En del af
  • Forside
  • Pengeinstitutter
  • Forsikring
  • Pension
  • Realkredit
  • FW Insight
  • Log ind
ANNONCE

Tilsyn: Pensionskunder mangler rådgivning ved digitalt risikoskift

Når pensionskunder bruger pensionsselskabernes hjemmesider for at ændre deres risikoprofil, får de en al for sløj vejledning og rådgivning, lyder det fra Finanstilsynet.

Den er gal med en række af de danske livs- og pensionsforsikringsselskaber, når det gælder de digitale selvbetjeningsløsninger, som de tilbyder, når kunderne vil ændre deres risikoprofil på deres markedsrenteprodukt.

Sådan lyder det fra Finanstilsynet i en ny rapport, som konkluderer, at det er så grelt, at selskaberne "bevæger sig på kanten af deres rådgivningsforpligtigelse" i bekendtgørelsen for god skik for finansielle selskaber.

"Det skyldes, at kunderne her har mulighed for at foretage nogle dispositioner, hvor der i høj grad kan være behov for rådgivning og oplysning om risici. En sådan rådgivning er ikke entydigt tilstede i alle selskaber. Vigtigheden af rådgivning ligger i pensionsmidlernes egenskab som fremtidigt forsørgelsesgrundlag, i modsætning til investering af frie midler, som typisk sker for et overskud i håbet om at forsøde tilværelsen udover basal forsørgelse," lyder det i rapportens konklusion.

Sløj digital rådgivning

Undersøgelsen består i, at Finanstilsynet har bedt ni livs- og pensionsforsikringsselskaber redegøre for, hvordan de hver især informerer og rådgiver, når kunderne ønsker at skifte risikoprofil i et markedsrenteprodukt. Dog kun for de produkter, hvor det er selskabet, der sammensætter investeringerne.

Tilsynet konkluderer, at alle ni selskaber fint overholder reglerne, når det gælder fysisk rådgivning, men billedet ser helt anderledes ud, når det gælder de digitale selvbetjeningsløsninger, hvor der ikke står en rådgiver klar med råd og hjælp.

"Flere selskaber udbyder selvbetjeningsløsninger til skift af risikoprofil, uden at de har nogen form for investeringsguide eller test. Kunderne må altså selv søge informationer om investering og risici på hjemmesiden og i produktbeskrivelser, hvis de vil klædes på, inden de eventuelt selv skifter investeringsmåde," skriver tilsynet.

Kan overse guide

Selv i de selskaber, som har investeringsguider, er der problemer. Guiden ligger nemlig ikke alle steder sammen med muligheden for at foretage et skift af risikoprofil.

"Det er altså ikke en forudsætning for at skifte risikoprofil, at en kunde har gennemført investeringsguiden, og kunden bliver måske slet ikke opmærksom på, at en sådan guide eksisterer," lyder det videre fra tilsynet.

"Kunderne kan altså i de fleste selskaber gå direkte ind på selvbetjeningsplatformen uden at teste sig selv og måske helt uden at opdage, at muligheden for test overhovedet er til stede, alt efter hvor intuitivt brugergrænsefladen er bygget op."

Ingen begræsninger

Et andet problem ifølge tilsynet er, at med undtagelse af et enkelt selskab i undersøgelsen, så har ingen af selskaberne sat begrænsninger eller spærringer op for kundernes muligheder for at skifte mellem risikoprofilerne.

"Det betyder, at en kunde f.eks. kan skifte fra et livscyklusprodukt med lav risiko til et højrisikoprodukt med fast fordeling, hvilket er et skift, som kan betyde en forskel på over 50 pct. i risikobetonede investeringer. Sidstnævnte produkt er desuden kendetegnet ved ikke at skalere risikoen ned, når kunden nærmer sig pensionering," skriver tilsynet, som udpensler problemstillingen:

"En kunde kan med andre ord en måned før pensionering gå fra en defensiv lavrisikoinvestering til et produkt med 100 pct. risikobetonede offensive investeringer uden nogen form for advarsel og information om de mulige konsekvenser af handlingen."

Flere røde blink, tak

Ifølge tilsynet bør kunderne i langt højere grad møde advarsler og information i forbindelse med et skift af risikoprofil og ikke mindst, når skiftet sker til højere risiko, og når kunderne samtidig har en lav investeringshorisont.

Som et andet punkt nævner tilsynet også, at to ud af de ni selskaber giver kunderne mulighed for at vælge sig ud af forvaltning og over i et unit link-produkt, dvs. hvor kunderne selv overtager overvågningen af investeringerne i forhold til risiko, alder og investeringshorisont.

"Det er et ansvar, som kunderne i høj grad skal gøres klart. Ingen af selskaberne har dog specifik rådgivning om disse forhold tilknyttet funktionen," konstaterer tilsynet.

Svære spørgsmål

Endelig påpeger tilsynet, at de investeringsguider og test, som der trods alt findes, varierer meget i kvaliteten. Det gælder i forhold til såvel mængden af spørgsmål og udformningen.

F.eks. nævner tilsynet, at flere selskaber har meget subjektive spørgsmål, hvor de beder den enkelte kunde selv vurdere, hvor meget erfaring og viden de har om investering, og hvordan de vil reagere ved udefinerede tab. På samme måde bliver kunderne også spurgt om, hvor vigtig pensionsopsparingen vurderes at være i den samlede pensionistøkonomi.

"Det er et spørgsmål, der kan være meget svært at forholde sig til, hvis ikke man som kunde sidder med en prognose foran sig på sin fremtidige samlede pensionistøkonomi," skriver tilsynet.

