ANNONCE
tirsdag 21. oktober 2014
Log ind Opret login

Investor bekymret for Alm. Brands aktieløn

Af HEIDI BIRGITTE NIELSEN
Offentliggjort 27.04.12 kl. 16:49

Alm. Brands lancering af et aktieoptionsprogram på et tidspunkt, hvor aktien er på et historisk lavt niveau, er bekymrende, lyder det fra SmallCap Danmarks analytiker. Han er også bekymret for manglen på en reel plan for den sunde del af Alm. Brand Bank.

Søren Boe

Foto: Thomas Tolstrup

16 ledende medarbejdere i Alm. Brand kan fremover se frem til at aktieoptioner bliver en fast del af deres løn. Det bekymrer aktieanalytiker i SmallCap Danmark Michael West Hybholt, som peger på, at aktien ligger i et historisk lavt niveau.

"Vi har altid den interesse, at ledelsen har samme interesse som aktionærerne, men det er lidt noget mærkeligt noget, at når det går allerværst, så er det lige der, man vil have en incitamentsordning. Der kommer noget moral hazard ind i det. Det virker som om, at det gælder om, at få alle dårlighederne frem og aktiekursen i bund, og så lave en incitamentsordning. Det er fint med sammenfaldende interesser, men det skal ikke være på ublu vilkår. Vi har et lidt ambivalent forhold til den forslåede ordning,” siger Michael West Hybholt til FinansWatch.

Alm. Brand giver aktieoptioner til ledelsen  

Han repræsenterede SmallCap Danmark på Alm. brands generalforsamling, hvor der ifølge netmediet Børsen Finans også var flere andre bekymrede aktionærer på talerstolen. Det drejede sig blandt andet om Fundamental Fondsmæglerselskab, hvor direktør Michael Voss kritiserede ledelsen for ikke aktivt at arbejde for et salg af koncernen til for eksempel Gjensidige. Også Dansk Aktionærforening var på talerstolen for at påpege manglen på profitabel vækst i koncernen.

Sund bank problematisk

Hos SmallCap Danmark er Michael West Hybholt dog mere bekymret for manglen på overblik i forhold til den del af Alm. Brand Bank, som ikke skal afvikles. Driften er stadig dyr og underskudsgivende, og det er ikke holdbart i længden, understreger han over for FinansWatch.

"Vi har været aktionærer siden emissionen i december 2010, så vi var fuldt bekendt med den meget problematiske udlånsbog, da vi foretog vores investering. Det virker som om, at ledelsen i banken efterhånden er ved at få overblik over engagementerne og de værste nedskrivninger er taget. I den forbindelse mener vi, at det ville være passende, om Alm. Brand kom med en mere detaljeret forretningsplan for den fortsættende del af banken,” siger han.

Analytikeren mener, at Alm. Brand Bank er nødt til gennemtænke at tage et langt og grundigt blik på det overordnede forretningskoncept i banken heriblandt filialstrukturen.  

”Jeg kan ikke se, at det er muligt at skabe en fornuftig egenkapitalforretning i banken med det nuværende forretningskoncept. Matematikken omkring at drive en bank med 11 filialer, 55.000 kunder og udlån på omkring DKK 3 mia. hænger simpelthen ikke sammen. Der er skal radikale omkostningsreduktioner til, og forretningsvolumen skal have forøges markant,” siger Michael West Hybholt.

 

 


Modtag nyhedsbreve fra FinansWatch gratis
Mest læste alm. brand bankblå pil finanswatch logo
Forsiden lige nu blå pil finanswatch logo
Del artiklen


Finansjob blue pin

Nyhedsbreve tilmeld nyhedsbrev

Modtag gratis FinansWatchs nyhedsbreve
Søg søg
Søg i alle FinansWatch artikler

FinansWatch - St. Regnegade 12, 2., 1110 København K - Tlf: +45 70 777 449 - E-mail: finanswatch@finanswatch.dk - Copyright © JP/Politikens Hus 2010