til dem,” siger Eivind Kolding, der også peger på størrelsen af organisation som en afgørende faktor:

”Noget kommer med størrelse at gøre – tager jeg min tid i Mærsk Line, så havde vi folk i 130 lande – det er altså lidt af en kaffemaskine,” siger Kolding som tilføjelse til, at Merete Eldrup og Lise Egholm har fremhævet hvad medarbejderne bringer op ved kaffemaskinen som en af de vigtigste pegepinde i forhold til, hvad der bør kommunikeres om internt i organisationen.

”Jeg har ikke hørt nogen endnu, der føler sig overinformeret i en organisation, jeg har været i,” siger Kolding, der kalder den eksterne kommunikation svær i den forstand, at:

”Det kan være svært at vide, hvordan tingene vil blive opfattet. Derfor er menneskene omkring en også meget vigtige. Det værste man kan få som CEO, er en medierådgiver, der bare giver en ret,” lyder det fra Kolding.

Modtag nyhedsbreve fra FinansWatch gratis
Seneste Danske Bank

Danske Bank trækker brexit-mismod tilbage

Brexit-afstemningen i Storbritannien ser ikke ud til at få så alvorlige konsekvenser for den danske økonomi, som økonomerne i Danske Bank umiddelbart havde forestillet sig.

Forsiden lige nu

Nordea Invest er vokset mest i år

I årets første otte måneder har Nordea Invest rundet et nettosalg på 10 mia. kr., og dermed er det den mest sælgende investeringsforening i Danmark.

Danica har trukket milliarder ud af Danske Invest

Nettoformuen i Danske Invest er faldet med knap 18 mia. kr. i årets første otte måneder, og det skyldes, at Danica har trukket penge ud. Det fortæller adm. direktør Morten Rasten, der dog forventer, at faldet nu er overstået.

Sampo åbner for Topdanmark-udbytter

Storaktionæren i Topdanmark, Sampo, vil overveje at foreslå, at Topdanmark dropper sine aktietilbagekøb og til gengæld begynder at betale udbytte.

ANNONCE


Modtag nyhedsbreve fra FinansWatch gratis

Vilkår
Redaktør

Jakob Skouboe

js@finanswatch.dk

Tlf.: 3330 8381

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S
Annoncering og salg

Abonnement

Lars Bräuner

finanswatch@infowatch.dk

Tlf.: 7077 7449

Annoncering

Hanne Slot

hanne@infowatch.dk

Tlf.: 7171 7428

Tlf.: 4021 0166

Job

Therese Warpe Jensen

therese@infowatch.dk

Tlf.: 7171 7420

Tlf.: 3113 0538

Abonnement

Prøv FinansWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed. finanswatch@infowatch.dk

Tlf.: 7077 7449

 

Adresse

FinansWatch

St. Regnegade 12, 2. sal

1110 København K

Tlf.: 7077 7449