FinansWatch

Forbrugerrådet Tænk bekymret over forsikringsbranchens nye tiltag

Danske forsikringsselskaber arbejder i høj grad med at udnytte kundernes data til at skabe individuelle priser og produkter. Brugen af data kan føre til overvågning af kunderne, advarer Forbrugerrådet Tænk

Hvor langt må forsikringsbranchen gå, når de i fremtiden vil skabe individuelle priser og produkter på baggrund af dataindsamling?

Ifølge Forbrugerrådet Tænk er branchens øgede fokus på data problematisk. Tænk mener, at de nye metoder både kan udelukke grupper af kunder og skabe øget overvågning, som kan føles ubehagelig for forbrugerne.

Det skriver Børsen.

"Forsikringsbranchen herhjemme er rigtig godt i gang med at skabe muligheder for at få adgang til kunderne på en helt ny måde, for eksempel via apps på telefonen. Og jeg synes, vi i den grad bevæger os i den forkerte retning, hvis et selskab begynder at gå så langt ned i detaljerne, at de ser på, hvordan folk bevæger sig i løbet af en dag. Det er jo dejligt for dem, der træner, at de kan bruge en skridttæller og få en rabat, men hvad med dem, som ikke løber halvmaraton, eller hvor GPS'en viser, at de ofte besøger fastfood-kæder? Er det rimeligt, at de skal betale en større præmie?," siger Lea Markersen, som er jurist i Forbrugerrådet Tænk og desuden sidder i Ankenævnet for Forsikring.

Tryg, Topdanmark og Alka er nogle af de selskaber, som laver forsøg med dataindsamling i kundernes biler og hjem for at skræddersy forsikringer.

Hos Tryg kigger man i øjeblikket på, om det er muligt at registrere, hvor langt bilister kører, hvor hurtigt de accelererer og hvor hårdt, de bremser op. Tallene skal benyttes i en algoritme, som giver bilisten en karakter, der bestemmer prisen på forsikringen, og samtidig giver en respons på, hvordan kørslen kan forbedres.

Rapport: Data bliver forsikringsselskabernes nye guldgrube

Forsikringsselskaber vil have indblik i smartwatches og apps

Global rapport: Cyberforsikringer runder 50 mia kr i 2020

Forsiden lige nu

Medie: Rasmussen og Smith i magtkamp om Nykredit-løsning

Nykredits topchef, Michael Rasmussen, og Forenet Kredits formand, Nina Smith, har været uenige om, hvilken løsning der var den bedste for realkreditkoncernen, skriver Finans. Ifølge mediets oplysninger har Smith følt, at Rasmussen ikke bakkede helhjertet op om ejerforeningens ønske, hvilket Smith dog selv afviser.

Ringridning og brandmænd hitter hos sønderjysk forsikringsselskab

Sønderjysk Forsikring har en alternativ tilgang til sponsorater. Men det giver god mening, at selskabet hvert år for eksempel støtter en lang række ringriderfester og mange frivillige brandværn med køb af nyt udstyr, siger forsikringsselskabets markedsføringsansvarlig.

Seneste Forsikring

Relaterede

FinansWatch trial banner 14 dage.jpg

Seneste nyt

Finansjob

Se flere

Se flere