FinansWatch

Alm. Brand-direktør: Vejret har været os meget gunstigt

En mild vinter og ingen hårde storme har løftet Alm. Brands resultat for første kvartal, fortæller adm. direktør Søren Boe Mortensen.

Søren Boe Mortensen, adm. direktør i Alm. Brand.

En af de helt afgørende forklaringer på, at Alm. Brand, der driver både bank- og forsikringsforretning, er kommet flot ud af første kvartal, er, at vejret har været godt.

Fraværet af en meget hård vinter uden store storme har nemlig betydet markant færre skader hos kunderne og dermed også samme tendens i udgifterne til erstatninger hos Alm. Brand.

Det har været med til at sikre, at koncernen i regnskabet for første kvartal kunne løfte forventningerne til årets resultat før skat med 150 mio. kr.

"Vejrliget har været rigtig fornuftigt. Et første kvartal uden rigtig vinter, hårde storme og lignende er rigtig godt for os," siger Søren Boe Mortensen, der er administrerende direktør hos Alm. Brand, til Ritzau Finans.

Han peger på, at selskabet har en gennemsnitlig forventning om, at vejrligsskader skal koste omkring 4 pct. af de samlede præmieindtægter hvert år, men i første kvartal lå det tal blot på 0,6 pct.

Og også hvis man kigger over det seneste år, har udviklingen i udgifterne til vejrligsskader været rigtig fornuftig. I første kvartal sidste år var udgifterne på 0,8 pct. af præmieindtægterne, og set over hele 2016 var andelen 2,3 pct. - og altså dermed på blot lidt over det halve af forventningen.

"Vejrlig har været os gunstigt det seneste år, men det er jo et område, der er meget svært at spå om, så derfor er den gennemsnitlige vurdering, at det koster cirka 4 pct. af præmierne hvert år. Det er udregnet på baggrund af det, vi har oplevet gennem de seneste mange år," siger Søren Boe Mortensen.

"Hvis vi går nogle år tilbage, har vi også fået vores del af de skader - i blandt andet 2011 og 2013, hvor tallet var noget højere," fortsætter direktøren.

Med lavere udgifter til skader tjener Alm. Brand dog flere penge, og i første kvartal landede det forsikringstekniske nøgletal combined ratio, der sætter præmieindtægterne i forhold til udgifterne til skader, på 84,4, mens niveauet i hele 2016 var 82,3.

Det betyder, at Alm. Brand i første kvartal tjente 15,6 kr. per 100 kr., som selskabet fik ind i præmieindtægter.

Sammenholdt med en vækst på 1,8 pct. i indtægterne i første kvartal betød det, at Alm. Brands forretning for skadeforsikring øgede overskuddet til 187 mio. kr. i første kvartal fra 163 mio. kr. i den tilsvarende periode sidste år.

 

/ritzau/FINANS

Alm. Brand opjusterer forventningerne med 150 mio. kr.

Alm. Brand sløjfer udskældt gebyr i angreb på storbanker

Forsiden lige nu

Nordeas tur gennem sølet gør ondt i hjertet på afgående storkundeboss

I mange år har Jørgen Høholt været manden, som landets største virksomheder ringede til, når de havde et problem, der skulle løses. Men efter knap fire årtier i Nordea siger bankens storkundechef og direktionsmedlem farvel. Set i bakspejlet har en for tung intern agenda kostet på kundetilfredsheden, og det smerter, fortæller han.

Avis: Advokathus må træde ud af OW-sagen

Advokathuset Bruun & Hjejle udtræder af sagen mod den tidligere daglige ledelse i OW Bunker pga. inhabilitet ifølge dagbladet Børsen. ATP bekræfter oplysningerne over for ShippingWatch.

Seneste Alm. Brand

Relaterede

FinansWatch trial banner 14 dage.jpg

Seneste nyt

Finansjob

Se flere

Se flere