Af rapporten fremgår det, at selskaberne bør rette ind på tilsynets opfordringer om at overholde god skik-reglerne, og at tilsynet om 12 måneder igen vil tjekke op på, om pensionsselskaberne er blevet bedre.

Modtag nyhedsbreve fra FinansWatch gratis
Mest læste Forsikring og pension
Forsiden lige nu

"Familien mener at jeg skal kunne cykle over et bjergpas hver sommer"

FERIE I FINANSLAND: Tvungen gensyn af gamle film og et krav om at forcere Østrigs højeste bjergpas på 3798 meter. Det er, hvad der venter professor Nina Smith, der også er formand for foreningen bag Nykredit. Til gengæld har hun selv valgt, at der skal læses op på ny forskning og passes børnebørn i Berlin.

Danica Pension øger sit afkast på skrumpende ejendomsportefølje

Første halvdel af 2017 bød på stigende fortjeneste for pensionsselskabet. Frasalg i milliardklassen har gjort solide indhug i porteføljens størrelse, mens der arbejdes på prestigeprojekt, hvilket ifølge investeringsdirektør varsler en ny strategi for ejendomsinvesteringer.

Bankkunders utilfredshed stiger med årene

Kunder med flere år på bagen overvejer hyppigere at skifte til et andet pengeinstitut. Det bliver dog ofte ved tanken, viser ny undersøgelse. Kunder i mindre banker er mest positive.

ANNONCE


Modtag nyhedsbreve fra FinansWatch gratis

Vilkår
Forretningsudvikler til Privat - Sydbank
Kunderådgiver, Nordea Liv & Pension, Ballerup
Opsøgende kunderådgivere til Rønde og Hornslet - Djurslands Bank
Erhvervsrådgiver til Horsens - Sparekassen Kronjylland
Privatrådgivere til Merkur København
2 Student Assistants to support building a thriving Danish Fintech Ecosystem - Copnehagen FinTech
Kunderådgiver til Rønde - Djurslands Bank
Privatkunde- rådgiver til Dragør, BankNordik
Trader til aktieteam - Sparinvest
Erfaren koncernjurist - Sampension
Finanstilsynet søger medarbejdere til ny enhed med fokus på alternative investeringer
Afdelingsdirektør, Aarhus - Nordjyske Bank
Nyoprettede stillinger til Finanstilsynets nye Fintech Lab og til arbejdet med betalingstjenester
Investeringsrådgiver til private banking i Aarhus - Ringkjøbing Landbobank
Akademiker til finansområdet i Ringkøbing - Ringkjøbing Landbobank
Valuta- og renterådgiver til Ringkøbing - Ringkjøbing Landbobank
Privatrådgiver i Sydbank
Organisations- og Projektkoordinator, Den Jyske Sparekasse
Senior Relationship Manager - Danske Bank
Ambitiøs Økonom til udvikling af Elmarkedet - Energinet
Credit Risk Analyst - DLR Kredit
Stærk kompetence til Asset Allocation og balancerede fonde - Sparinvest
Finansiel controller i Nuuk - GrønlandsBANKEN
Finanstilsynet søger en medarbejder med aktuarmæssige kompetencer til kontoret for pensionskasser
Risk Managers, Corporate & Business Banking og Personal Banking, København - Nordea
Privatkunde- rådgiver til Kongelundsvej, BankNordik
Finanstilsynet søger en jurist til kontoret for pensionskasser
Erhvervsrådgiver til Sydbank i Hillerød
Privatkunderådgiver til Spar Nord Roskilde
Projektudviklingschef i BOKIS med stærk kendskab til digitale betalinger
Senior Analyst with quantitative capabilities, Nordea Digital Markets
Local Reward Expert, Copenhagen - Nordea
Regulatorisk Controller til Regulatorisk Forretningsimplementering - Nykredit
Souschef til Viborg - Sparekassen Kronjylland
Landbrugskundechef med passion for at pleje en spændende portefølje - Vækstfonden
Kunderådgiver til København afdeling - Nordjyske Bank
Er du økonom og vil være med til at føre tilsyn med banker? - Finanstilsynet
Seniorspecialist til Formue & Investering - Nykredit
Seniorerhvervsrådgiver/erhvervsrådgiver til center Aarhus - Nykredit
Forretningsudvikler/Compliance - medarbejder med erfaring fra fonds-/kapitalmarkedsområdet, Ringkjøbing Landbobank
Konsulent til pensions- og investeringsområdet, Spar Nord
Kundemedarbejder, Uldum - Middelfart Sparekasse
Privatrådgiver til Sydbank i Køge
Teamleder til Bolig Support i Nordea, Høje Taastrup
Er du vores nye privatkunderådgiver? - GrønlandsBANKEN
Kontorchef til nyoprettet kontor for teknologianvendelse og IT-tilsyn - Finanstilsynet
Erhvervskunderådgiver til Erhvervscenter Aalborg - Jutlander Bank
Spar Nord søger finansøkonomer til praktik i januar 2018
Spar Nord søger formuerådgiver til Formuecenter Syd
Client Executive til SEB Asset Management
Redaktør

David Bentow

db@finanswatch.dk

Tlf.: 3330 8382

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S
Annoncering og salg

Abonnement

Lars Bräuner

finanswatch@infowatch.dk

Tlf.: 7077 7449

Annoncering

Hanne Slot

hanne@infowatch.dk

Tlf.: 7171 7428

Tlf.: 4021 0166

Job

Therese Warpe Jensen

therese@infowatch.dk

Tlf.: 7171 7420

Tlf.: 3113 0538

Abonnement

Prøv FinansWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed. finanswatch@infowatch.dk

Tlf.: 7077 7449

 

Adresse

FinansWatch

St. Regnegade 12, 2. sal

1110 København K

Tlf.: 7077 7449